فراخوان‌های تازه برای آزادی ستوده و همه زندانیان بیمار

جامعه بین‌المللی حقوق بشر بار دیگر در بیانیه‌ای از وضعیت تندرستی نسرین ستوده ابراز نگرانی کرد. هم‌زمان شماری از فعالان مدنی خواهان مرخصی منجر به آزادی کلیه زندانی‌های بیمار فارغ از باورها، گمنامی یا شهرت آنها شده‌اند.default
جامعه بین‌المللی حقوق بشر IGFM با تاکید به بدتر شدن احوال جسمی نسرین ستوده، مقامات قضایی ایران را به آزادی و مداوای این زندانی سیاسی فراخوانده است.

این تشکل، با استناد به گفته‌‌های همسر نسرین ستوده، به مشکلات قلبی و تنفسی او و ابتلای دستکم شش نفر از نگهبان‌های زندان به کرونا اشاره کرده است.

مارتین لسنتین، سخنگوی مدیر این سازمان می‌گوید: «جان نسرین در خطر است و ما از آخرین خبرهای مربوط به سلامتی او بسیار نگران شده‌ایم. نتوانسته‌اند اراده او را در هم بشکنند، برای همین قصد جان این کنشگر شجاع حقوق بشری را کرده‌اند.» ادامه‌ی مطلب

نگرانی فعالان مدنی درباره اجرای سنت «خون‌بس» در مورد دختربچه‌ای ۱۱ ساله

شماری از فعالان مدنی ابراز نگرانی کرده‌اند هنوز این احتمال وجود دارد که یک دختربچه ۱۱ ساله در استان خوزستان به عنوان «فصلیه» یا «خون‌بس» به ازدواج اجباری وادار شود و مورد آزار قرار گیرد؛ یک کارزار نیز برای نجات این کودک راه‌اندازی شده است.

عاطفه بروایه، مدیرعامل موسسه زنان ریحانه اهواز، با اشاره به نگرانی‌ها از اجرای «فصلیه» درباره این کودک، به پایگاه خبری رویداد۲۴ گفت: «این کودک دو ماه است در اضطراب و التهاب به سر می‌برد و مدام نگران است که چه زمانی او را از خانواده جدا کرده و به عنوان فصلیه به خانواده شوهر می‌برند یا اینکه قرار است درگیری و کشتار شود؟»

این فعال حوزه زنان با انتقاد از اینکه نهادهای حکومتی، از جمله اورژانس اجتماعی، نیروی انتظامی و دادستانی، به طور جدی در این موضوع مداخله نکرده و جلو خانواده پسر را نگرفته‌اند گفت: «سنت فصلیه نقض صریح قوانین مرتبط با حقوق کودکان است.» ادامه‌ی مطلب

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل آزادی نرگس محمدی را «نشانه‌ای امیدوارکننده» نامیدند

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با انتشار گزارشی از آزادی نرگس محمدی استقبال کرده و همچنین خواستار آزادی دیگر فعالان مدنی و حقوق بشر در ایران شدند.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه در وبسایت رسمی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد منتشر شده، کارشناسان این نهاد بین‌المللی گفته‌اند، آزادی خانم محمدی پس از آن رخ داد که دادگاه بر مبنای قانونی جدید مدت مجازات وی را کاهش داد.

آنها همچنین آزادی نرگس محمدی را «نشانه‌ای امیدوارکننده» خوانده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: «مایه دلگرمی است که تصمیم قوه قضائیه ایران منجر به آزادی خانم محمدی پس از سال‌ها حبس در زندان شده است.»

نرگس محمدی چهارشنبه شب هفته گذشته از زندان زنجان آزاد شد.

صادق نیارکی رئیس کل دادگستری استان زنجان به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «مجازات او با استفاده از قانون اخیرالتصویب کاهش مجازات حبس تقلیل یافت و از زندان آزاد شد.»

به گفته این مقام قضایی، خانم محمدی ده سال مجازات لازم الاجرا داشت و با موافقت دادگاه پس از گذراندن هشت سال و نیم حبس از زندان آزاد شده است.

نرگس محمدی که با اتهاماتی چون فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل کارزار لغو اعدام و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور در مجموعا به تحمل ۱۶ سال زندان محکوم شده بود، چهارم دی‌ماه سال گذشته از زندان اوین به زندان زنجان منتقل شد.

