آزار جنسی دانش آموزان دختر در یکی از مدارس تهران

طی روزهای گذشته برخی از دانش آموزان دختر مدرسه‌ای در شمال تهران که فارغ التحصیل شده و شماری از آنها در حال حاضر دانشجو هستند، با انتشار یادداشت‌هایی در صفحات شخصی توییترشان از آزار جنسی توسط یک معلم پرده برداشتند. وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این مسئله مدعی شده که گروهی را برای بررسی و پیگیری این موضوع تشکیل داده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از رکنا، روز سه شنبه ۲۱ مردادماه ۱۳۹۹، وزرات آموزش و پرورش از تشکیل تیمی برای بررسی توئیت‌های روزهای اخیر دخترانی که از آزارهای استاد پیش دانشگاهی شان پرده برداشته بودند، خبر داد. ادامه‌ی مطلب

برخورد پلیس در طرح امنیت اخلاقی فیزیکی نیست

تهران – ایرنا – رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی در مورد عملکرد پلیس در اجرای طرح ناظر یا امنیت اخلاقی گفت: در طرح ناظر، برخورد فیزیکی انجام نمی‌شود.برخورد پلیس در طرح امنیت اخلاقی فیزیکی نیست

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سید علیرضا ادیانی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: پلیس ضابط قانون است، گرچه یک دستگاه فرهنگی نیست اما کار فرهنگی انجام می دهد.
وی ادامه داد: در هیچ کشوری پذیرفته نیست که هنجارهای پذیرفته شده توسط افرادی رعایت نشود.
ادیانی گفت: حجاب یک ارزش پذیرفته‌ شده و واجب شرعی است و اگر توسط یک عده افراد ناآگاه رعایت نشود پلیس مسئول برخورد است و اگر فردی در ماشین روسری برداشت با توجه به آنکه ناجا مسئول است با آن برخورد می کند زیرا در طرح ناظر با کسانی که کشف حجاب می‌کند، برخورد می‌کنیم. ادامه‌ی مطلب

اعتصاب غذای نسرین ستوده و درخواست آزادی زندانیان سیاسی

نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر زندانی در زندان اوین در یادداشتی اعلام کرده که دست به اعتصاب غذا می‌زند. خانم ستوده نوشته است

در این بحران کرونا شرایط زندانیان سیاسی چنان سخت و دشوار شده است که ادامه‌ی حبس با این شرایط ظالمانه غیرممکن شده است. او افزوده «با بی‌جواب ماندن کلیه مکاتبات و با درخواست آزادی زندانیان سیاسی، دست به اعتصاب غذا می‌زنم.»

متن یادداشت نسرین ستوده که در حساب کاربری ایشان در فیسبوک منتشر شده به شرح زیر است:

فعالان حقوق بشر؛
در میانه‌ی بحران کرونا که ایران و جهان را در برگرفته است شرایط زندانیان سیاسی چنان سخت و دشوار شده است ادامه‌ی مطلب

جلسه سوم دادگاه رسیدگی به اتهامات صدیقه وسمقی برگزار شد / متن لایحه دفاعیه

جلسه سوم و نهائی دادگاه رسیدگی به اتهامات صدیقه وسمقی، سخنگوی دوره اول شورای شهر تهران در تاریخ ۱۴ مرداد در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

جلسه نخست و دوم این دادگاه در تاریخ ۴ و ۲۴ تیرماه امسال در همین شعبه برگزار شد. خانم وسمقی با فرمایشی خواندن روند قضایی پرونده‌اش از حضور در تمامی این جلسات این دادگاه امتناع کرده است. خانم وسمقی در بخشی از دفاعیاتش به آزادی بیان خود به عنوان یک شهروند اشاره کرده و نوشته است “اصولا امضا و صدور بیانیه، ولو بیانیه اعتراضی، مصداق جرم، نه امنیتی و نه سیاسی، محسوب نمی‌شود، بلکه شهروندان بنابر تصریح قانون اساسی جمهوری اسلامی در فصل حقوق ملت دارای آزادی بیان هستند ادامه‌ی مطلب

چرایی عدم اجرای لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی مزدوج با مردان خارجی/آمنه آبیار

ماهنامه خط صلح – چکیده‌ی موضوع مقاله:این مقاله مختصراً در مورد مشکل عدم اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی است که با نقد و بررسی حقوقی علل و ریشه‌های سیاسی، فرهنگی و تاریخی مسئله در طول تاریخ معاصر با روش استقرای ناقص، قیاس و تحلیل آماری صورت گرفته است.

