خصوصی‌سازی مهدهای کودک یعنی نابرابری فرصت‌ برای زنان کارگر

خصوصی‌سازی مهدهای کودک به حدود ۸۵ درصد رسیده است و این به معنای تقریبا هیچ بودن خدمات عمومی دولت به زنان کارگر بابت نگهداری از فرزندانشان است.خصوصی‌سازی مهدهای کودک یعنی نابرابری فرصت‌ برای زنان کارگر | صفرنیوز

به گزارش خبرنگار ایلنا، زنان کارگر هم وقت زیادی را صرف کار خانگی و هم وقتی را صرف اشتغال در محیط کار خود می‌کنند. از میان انبوه مشکلات زنان کارگر، مراقبت از کودکان آنها در زمانی که بیرون از خانه مشغول به کار هستند، است. برخی از آنها مجبور هستند که کودکانشان را به مهدکودک بفرستند اما با ظهور مهدهای گرانقیمت خصوصی و کاهش روزافزون مهدهای دولتی، زنان کارگر نیز با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند. ادامه‌ی مطلب

زنی آرایشگر با زخم‌های کرونایی بر صورت/ پول نان و تخم مرغ هم نداریم!

یک زن آرایشگر تهرانی می‌گوید: به دلیل دو ماه بیکاری، حتی پول نان و تخم مرغ هم نداریم. این وضعیت، گریبانگیرِ سه میلیون زن سرپرست خانوار در کشور است.زنی آرایشگر با زخم‌های کرونایی بر صورت/ پول نان و تخم مرغ هم نداریم!

به گزارش خبرنگار ایلنا، «مریم» زنی است که یک آرایشگاه زنانه استیجاری را در جنوب غرب پایتخت اداره می‌کند و از همین راه، خرج زندگی خود و دو فرزند محصلش را درمی‌آورد. او تقریباً از روزهای ابتدایی اسفندماه دیگر کاسبی نداشته است؛ روزهای اولِ آمدن کرونا، مردم دیگر خودشان رغبتی برای آمدن به آرایشگاه نداشتند و بعد از آن هم مسئولان اعلام کردند آرایشگاه‌های زنانه تا اطلاع ثانونی تعطیل است. ادامه‌ی مطلب

فعالیت ۱۲ درصدی زنان در بخش تعاون/ کاهش درآمد فعالان بخش گردشگری صنایع‌دستی و بوم‌گردی با شیوع کرونا

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری اتاق تعاون ایران، خاطره استاد‌رضایی (رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران) درباره فعالیت زنان در حوزه تعاون اظهار کرد: هم اکنون ۱۰ الی ۱۲ درصد فعالیت تعاونی‌ها به عهده بانوان است.فعالیت ۱۲ درصدی زنان در بخش تعاون/ کاهش درآمد فعالان بخش گردشگری صنایع‌دستی و بوم‌گردی با شیوع کرونا

رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران در پاسخ به این پرسش که زنان در این تعاونی در چه بخش‌هایی فعالیت دارند تصریح کرد: در حوزه صنعت در بخش صنایع کوچک و زود بازده، صنایع دستی، فرش، هنر‌های دستی، مشاغل خانگی، صنایع غذایی که شامل کشاورزی و صنایع وابسته به آن، گردشگری و… فعالیت دارند. ادامه‌ی مطلب

جلسه دادگاه فریبا عادلخواه برگزار شد

روز یکشنبه ۳۱ فروردین ماه،‌ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فریبا عادلخواه، زندانی دوتابعیتی در زندان اوین جهت اخذ آخرین دفاعیات در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. پیشتر سعید دهقان، وکیل مدافع این زندانی در خصوص اتهامات مطروحه علیه وی اعلام کره بود که نظر به قرار منع تعقیب صادره در خصوص دو اتهام «جاسوسی و تشویش اذهان عمومی» برای خانم عادلخواه، دادگاه در مورد ایشان به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت» رسیدگی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از صدا و سیما، امروز یکشنبه ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۹،‌ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فریبا عادلخواه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، طی این جلسه آخرین دفاعیات از خانم عادلخواه اخذ شده و در مهلت مقرر قانونی حکم صادر خواهد شد. ادامه‌ی مطلب

ناهید فتحعلیان، فعال صنفی معلمان بازداشت شد

خبرگزاری هرانا – ناهید فتحعلیان، معلم بازنشته و فعال صنفی معلمان تهران روز سه شنبه ۲۶ فروردین ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از کانال صنفی معلمان ایران، روز سه شنبه ۲۶ فروردین ماه ۹۹، ناهید فتحعلیان، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

بر اساس این گزارش بازداشت خانم فتحعلیان خارج از منزل صورت گرفته است.

از دلایل بازداشت و محل نگهداری این معلم بازنشسته تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاع دقیقی در دست نیست.