او اواسط تیرماه در زندان به بیماری کرونا مبتلا شد و با انتشار نامه‌هایی از شرایط بهداشتی زندان و چگونگی رسیدگی پزشکی به زندانیان مبتلا شکایت کرد.عکس از آرشیو رادیو فردا

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل آزادی نرگس محمدی را «قدمی مثبت» خوانده و گفتند نگران هستند که محکومیت‌های پیشین خانم محمدی در ارتباط با فعالیت‌های حقوق بشری‌اش همچنان پابرجا باشد. آنها همچنین نگران اتهامات جدیدی هستند که بهار سال جاری در زندان علیه خانم محمدی اقامه شد.

این گزارش می‌گوید افراد بسیار دیگری در ایران هستند که صرفا به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری خود زندانی شده‌اند. ادامه‌ی مطلب

زنان بیشتر از مردان دچار اختلالات روانی می‌شوند | از کجا بدانیم اختلال روانی داریم یا نه؟

یک روانشناس گفت: بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، حدود ۲۳ درصد از جمعیت کل کشور دچار «اختلالات روانی» هستند که بخش بیشتر این آمار متعلق به زنان است.زنان

زنان
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا شریفی یزدی روانشناس اظهار کرد: دیدگاه های مختلفی در خصوص علت ابتلای بیشتر زنان به اختلالات روانی نسبت به آقایان وجود دارد. برخی معتقدند دلیل آن مراجعه بیشتر زنان به مراکز درمانی است و گروهی فشارهای اجتماعی وارد بر زنان را علت آن می‌دانند.

او با اشاره به اینکه اضطراب و افسردگی، بیشترین اختلالات روانی هستند که افراد درگیر آن می‌شوند، گفت: محیط نقش به‌سزایی در ایجاد اختلالات روانی ایفا می‌کند. به طوری که در کلان‌شهرها به نسبت شهرهای کوچک و در شهرهای کوچک به نسبت روستاها شاهد ابتلای بیشتر به اختلالات روانی هستیم. ادامه‌ی مطلب

شگردهای شکارچیان مخوف زنان چه شباهتی به هم دارد؟ | از خفاش شب تا کیوان – الف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، چندی قبل هشتگی در فضای مجازی به راه افتاده بود که دختران و زنانی را که مورد تعرض و آزار جنسی قرار گرفته بودند، تشویق می کرد پرده از این ماجرا بردارند.تجاوز کرونایی مرد همسایه به زن متاهل رو تخت خوابش + عکس

به دنبال این هشتگ، سریال آزار و اذیت های مردی به نام «کیوان.الف» از سوی قربانیان یکی یکی برملا شد و هر دختری با انتشار ماجرایی، راز آزارهای خود از سوی این جوان را فاش کرد.
او خیلی زود توسط پلیس بازداشت و مشخص شد این متجاوز سریالی دختران دانشجو را به شکل های مختلف به خانه‌اش می کشانده و بعد با خوراندن نوشیدنی مسموم به آن ها تجاوز می‌کرده است. امروز در کنار بررسی آخرین جزئیات پرونده این متهم، به سراغ پرونده های مشابه پر سر و صدای چند شکارچی زنان و دختران رفته و در پایان هم درباره شگردهای مشترک آن ها نوشته ایم. ادامه‌ی مطلب

زنان بیش از مردان بار عواقب کرونا را به دوش می کشند

به گزارش سلام نو به نقل از مهر، وزیر بهداشت، به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران در پیامی، زنان را پیشگامان حفظ و ترویج سلامت دانست.زنان بیش از مردان بار عواقب کرونا را به دوش می کشند

سعید نمکی، گفت: این زن سالم و توانمند است که می‌تواند سلامتی و نشاط را به جامعه تسری بخشد.

وی افزود: سلامت یک نیاز اساسی است و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برخورداری از سلامت را حقی اساسی برای همه افراد، دانسته است.

