استان البرز؛ تجاوز به دختر نوجوان در بوتیک

خبرگزاری هرانا – دستور بازداشت متهم به آزار جنسی دختر نوجوان در استان البرز صادر شد. این مرد متهم است که با فریب دختر دانش‌آموزی او را به داخل یک بوتیک کشانده و مورد تعرض قرار داده است.

لازم به ذکر است در ادبیات عرفی رسانه های دارای مجوز از کلمه آزار و اذیت برای اشاره به تجاوز و اشکال مختلف آسیب های جنسی استفاده می شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، متهم به آزار جنسی دختر نوجوان در استان البرز بازداشت شد.

پدر دختر نوجوان گفت: “جمعه شب پس از بازگشت دخترم به خانه متوجه وضعیت آشفته روحی و جسمی او شدم، دخترم به شدت تب داشت و فکر کردیم که ممکن است به کرونا مبتلا شده باشد ادامه‌ی مطلب

آرزو محمدی و بنفشه مختاری، شهروندان بهایی جهت تحمل حبس به زندان بیرجند منتقل شدند

آرزو محمدی و بنفشه مختاری، شهروندان بهایی ساکن بیرجند روز دوشنبه ۲۱ مهر پس از حضور در واحد اجرای احکام بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان بیرجند منتقل شدند.

این شهروندان پیشتر توسط دادگاه انقلاب بیرجند هر یک به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند. در مرحله تجدیدنظر میزان محکومیت خانم محمدی به ۱۸ ماه و محکومیت خانم مختاری به ۱۵ ماه زندان تقلیل یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۲۱ مهرماه ۱۳۹۹، آرزو محمدی و بنفشه مختاری، شهروندان بهایی ساکن بیرجند جهت تحمل حبس به زندان بیرجند منتقل شدند. ادامه‌ی مطلب

تداوم بی خبری از سرنوشت فعالان مدنی بازداشت شده در تهران

شبنم آشوری، الوار قلی وند، ندا پیرخضرانیان، آرش جوهری و اندیشه صدری، فعالین مدنی روز سه‌شنبه ۱۵ مهرماه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند.

با گذشت ۶ روز از زمان بازداشت این شهروندان، خانواده این افراد نسبت به وضعیت آنها بی‌خبر هستند و عدم پاسخگویی نهادهای امنیتی باعث افزایش نگرانی آنها شده است. همچنین لقمان پیرخضرانیان، پدر خانم پیرخضرانیان از روز سه‌شنبه ناپدید شده و خانواده وی نگران وضعیت او هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با گذشت ۶ روز از بازداشت شبنم آشوری، الوار قلی وند، ندا پیرخضرانیان، آرش جوهری و اندیشه صدری، فعالین مدنی در تهران خانواده آنان در بی خبری بسر می‌برند. ادامه‌ی مطلب

شبنم آشوری در بند ۲ الف سپاه زندان اوین تحت بازجویی قرار دارد

شبنم آشوری روزنامه نگار، مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه آگاهنامه در سلول انفرادی بند۲ الف اطلاعات سپاه واقع در زندان اوین مراحل بازجویی را پشت سر می گذارد.

شبنم آشوری روزنامه نگار که صبح روز سه شنبه ۱۵ مهرماه ۱۳۹۹، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود، در حالی که از بیماری شدید گوارشی رنج می برد، جهت انجام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام به سلول انفرادی بند۲ الف اطلاعات سپاه واقع در زندان اوین منتقل شده و از حق دسترسی به خدمات درمانی محروم مانده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از کانال تلگرامی نشریه آگاهنامه؛ «طی تماس تلفنی از فردی که خود را کارمند دادسرای اوین معرفی کرده بود ادامه‌ی مطلب

حصار نیوز: تایید حکم حبس مادر« مصطفی کریم‌بیگی» ، از کشته شدگان عاشورای سال ۸۸

به گزارش حصارنیوز؛ حکم «یک سال حبس تعزیری دو سال ممنوع‌الخروجی و دو سال ممنوعیت حضور در فضای مجازی و دسته‌جات سیاسی» شهناز اکملی مادر مصطفی کریم بیگی از کشته‌شدگان اعتراضات سال ۸۸ در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی سید احمد زرگر، عیناً تأیید شد.
«مریم کریم بیگی» دخترخانم اکملی، روز دوشنبه ۸ مهرماه در صفحه توییتر خود از تأیید حکم یک سال حبس مادرش در دادگاه تجدیدنظر خبر داد.
قبل تر شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی« ماشااله احمد زاده »،خانم اکملی را بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به «یک سال حبس تعزیری دو سال ممنوع الخروجی و دو سال مممنوعیت حضور در فضای مجازی و دسته جات سیاسی» محکوم کرده بودکه در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شده است.
خانم اکملی در ۶ بهمن ۱۳۹۵، بازداشت و در اواخر بهمن ماه همان سال با وثیقه ۱۰۰ میلیلون تومانی به صورت موقت آزاد شده بود.

عفو بین‌الملل: برای آزادی ستوده به قوه قضائیه نامه بنویسید

عفو بین‌الملل در کازاری برای فشار بر جمهوری اسلامی در جهت رسیدگی به وضع نسرین ستوده و آزادی او متن یک نامه را منتشر کرده و از همه شهروندان و مدافعان حقوق بشر خواسته که با امضای خود، آن را برای رئیس قوه قضائیه ارسال کنند.Iran Nasrin Sotoudeh (Iran Emrooz)

سازمان عفو بین‌الملل در چارچوب کارزار برای آزادی نسرین ستوده متن نامه‌ای را انتشار داده و از همه شهروندان و کسانی که دغدغه آزادی و رعایت حقوق بشر را دارند خواسته که با امضای نسخه‌ای از آن و ارسال به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، در این کارزار مشارکت کنند.

