سرکوب فعالان صنفی در ایران ادامه دارد؛ احضار ناهید خداجو و تهدید تلفنی تعدادی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران

اتحادیه آزاد کارگران ایران احضار یک عضو هیئت مدیره این اتحادیه برای تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین، و نیز تهدید تلفنی تعدادی دیگر از اعضای خود طی روزهای گذشته را محکوم کرد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با انتشار بیانیه‌ای احضار ناهید خداجو، کارگر بازنشسته و عناهید خداجو، کارگر بازنشسته و عضو هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران ضو هیئت مدیره این اتحادیه توسط دادگاه اجرای احکام اوین برای سپری کردن دوران محکومیت ۶ سال زندان خود، در شرایط کنونی که ویروس کرونا و بیماری کووید- ۱۹ در حال گسترش در زندان‌های ایران است، را محکوم کرد.

ناهید خداجو که روز جهانی کارگر سال گذشته به همراه تعداد دیگری از فعالان کارگری و روزنامه‌نگار در مقابل مجلس بازداشت و پس از ۳۳ روز در تاریخ ۱۳ خرداد ۹۸ با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بود روز پنج شنبه ۲۸ فروردین ماه برای سپری کردن دوران محکومیت خود به زندان احضار و به او پنج روز مهلت داده شد تا خود را به زندان معروفی کند. ادامه‌ی مطلب

۹ شهروند بهایی مرد و زن مجموعاً به ۵۱ سال و ۸ ماه حبس محکوم شدند

۹ تن از شهروندان بهایی به نام‌های رحمت الله دیمی، عطیه صالحی، عطاالله ملاکی، فرزانه دیمی، نسرین قدیری، بنفشه مختاری، آرزو محمدی، سعید ملاکی و رویا ملاکی توسط دادگاه انقلاب بیرجند مجموعاً به ۵۱ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این شهروندان در تاریخ ۱ اردیبهشت امسال برگزار شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۹ شهروند بهایی توسط دادگاه انقلاب بیرجند مجموعا به ۵۱ سال و ۸ ماه حبس تعزیری به حبس محکوم شدند.

بر اساس حکم که توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب بیرجند به ریاست قاضی حجت نبوی صادر شده است، عطیه صالحی، عطاالله ملاکی، فرزانه دیمی، نسرین قدیری، بنفشه مختاری، آرزو محمدی، سعید ملاکی و رویا ملاکی هر کدام به تحمل به ۶ سال حبس تعزیری و رحمت الله دیمی به دلیل کهولت سن به ۳ سال و ۸ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. ادامه‌ی مطلب

زهرا صفایی به همراه دخترش و فروغ تقی پور به زندان اوین منتقل شدند

زهرا صفایی به همراه دخترش، پرستو معینی و فروع تقی پور شهروندان بازداشت شده، امروز پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت از زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شدند. این افراد که مورخ ۵ اسفندماه همراه با نسیم جباری، مادر خانم تقی‌پور توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بودند، هفته گذشته با پایان بازجویی‌ها از زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شدند.

از بین این جمع، خانم جباری در آستانه نوروز با تودیع قرار از زندان آزاد شد اما بازداشت ۳ نفر دیگر ادامه یافت. فروغ تقی پور در زندان به ویروس کرونا مبتلا شده و از اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشکی نیز محروم است؛ همچنین پرستو معینی در شرایط نامساعد سلامتی بسر می‌برد. ادامه‌ی مطلب

گزارش نقض حقوق زنان در فروردین 1399

گزارش نقض حقوق زنان در فروردین 1399
لیدااسدی فر-مینافرشی-نوری شریفی

تنظیم نمودار: لیدا اسدی فر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاریهای معتبر داخلی و خارجی جمعآوری شده است که عملا نمی تواند بیانگر کل واقعیت های جامعه باشد. ادامه‌ی مطلب

جلسه دادگاه مریم حاجی حسینی برگزار شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مریم حاجی حسینی، امروز چهارشنبه ۳ اردیبهشت در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. خانم حاجی حسینی حدود ۷ ماه پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اوایل فروردین‌ماه پس از ۶ ماه با پایان مراحل بازجویی در بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در تهران به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مریم (حاج) حاجی حسینی، در دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.

در این جلسه دادگاه که امروز چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی و با حضور خانم حاجی حسینی برگزار شد، اتهامات افساد فی‌الارض و جاسوسی برای اسرائیل از جمله اتهامات مطروحه علیه خانم حاجی حسینی بود. ادامه‌ی مطلب

گزارشی از آخرین وضعیت راحله احمدی در بند زنان زندان اوین

راحله احمدی، فعال مدنی زندانی در اوین که از بیماری تیروئید رنج می‌برد با وجود شیوع کرونا در زندان کماکان از اعزام به مرخصی محروم است. این زندانی سیاسی از بهمن‌ماه ۹۸ دوران محکومیت ۳۱ ماهه خود را در در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند. صبا کردافشاری، فعال مدنی و دختر راحله احمدی نیز از خردادماه ۹۸ دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، راحله احمدی، فعال مدنی زندانی با وجود شیوع کرونا در زندان کماکان از اعزام به مرخصی محروم است.