پرونده‌سازی جدید در زندان؛ امتناع مجدد آتنا دائمی از حضور در جلسه دادگاه

آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین امروز بار دیگر از بابت پرونده‌ای که مجددا در دوران حبس علیه وی گشوده شده به صورت شفاهی به شعبه ۲۴ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. خانم دائمی امروز شنبه ۳۰ فروردین به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور، عدم رعایت فاصله زمانی قانونی بین تاریخ ابلاغ و تاریخ دادگاه و همچنین عدم دسترسی به وکیل از حضور در جلسه دادگاه خودداری کرد.

وی پیشتر در تاریخ ۲۱ اسفندماه نیز به دلایل مشابه از مراجعه به دادگاه خودداری کرده بود. آتنا دائمی در دیماه ۹۸ به مدت ۱۵ روز از بند زنان زندان اوین به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده بود. این انتقال در پی تحصن هشت تن از زنان زندانی سیاسی در بند زنان زندان اوین به مناسبت چهلمین روز و در همراهی با خانواده‌های داغدار اعتراضات سراسری آبان ماه صورت گرفته بود. ادامه‌ی مطلب

افزایش طلاق در استان ایلام نگران کننده است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نوذری عصر شنبه در کارگروه اجتماعی فرهنگی سلامت زنان و خانواده استان که با حضور منتخبین مردم استان برگزار شد، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی در استان چند وجهی است که در بررسی‌ها باید به جنبه‌های مختلف آسیب‌ها و علل و عوامل آن توجه داشت.افزایش طلاق در استان ایلام نگران کننده است

وی گفت: جمعیت استان ۵۸۰ هزار نفر است که ۲۱ درصد جمعیت آن جوان است که برخی از آسیب‌ها و مسائل به این ترکیب جمعیت برمی گردد.

نوذری از اعتیاد، طلاق، خودکشی و حاشیه نشینی به عنوان مشکلات اساسی حوزه اجتماعی نام برد و تصریح کرد: در زمینه اعتیاد استان بیست و ششم کشور هستیم و با وجود ۵۰ مرکز درمانی، تاکنون ۱۳ برنامه در حوزه مواد مخدر برگزار شده است. ادامه‌ی مطلب

پروین محمدی، فعال کارگری به زندان کچویی کرج باز می گردد

مرخصی «پروین محمدی»، نایب رییس هیئت‌مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، تمدید نشد و وی باید به زندان برگردد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «پروین محمدی»، فعال کارگری که روز چهارشنبه ۷ اسفندماه ۱۳۹۸، در پی شیوع ویروس کرونا به مرخصی آمده بود، با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام از تمدید نشدن مرخصی اش خبر داد و نوشت که امروز یکشنبه ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۹، باید به زندان کچویی کرج بازگردد.

«پروین محمدی» پیش‌تر و بر اساس ابلاغیه‌ الکترونیکی که به رویت او رسیده‌‌بود، جهت اجرای حکم یک‌سال حبس تعزیری به شعبه اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان کرج احضار شده‌‌بود. ادامه‌ی مطلب

اطلاعیه ۱۲۵۷ کمیته دفاع از حقوق زنان در خصوص وضعیت کرونا و عدم اعزام زنان فعال حقوق بشر زندانی به مرخصی

« با مرخصی حدود ۷۰ هزار زندانی موافقت شده است  امّا … »

در هنگامه ای که اکثر کشورها برای مقابله با همه گیری بیشتر و مرگ و میر کمتر ناشی ازعفونت ویروس کرونا، بهترین تدابیر، سنجیده ترین  برنامه ها و برترین تجهیزات را اندیشیده، اجرا و استفاده می کنند، قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران هم بدین منظوراعلام می کند:

با مرخصی حدود ۷۰ هزار زندانی موافقت شده است امّا… ادامه‌ی مطلب

پیام درفشان(وکیل خانم خویشوند مشهور به سحر تبر): مسئولیت هرگونه اتفاقی برای موکلم با قاضی مقیسه است

پیام درفشان، وکیل فاطمه خویشوند معروف به سحر تبر که از مهرماه ۹۸ در بازداشت به سر می برد در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران از ابتلای او به کرونا خبر داده و گفت که موکلش در بیمارستان سینا بستری شده است.

آقای درفشان به کمپین گفت که تست کرونای موکلش مثبت بوده و هر دو ریه او درگیر این ویروس شده، به دستگاه اکسیژن وصل است و سرم وصل کرده اند.

او هشدار داد که “ما نمی دانیم وضعیت به چه صورتی پیش خواهد رفت اما امیدواریم هیچ اتفاق بدی نیفتد. عوارض هر اتفاقی برای او مثل دختر آبی برای مسئولان بد خواهد بود اگر یک مو از سر این دختر کم شود باید پاسخگو باشند.” ادامه‌ی مطلب