فرزانه انصاری فر، از بازداشت شدگان اعتراضات بهبهان از زندان سپیدار اهواز آزاد شد

«فرزانه انصاری فر» شهروند ساکن بهبهان و خواهر «فرزاد انصاری فر»، از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ از زندان سپیدار اهواز آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «فرزانه انصاری فر»، خواهر «فرزاد انصاری فر»از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ که شب پنجشنبه ۲۶ تیرماه ۹۹، توسط نیروهای امنیتی در بهبهان بازداشت شده بود، امروز جمعه ۳ مردادماه با تودیع قرار کفالت از زندان سپیدار اهواز آزاد شد.

«فرزانه انصاری فر» در پی تجمع مردم بهبهان در میدان بانک ملی این شهر در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی و صدور احکام اعدام برای بازداشت شدگان اعتراضات سال گذشته در شب پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه بازداشت شده بود. ادامه‌ی مطلب

اعتراض دو تشکل صنفی معلمان ایران در محکومیت حکم صادره علیه زهرا محمدی

انجمن صنفی معلمان کردستان (مریوان) و کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر با انتشار بیانیه ای مشترک حکم صادره علیه «زهرا محمدی» معلم زبان کُردی را محکوم کردند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، انجمن صنفی معلمان کردستان (مریوان) و کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر، دو تشکل صنفی معلمان ایران، روز پنج شنبه ۲ مردادماه ۱۳۹۹، با انتشار بیانیه ای احکام قضایی علیه فعالین آموزش به زبان مادری و صدور حکم ده سال حبس علیه «زهرا محمدی» معلم زبان کُردی اهل سنندج را محکوم کردند.

این دو تشکل صنفی معلمان در بیانیه مشترک خود نوشته اند:« بعد از انقلاب ۵٧ این امید وجود داشت کە بستر لازم برای آموزش زبان مادری با توجە بە اصول ١۵ و١٩ قانون اساسی فراهم شود اما گویا همان تفکر انکار و امحا زبان‌ها و فرهنگ‌های دیگر درچهارچوب مرزهای جغرافیایی ایران بە قوت خود باقی‌ ماند و هنوز عدەای بر همان طبل بدصدای یک ملت-یک زبان می کوبند و چەبد صدایی است!!» ادامه‌ی مطلب

نرگس درم‌ گزین شاعر جوان، از زندان سپیدار اهواز آزاد ش

«نرگس درم‌ گزین» شاعر جوان بازداشت شده در اعتراضات بهبهان، از زندان سپیدار اهواز آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز جمعه ۳ مردادماه ۱۳۹۹، «نرگس درم گزین»، شاعر جوان که صبح روز جمعه ۲۷ تیرماه ۱۳۹۹، در منزل شخصی پدرش، توسط نیروهای امنیتی در بهبهان بازداشت شده بود، با تودیع قرار کفالت ۲۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان سپیدار اهواز آزاد شد.

شب پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه مردم بهبهان در میدان بانک ملی این شهر در اعتراض به «اوضاع نابسامان اقتصادی» و «صدور احکام اعدام برای بازداشت شدگان اعتراضات سال گذشته» دست به تجمع اعتراضی زدند. ادامه‌ی مطلب

شیوا مجرد با تودیع قرار از زندان ارومیه آزاد شد

شیوا مجرد شهروند اهل ارومیه، امروز پنج‌شنبه ۲ مرداد با تودیع قرار کفالت از زندان ارومیه آزاد شد. خانم مجرد روز پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه توسط نیروهای امنیتی مقابل منزل پدری خود در ارومیه بازداشت و نهایتا به زندان این شهر منتقل شده بود.

روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه تجمعی اعتراضی در پی فراخوان قبلی و در واکنش به تحولات منطقه در مقابل ساختمان کنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز و همچنین تجمعاتی مشابه در تهران و ارومیه صورت گرفت. در پی برگزاری این تجمعات شماری از شهروندان بازداشت و تعدادی در پی احضار به نهادهای امنیتی بازداشت شدند. از میان بازداشت شدگان مقصود فضلی چیمن زمین، رحیم ساسانیان، حکیمه احمدی، سعدالله ساسانیان، یاسمین ظفری و حمید جباری کماکان در بازداشت بسر می‌برند. ادامه‌ی مطلب

ابتلا به کرونا در زندان؛ به روایت نرگس محمدی

«نرگس محمدی»، فعال حقوق بشر محبوس در زندان زنجان، در روز شنبه ۲۱ تیر ماه، با نوشتن نامه‌ای از تفکیک ۱۸ نفر از زندانیان زن در روز یکشنبه ۱۵ تیرماه خبر داده بود که از این تعداد، ۶ نفر که علائم کرونا نداشتند به بیرون بند منتقل شده و ۱۲ نفر دیگر، از جمله خودش در داخل بند قرنطینه شده‌اند.

روز چهارشنبه ۱ مردادماه ۱۳۹۹، «نرگس محمدی» روزنامه‌نگار و نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، در یادداشتی از نیمه دوم تیرماه تا اول مردادماه، اوضاع بهداشتی و پزشکی زندانیان مبتلا به کرونا در زندان زنجان را به صورت روزشمار روایت می کند.