نامه در توضیح ضرورت این کارزا به وضعیت سلامت به خطر افتاده نسرین ستوده اشاره کرده که به رغم نیاز به مداوای کلینکی، دوباره به زندان بازگردانده شده است. ادامه‌ی مطلب

مادر دندانپزشكی ايران

۱۷ مهر ۱۳۷۴: ۲۵ سال پيش در چنين روزی بدری تيمورتاش در مشهد درگذشت. با ديدن نابسامانی‌های بهداشت دهان و دندان در مشهد می‌گفت: «كاری می‌كنم كه اينجا مانند بلژيك شود.»Iran Badri Teymourtash (Privat)

بدرالزمان تيمورتاش در سال ۱۲۸۷ در روستای نردين در شرق استان سمنان زاده شد. پدرش از زمین‌داران بزرگ خراسان بود و او را به سفارش برادرش عبدالحسين، نخستين وزير دربار ايران به اروپا فرستاد.

سه ساله بود كه با خانواده به تهران رفت و دبستان و بخشی از دبيرستان را در مدرسه فرانسوی ژاندارك گذراند. ۱۲ ساله بود كه نخست به پاريس و سپس به بروكسل رفت و پس از دريافت رتبه دكتری در بيماری‌های مخاط دهان، دوره كارشناسی كار در سرزمين‌های گرمسير را گذراند. می‌خواست برای كار مردم‌پسند به كنگو در آفريقا برود ولی با پافشاری خانواده در ۲۶ سالگی به ايران بازگشت و همراه مادرش به خاطرغضب رضا شاه بر برادرش، به كاشمر تبعيد شد. ادامه‌ی مطلب

زنان و چهل سال «جمهوری اسلامی» درایران

نیره توحیدی معتقد است که عملکرد چهل سال گذشته “جمهوری اسلامی” نشان داد که “این جمهوریِ مذکرِ فقاهتی، هم تهی از مبانی یک جمهوری دموکراتیک بوده و هم تهی از مبانی معنوی،‌ اخلاقی، و دینی مستقل” است.Iran Zuschauer 70er Jahre (daneshju.ir)

Iran Zuschauer 70er Jahre (daneshju.ir)
بنا بر درک من از پژوهش‌ها و مشاهدات خود و دیگران، همانطور که نام، قانون اساسی، و ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی غیرمتعارف و پر از تناقض است، وضعیت زنان در عمر چهل‌سالهٔ این نظام نیز دارای تناقضات و تضادهای قابل ملاحظه‌ای است.

از یک طرف پایه‌های ایدئولوژیک و حقوقی نظام، به‌خصوص در قوانین کیفری و در قوانین خانواده و احوال شخصیه، مبتنی بر فقه سنتی است که خود برساختی است کهنه و پیشامدرن، تدوین شده توسط مردان فقیه و در بیشترین موارد پدرسالار و مردسالار. ادامه‌ی مطلب

واکنش رحیمی به منتقدان تحقیر و ضرب‌وشتم خیابانی متهمان: ادای روشنفکری درمی‌آورند

رئيس پلیس تهران در واکنش به انتقادها از گرداندن متهمان در خیابان‌ها و کتک زدن آنها در انظار عمومی گفته است که افراد «برای درآوردن ادای روشنفکری» انتقاد می‌کنند.

حسین رحیمی که روز دوشنبه ۲۱ مهرماه به خبرنگاران درباره اجرایحسین رحیمی، رئيس پلیس تهران «طرح ناظر» توضیح می‌داد، گفت: «برخی برای مطرح کردن خودشان و برخی هم برای درآوردن ادای روشنفکری چنین اقداماتی را انجام می‌دهند … و در این راه هم نه کوتاه می‌آییم و نه اسیر جوسازی‌ها خواهیم شد.»

رئيس پلیس تهران گفت که گرداندن این افراد که به گفته او «اراذل و اوباش قداره‌به‌دست» هستند، « با حکم مرجع قضایی» بوده است.

روز سه‌شنبه، ۱۵ مهر، چند متهم به اقدامات «شرارت‌آمیز» از جمله موبایل‌قاپی، سوار بر وانت در منطقه مشیریه تهران گردانده شدند و نیروهای پلیس که شماری از آنها چهره خود را پوشانده بودند، آنها را در ملاء عام مورد ضرب و شتم قرار دادند. ادامه‌ی مطلب

جایزه نوبلِ آلترناتیو چیست و چرا به نسرین ستوده تعلق گرفت؟

ام نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر که در ایران زندانی است، روز پنج‌شنبه دهم مهرماه، به عنوان یکی از برندگان جایزه معتبر «زندگی درست»، معروف به نوبلِ آلترناتیو، اعلام شد.نسرین ستوده، و سه برنده دیگر جایزه «زندگی درست» سال ۲۰۲۰

خانم ستوده نخستین فعال ایرانی است که این جایزه را از آنِ خود می‌کند.

در بیانیه‌ای که بنیاد «زندگی درست» به همین مناسبت در روز پنج‌شنبه منتشر کرد آمده است که برندگان سال ۲۰۲۰ یک نقطه‌مشترک دارند و آن «مبارزه آن‌ها برای برابری و دموکراسی و عدالت و آزادی» است.

برایان استیونسون، وکیل حقوق مدنی از آمریکا، لوتی کانینگام رِن، فعال محیط زیست از نیکاراگوئه، و آلِش بیالیاتسکی، فعال حقوق بشر از بلاروس، دیگر برندگان جایزه نوبل آلترناتیو (نوبلِ جایگزین) در سال ۲۰۲۰ هستند. ادامه‌ی مطلب