وزیر بهداشت، در این پیام آورده است: جنسیت یکی از عوامل مؤثر بر سلامت است و زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، پایه‌های اصلی سلامت خانواده و محور اساسی سلامت، رشد، پویایی و اعتلای جامعه و نسل‌های آینده را تشکیل می‌دهند. چه بسا زنان پیشگامان حفظ سلامت و ترویج آن هستند و این زن سالم و توانمند است که می‌تواند سلامتی و نشاط را به جامعه تسری بخشد. ادامه‌ی مطلب

زنان پشت درِ پاستور / مسیر دشوار زنان برای «رجل سیاسی» شدن

بحث حضور زنان در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری که جدی‌تر شد زنان اهل سیاست درباره این اظهار نظر تحلیل‌های مختلفی ارائه کردند؛ در حقیقت تنها موضوعی که در میان سیاسیون به ویژه زنان سیاستمدار فراجناحی ظاهر شده است همین مسئله حق کاندیداتوری در انتخابات است.زنان پشت درِ پاستور / مسیر دشوار زنان برای «رجل سیاسی» شدن
اعتمادآنلاین| بیش از چهار دهه است که با داغ شدن تنور انتخابات حرف و حدیث‌ها درباره «رجل سیاسی» و ریاست جمهوری زنان بالا می گیرد اما نه زنی در صف کاندیداهای ریاست جمهوری قرار می گیرد نه گامی برای روشن شدن تکلیف «رجل سیاسی» بودن زنان برداشته می شود، در پایان هر انتخابات نیز باز همه چیز به همان حالت اول برمی‌گردد و به سرعت گرد فراموشی بر ماجرای تفسیر شورای نگهبان از اصل ۱۱۵ قانون اساسی پاشیده می شود. اما این روزها بحث کاندیداتوری زنان و بازتعریف اصل ۱۱۵ قانون اساسی درباره «رجل سیاسی» بودن یا نبودن زنان گویا متفاوت تر از قبل درحال زمزمه شدن است. ادامه‌ی مطلب

اظهارات عجیب کارشناس صدا و سیما: زنان دنبال قلب مردان و مردان دنبال تن زنان هستند

یکی از کارشناسان صدا و سیما در اظهاراتی عجیب و غریب می‌گوید: خانم‌ها دنبال قلب آقایون هستند اما آقایون دنبال تن خانم‌ها هستند!اظهارات عجیب کارشناس صدا و سیما: زنان دنبال قلب مردان و مردان دنبال تن زنان هستند!/ویدئو

اظهارات عجیب کارشناس صدا و سیما: زنان دنبال قلب مردان و مردان دنبال تن زنان هستند!/ویدئو
صحبت‌های عجیب کارشناس سیما درباره رابطه زن و مرد خبرساز شد. به گزارش سلام نو وی در اظهاراتی عجیب و غریب می‌گوید: خانم‌ها دنبال قلب آقایون هستند اما آقایون دنبال تن خانم‌ها هستند و هر کس در رابطه دنبال چیزی است که اون رو نداره!

 

طرح ملی زنان و ICT در ۲۷۰ نقطه کشور اجرایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، کارگاه توانمندسازی زنان و حمایت از کودکان در دو بخش توانمندسازی زنان طرح ملی زنان و ICT در ۲۷۰ نقطه کشور اجرایی شداز طریق ICT و حمایت از کودکان در فضای مجازی با حضور معاون برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بانوان، معاون حمایت از کودکان وزارت زنان و کودکان اندونزی، مسئول امور بانوان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نمایندگان سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی، نماینده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و مدیران برخی از استارت آپ‌های ایرانی بین دو کشور ایران و اندونزی، به صورت آنلاین برگزار شد. ادامه‌ی مطلب

سوء تغذیه در ایران؛ هزاران دختربچه ایرانی هر شب با شکم گرسنه می خوابند

سوء تغذیه در ایران هزاران دختربچه ایرانی هر شب با شکم گرسنه می خوابندسوء تغذیه در ایران هزاران دختربچه ایرانی هر شب با شکم گرسنه می خوابند

سوء تغذیه آثار مخربی بر روی بدن انسان و به طور خاص کودکان می گذارد. قرار گرفتن بدن به مدت طولانی مثلاً ماه ها یا سال ها در معرض کمبود کالری یک یا چند ماده مغذی اساسی، گرسنگی مزمن یا سوء تغذیه نامیده می شود.

سوء تغذیه بدن را بسیار ضعیف و مستعد ابتلاء به انواع بیماری های جسمی و روانی می کند. دلیل اصلی سوء تغذیه فقر و عدم دسترسی به مواد غذایی است. ادامه‌ی مطلب