«نرگس محمدی»روزنامه‌نگار روایتش از ابتلا به کرونا در زندان زنجان را اینگونه آغاز میکند: ۱۵ تیر: ۱۲ زندانی کرونایی در بند هستیم. از چند روز پیش که بیماری محرز شد، چند نفر سالم را از ما جدا کردند. ادامه‌ی مطلب

روایت نرگس محمدی از ابتلا به کرونا در زندان: با سرم سرپایم کردند تا فیلم بگیرند

نرگس محمدی فعال حقوق بشر زندانی در ایران در یادداشتی دوران دشوار ابتلا به کرونا در زندان زنجان را شرح داده و در آن به فیلمی که از لحظه معاینه او از تلویزیون ایران پخش شده هم اشاره کرده است.نرگس محمدی

خانم محمدی در این یادداشت آنچه در نیمه دوم تیرماه بر او گذشته را شرح می دهد و می گوید بعد از ویزیت پزشک متوجه شده هدف آنها فیلم گرفتن از معاینه او بوده است آن هم در حالی که “با سرم و آمپول سر پایم کردندتا فیلم بگیرند.”

پیشتر ۱۶ نفر از کارشناسان سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای از انتشار فیلم معاینه پزشکی او در زندان انتقاد کردند و خواستار آزادی این زندانی سیاسی شدند. ادامه‌ی مطلب

سومین سال بازداشت؛ نامه مریم ابراهیم وند، نویسنده و کارگردان سینما از زندان اوین

مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما با ورود به سومین سال بازداشت طی نامه‌ای نسبت به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود اعتراض کرده است.

تداوم بازداشت خانم ابراهیم وند در شرایطی است که ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در زمان بازدید از زندان قرچک و آگاهی از شرایط وی، وعده رسیدگی به پرونده او را داده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما با ورود به سومین سال بازداشت طی نامه ای نسبت به بلاتکلیفی و تداوم بازداشت خود اعتراض کرده است. ادامه‌ی مطلب

خودکشی یک دختر جوان در زندان قرچک ورامین و پنهانکاری مسئولان زندان

یک دختر جوان بنام منیره بهرامی حدودا سی ساله در زندان قرچک ورامین خودکشی کرد. او خود را در سرویس حمام و دستشویی بازداشتگاه مخوف قرچک ورامین معروف به کهریزک دوم با شال به دارآویخت و جان باخت.خودکشی یک دختر جوان در زندان قرچک ورامین و پنهانکاری مسئولان زندان

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، سه‌شنبه ۳۱تیر۹۹، یک دختر جوان حدودا سی ساله بنام منیره بهرامی در سرویس حمام و دستشویی زندان زنان قرچک ورامین خود را با شال به دار آویخت و خودکشی کرد.

یک منبع موثق به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام گفت: «باشگاه ورزشی زندان قرچک ماههاست از وسایل ورزشی تخلیه شده و به یکی از بندهای زندان بنام «بند نظارت» تبدیل شده که برای نگهداری زندانیان بطور موقت مورد استفاده قرار میگیرد. ادامه‌ی مطلب

ادامه اعتصاب غذای زینب جلالیان و سهیلا حجاب در زندان های کرمان و قرچک

سازمان حقوق بشری هه نگاو خبر داد زینب جلالیان از یک ماه پیش همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد.زینب جلالیان و سهیلا حجاب: " ما زنده بە آنیم که آرام نگیریم ...

او از روز شنبە ٣١ خرداد همراه با سکینە پروانە دیگر زندانی محبوس در زندان مرکزی قرچک ورامین اعتصاب غذای خود را آغاز کرد و در ششمین روز اعتصاب به زندان کرمان منتقل شد.

او خواستار بازگشت به زندان خوی است. زینب جلالیان به حبس ابد محکوم شده و از سال ۸۶ زندانی است.

سهیلا حجاب، وکیل دادگستری و از فعالین مدنی کرمانشاه نیز روز سەشنبە ٢٧ خرداد اعتصاب غذای خود را آغاز کرده بود همچنان در اعتصاب غذا است. او به کرونا مبتلا شده و از خدمات درمانی محروم است. ادامه‌ی مطلب

گزارشگران ویژه سازمان ملل خواستار آزادی فوری نرگس محمدی شدند

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، به همراه ۱۵ گزارشگر دیگر این سازمان خواستار آزادی فوری نرگس محمدی از زندان شدند.خانم محمدی در برابر زندان اوین؛ عکس از بایگانی

در بیانیه این ۱۶ گزارشگر ویژه که روز چهارشنبه اول مرداد منتشر شد آمده است: گزارش‌ها درباره ابتلای احتمالی خانم محمدی در زندان زنجان «بشدت نگران‌کننده است».

این گزارشگران با تأکید بر اینکه پیش از این نیز خواستار آزادی فوری افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا در زندان‌های ایران شده بودند، تصریح کرده‌اند «برای کسانی چون نرگس محمدی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند، مسأله مرگ و زندگی در میان است» و مقام‌های جمهوری اسلامی «پیش از آنکه دیر شود کاری بکنند». ادامه‌ی مطلب