ارسال کننده خبر : خانم دیانا تبریزی 24 دی
در ماههای اخیر سه کمپین با سه رسانه به عنوان «گام»هایی برای مقابله با خشونت علیه زنان و کودکان از داخل ایران به راه افتاده؛ «گام به گام تا توقف ازدواج کودکان در ایران»، «گام به گام تا توقف ناقصسازی زنان در ایران» و همچنین «گام قرمز» که در اطلاعرسانی برای مقابله با آزار جنسی کودکان فعال است. این سه رسانه با نمادهایی چون بادکنکهای نارنجی، شقایق سرخ و پایی قرمز فعالیت خود را به آگاهیبخشی، اطلاعرسانی و مشاوره از جامعهشناسان و روانشناسان اختصاص دادهاند.
مطرح شدن بیشتر این سه رسانه همزمان با روزهایی اتفاق افتاد که بحث بررسی حقوق کودکان ایران در سازمان ملل در جریان بود و همینطور متن پاسخهای جمهوری اسلامی به آخرین گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل نیز منتشر شد. در بررسی وضعیت ایران از جمله مواردی که در سازمان ملل مورد بحث قرار گرفت؛ ازدواج زودهنگام کودکان و ناقصسازی زنان بود که در پاسخهای ایران نیز اشاره کوتاهی به آنها شده است.
جمهوری اسلامی بارها از پذیرفتن این مساله که در ایران دختران و زنان مثله میشوند سر باز زده و در پاسخ اخیر خود نیز خواستار آن شده که وقوع این مساله را با قبل از انقلاب ۵۷ بایستی سنجید. در عینحال مسوولیت این اقدام را برعهده اهل سنت دانسته و از پذیرفتن مسوولیت تامین امنیت شهروندان سر باز زده. به طوریکه امنیت جنسی و جنسیتی نیز یکی از موارد مطرح است که تامین آن طبق قانون خود جمهوری اسلامی برعهده دولت و حاکمیت گذاشته شده.
ادامهی مطلب