خانم احمدی از حدود بیست سال پیش از تیروئید کم‌کار رنج می‌برد و با توجه به خطرات این بیماری که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف یا مختل کند، بیم آن می‌رود که در صورت ابتلا به کرونا در زندان سلامت و جان وی در معرض خطر جدی قرار گیرد. ادامه‌ی مطلب

مسیح علی نژاد: در محاکمه برادرم به عملکرد من پرداخته شده

مسیح علی نژاد، روزنامه نگار و فعال سیاسی می گوید بخش عمده ای از جلسه محاکمه برادرش، علی رضا علی نژاد به عملکرد او اختصاص داشته است.علی رضا علی نژاد از هشت ماه قبل در بازداشت موقت است

خانم علی نژاد با اشاره به پست اینستاگرامی سعید دهقان، وکیل علی رضا علی نژاد، دستگاه قضایی ایران را به “گروگانگیری و شکنجه روانی برادرش” متهم کرد.

علی رضا علی نژاد که نویسنده و ویراستار است، دوم مهرسال گذشته در خانه اش دستگیر شد و از آن زمان در بازداشت موقت به سر می برد و در بند ۲ الف زندان اوین زندانی است. ادامه‌ی مطلب

اعتصاب غذای مریم ابراهیم وند در زندان اوین

مریم ابراهیم وند محبوس در زندان اوین در اعتراض به طولانی شدن روند بازداشت و عدم رسیدگی به پرونده خود از روز سه شنبه دوم اردیبهشت دست به اعتصاب غذا زده است.

به گزارش نفس در قفس، ارگان، مریم ابراهیم وند فیلم نامه نویس و تهیه کننده و کارگردان سینما که از تیر ماه ۹۷ در بازداشت موقت نگهداری می‌شود به دلیل عدم رسیدگی به پرونده خود در طول این دوسال، از روز سه شنبه ۲ اردیبهشت دست به اعتصاب غذا زده است.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارش‌گر نفس در قفس گفت :‌ « خانم ابراهیم وند از تیرماه سال ۹۷ تا کنون به صورت بلاتکلیف نگهداری می ‌شود همین موضوع باعث اعتراض و اعتصاب وی شده است. خواسته ایشان رسیدگی به وضعیت پرونده‌‌اش است»

لازم به یادآوری است که مریم ابراهیم وندو تهیه کننده فیلم‌های “طنز عشق”، ” ما همه تنهاییم” و “پانسیون دختران” و ” ۲۴ سپتامبر” در شهریور ماه سال ۱۳۹۵ توسط ماموران اطلاعات سپاه در محل کار خود در تهران به دلیل تهیه فیلم ” ۲۴ سپتامبر” بازداشت بعد از ۳۵ روز با تودیع قرار وثیقه۳۰۰ میلیونی آزاد شد. خانم ابراهیم وند نزدیک به دو سال بعد مجددا بازداشت شد ابتدا به قرچک ورامین و بعد از ۲۱ ماه به زندان اوین منتقل شد. ادامه‌ی مطلب

زنان سیاسی زندان اوین :کمک مالی قوه قضاییه را رد کردند

سایت نفس در قفس: زنان سیاسی زندان اوین آنچه را که به گفته مسئولین زندان کمک مالی از طرف قوه قضاییه به خانواده هایشان را نپذیرفتند.

به گزارش نفس در قفس، ارگان، روز گذشته مسئولین بند زنان زندان اوین از زندانیان سیاسی زن درخواست شماره حساب کردند تا ۶۰۰ هزار تومان کمک مالی به خانواده زندانیان از طرف قوه قضاییه واریز بشود که زنان زندانی سیاسی با اعتراض به این موضع از دریافت این به اصطلاح «کمک مالی » امتناع کرده‌اند

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارش‌گر نفس در قفس گفت: « مسئولین زندان از زنان زندانی شماره حساب خواسته‌اند که کمک مالی قوه قضاییه را به حساب آنها واریز کنند ولی تمام زنان سیاسی محبوس در زندان اوین با رد موضوع کمک ها را نپذیرفته‌اند»
این منبع افزود: « زنان زندانی سیاسی به مسئولین زندان پاسخ داده ان که درست است این حق ما است و حق ما را در این سالیان خورده اند ولی ما عمرمان و جانمان را گرفته‌ اید و الان با پول می‌خواهید پر کنید. ما باید الان آزاد بودیم و…ما حقمان را گدایی نمی‌کنیم …» ادامه‌ی مطلب

اقدام به خودکشی دختر ۱۵ ساله در شهر پردیس

دوشنبه ۱ اردیبهشت‌ماه، یک دختر ۱۵ ساله در شهر پردیس اقدام به خودکشی کرده و پس از حضور نیروهای آتش نشانی از تصمیم خود منصرف شد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از رکنا، امروز دوشنبه ۱ اردیبهشت ماه ۹۹، دختر ۱۵ ساله بر روی پل هوایی شهر پردیس، جنب پارک شهریار اقدام به خودکشی کرد.

حضور و تلاش نیروهای آتش نشانی به انصراف این نوجوان از تصمیمش انجامید.

سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.