۱ـ مقدمه:

ورود به بحث و موضوع صدور شناسنامه و تابعیت به فرزندان مادران ایرانی که با مردان خارجی ازدواج کرده‌اند بدون بررسی علل و ریشه‌های فرهنگی، مذهبی، سیاسی، تاریخی و حقوقی آن بحث و موضوعی ابتر و ناتمام است. ادامه‌ی مطلب

خودکشی یک معلم در شهرستان کازرون به دلیل عدم قبولی در آزمون استخدامی

یک معلم در جره و بالاده یکی از بخش‌های شهرستان کازرون واقع در استان فارس، با خوردن سم دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد. دلیل این اقدام عدم قبولی وی در آزمون نهضت سوادآموزی عنوان شده است.

روز گذشته شماری از آموزشیاران نهضت سواد آموزی در اعتراض به در نظر گرفتن این آزمون به عنوان شرط تبدیل وضعیت استخدامی آن ها، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند. شش هزار نفر از آموزشیاران نهضت سوادآموزی نتوانستند در این آزمون نمره قبولی بیاورند که باتوجه به بالا رفتن سن‌شان در سال‌های آینده شانس استخدام شدن را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از صدای معلم، یک معلم در جره و بالاده یکی از بخش‌های شهرستان کازرون واقع در استان فارس، با خوردن سم اقدام به خودکشی کرده و جان خود را از دست داد. ادامه‌ی مطلب

زندانی سیاسی زهرا صفایی دست به اعتصاب غذا زد

زندانی سیاسی زهرا صفایی در اعتراض به شرایط بد زندان و بندی که در آن قرار دارد دست به اعتصاب غذا زد.زندان سیاسی زهرا صفایی دست به اعتصاب غذا زد

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان- نه به اعدام ۱۹مرداد۹۹، زندانی سیاسی زهرا صفایی در اعتراض به شرایط بد زندان و بندی که در آن قرار دارد از روز گذشته جمعه ۱۷مرداد۹۹ اعتصاب غذا کرده است.

زهرا صفایی به بیماری فشار خون های ریسک مبتلاست و اعتصاب غذا تهدید جدی برای سلامتی او دارد با اینحال این زندانی سیاسی در اعتراض به شرایط بد زندان و برغم تهدیداتی که اعتصاب غذا برایش دارد دست به این اقدام زده است. ادامه‌ی مطلب

یاسمین حنیفه طباطبایی از اعضای جبهه دموکراتیک ایران به احکام زندان محکوم شد

یاسمین حنیفه طباطبایی از اعضای جبهه دموکراتیک ایران، توسط دادگاه انقلاب به یک سال زندان، دوسال محرومیت از فعالیت سیاسی، شرکت در احزاب و دسته جات و ۴ ماه کار اجباری در خانه سالمندان محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای گذشته یاسمین حنیفه طباطبایی، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری، بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یکسال زندان، محرومیت های اجتماعی و مجازات تکمیلی محکوم شده است.

روز یک‌شنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۹، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی» خانم حنیفه طباطبایی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی افشاری برگزار شد. ادامه‌ی مطلب

زندان ارومیە/ انتقال ناهید خدا کرمی یک زن زندانی مبتلا بە کرونا بە خارج از زندان

یکی از زنان محبوس در بند زنان زندان مرکزی ارومیە بە ویروس کرونا مبتلا و بە دلیل وخامت وضعیت جسمانی بە خارج از زندان منتقل شدە است.زندان ارومیە/ انتقال یک زن زندانی مبتلا بە کرونا بە خارج از زندان

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، طی روزهای گذشتە یکی از زنان محبوس در بند زنان زندان مرکزی ارومیە با هویت ”ناهید خداکرمی“ کە بە ویروس کرونا مبتلا شدە بود، بە دلیل وخامت وضعیت جسمانی بە مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شدە است.

یک منبع مطلع در زندان ارومیە ضمن تایید این خبر بە خبرنگار هەنگاو اعلام کرد کە، ناهید خداکرمی پس از انتقال بە خارج از زندان سرنوشتش نامعلوم می باشد. ادامه‌ی مطلب

راحله راحمی‌پور به دلیل یک پرسش دوباره به زندان محکوم شد: «برادرم را کشتید با فرزندش چه کردید؟»

۱۶ مرداد ۹۹- راحله راحمی‌پور از سوی قاضی صلواتی به شش سال و دو ماه حبس تعزیری محکوم شد. بر اساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی پنج سال از این حکم قابل اجرا است.

به گزارش اطلس زندانهای ایران، این حکم در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ به وکیل وی ابلاغ شد. ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب این حکم را بر مبنای اتهامات «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی » و «تبلیغ علیه نظام» صادر کرده است. او به اتهام تکرار «تبلیغ علیه نظام» به یکسال و دو ماه حبس تعزیری و به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» نیز به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.خانم راحمی‌پور در سالیان اخیر پیگیر سرنوشت برادرزاده‌اش گلرو راحمی‌پور بوده است. گلرو هنگامی که نوزاد بوده در زندان اوین از پدر و مادرش جدا و ناپدید شده است.​ ادامه‌ی مطلب