سی و هشت سازمان مردم نهاد کردستان در نامهای خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نسبت به سیاست طرد زبان های غیرفارسی در ایران اعتراض و از او درخواست کردند که نسبت به حکم ۱۰ سال حبس زهرا محمدی، معلم داوطلب زبان کردی و عضو انجمن فرهنگی اجتماعی “نوژین” تجدیدنظر شود.
امضا کنندگان در بخشی از این نامه با اشاره به اینکه بر خلاف قانون، زبان و هویتهای غیرفارس در ایران به سطحی پایینتر تنزل یافته اند، از انکار، طرد و نادیده گرفتن زبان مادری انتقاد کرده و تاکید کردهاند که «حق تحصیل و آموزش به زبان مادری از ابتداییترین حقوق همه مردم ایران است». در بخشی از این نامه آمده است: « اگر امروز زهرا محمدی مدرس داوطلب زبان کردی به ده سال حبس محکوم میشود، نشانهای آشکار از فاصله گرفتن از حقوق جمعیتهای زبانی است. اعتراض ما امضاء کنندگان این نامه، به عنوان بخشی از فعالین جامعهی مدنی کردستان، به این حکم، اعتراض به تداوم طرد زبانهای ایران از سیستم آموزشی ایران و امنیتی قلمداد کردن مسئلهی زبان است. ادامهی مطلب








