گزارش نقض حقوق زنان مرداد 1399

برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران و خبرگزاریهای معتبر داخلی و خارجی جمع آوری شده است که عملا نمی تواند بیانگر کل واقعیت های جامعه باشد ادامه‌ی مطلب

خودکشی دست کم ١٨ شهروند کُرد در مرداد ماه ٩٩

هەنگاو: طی ماه گذشتە دست کم ١٨ شهروند کُرد در شهرهای مختلف کُردستان بە زندگی خود پایان دادەاند کە سن سە نفر از آنها زیر ١٨ سال بودە است.

با استناد بە آمار بە ثبت رسیدەخودکشی دست کم ١٨ شهروند کُرد در مرداد ماه ٩٩ در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هەنگاو، طی مرداد ماه ١٣٩٩، دست کم ١٨ شهروند کُرد در شهرهای مختلف کُردستان بە زندگی خود پایان دادەاند.

بر طبق این گزارش، طی ماه گذشتە ١٠ زن و ٨ مرد بە زندگی خود پایان دادەاند کە سە نفر از آنها زیر ١٨ سال بودەاند. بیشتر موارد خودکشی بە دلیل مشکلات خانوادگی و فقر بودە است. ادامه‌ی مطلب

فاطمه مثنی از زندان اوین به بیمارستان منتقل شد

فاطمه مثنی، زندانی سیاسی روز چهارشنبه ۲۹ مرداد در پی وخامت حال و بیهوشی از زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهران اعزام شد. خانم مثنی از آن زمان تاکنون به دستور امین وزیری، دادیار ویژه زندانیان سیاسی با دستبند و پابند به تخت بیمارستان بسته شده و از ملاقات با خانواده خود محروم است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۹ مردادماه ۱۳۹۹، فاطمه مثنی، زندانی سیاسی در پی وخامت حال و بیهوشی از زندان اوین به بیمارستان طالقانی اعزام شد.

خانم مثنی از آن زمان تاکنون به دستور امین وزیری، دادیار ویژه زندانیان سیاسی با دستبند و پابند به تخت بیمارستان بسته شده و از ملاقات با خانواده خود محروم است. ادامه‌ی مطلب

ملی‌پوش فوتبال زنان: با نگاه فعلی پیشرفت نمی‌کنیم

ملی‌پوش فوتبال زنان گفت: نبود اردو و تمرین در تیم ملی نشان‌دهنده بی‌توجهی به فوتبال زنان است و با ادامه این روند هرگز به پیشرفت نمی‌رسیم.ملی‌پوش فوتبال زنان: با نگاه فعلی پیشرفت نمی‌کنیم

«سارا ظهرابی‌نیا» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: سطح لیگ این فصل نسبت به سال‌های از کیفیت فنی خوبی برخوردار بود. تیم وچان کردستان در این فصل خیلی خوب نتیجه گرفت اما متاسفانه کم و کاستی‌هایی در برگزاری لیگ بود. هر چند بخاطر کرونا همه موافق تعطیلی لیگ بودیم زیرا ادامه بازی‌ها به بازیکنان و باشگاه‌ها آسیب زیادی می‌زد. ادامه‌ی مطلب

درخواست ۴۴ وکیل دادگستری از زندانیان سیاسی برای پایان اعتصاب غذا

۴۴ وکیل دادگستری با انتشار نامه‌ای از نسرین ستوده و دیگر زندانیان سیاسی که دست به اعتصاب غذا زده‌اند، خواستند که سلامتی خود را به خطر نیندازند.

سعید دهقان، وکیل دادگستری که یکینسرین ستوده وکیل زندانی در ایران از روز ۲۱ مرداد دست به اعتصاب غذا زده است از امضاکننده‌های این نامه است، متن آن را روز شنبه ۱ شهریور در توییتر منتشر کرده است.

۴۴ وکیل دادگستری می‌گویند درخواست آزادی زندانیان سیاسی و رفع محرومیت دیگر زندانیان از حق آزادی مشروط و نیز مرخصی‌های متناسب با شرایط بحرانی فعلی، خواسته‌ای منطقی، انسانی و قانونی است. ادامه‌ی مطلب

تداوم اعتصاب غذای شهناز صادقی فر

جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ شمسی، اعتصاب غذای شهناز صادقی فر در اعتراض به صدور حکم ۱۵ سال زندان ادامه پیدا کرده و وضعیت سلامت ایشان در معرض خطر قرار گرفته است.

شهناز صادقی فر ۵ مرداد به مدت یک هفته اعتصاب غذا کرده بود، نامبردە مجددا به همراه دخرش “آیناز زارع” در زندان حکومت ایران در شهر اورمیە دست به اعتصاب غذا زده است.

بر اساس گزارش دریافتی، شهناز صادقی‌فر به دلیل اعتصاب غذای بە شدت دچار ضعف شدە و وضعیت جسمانی وی وخیم می باشد.قابل ذکر است که شعبه دوم دادگاه انقلاب حکومت ایران در شهر اورمیه ، شهناز (بریوان) صادقی‌فر، شهروند ساکن این شهر را به اتهام “عضویت در حزب آزاد کوردستان «پاک»” به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم کرده است. ادامه‌ی مطلب

سقز: خودکشی دختر ۱۹ ساله/ سومین مورد خودکشی در طول یک هفته

جمعه ۳۱ مردادماه ۱۳۹۹ خورشیدی، یک دختر ۱۹ ساله اهل روستای “سماقلو” از توابع شهرستان سقز با اقدام به خودکشی به زندگی خود پایان داد.

به دلیل حساسیت در مورد امر خودکشی اکثر مواقع هویت افرادی که اقدام به خودکشی می کنند اعلام نمی شود و بعضا آمار خودکشی ها نیز به رسانه اعلام نخواهد شد.

لازم به ذکر است که، در طول هفته گذشته این سومین مورد خودکشی در شهرستان سقز است که رسانه ای شده است. در چند روز گذشته یک زن ۲۰ ساله و مردی ۴۵ ساله با اقدام به خودکشی جان خود را از دست دادند. ادامه‌ی مطلب

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی ناهید فتحعلیان در بند زنان زندان اوین

ناهید فتحعلیان، معلم بازنشسته با گذشت بیش از ۴ ماه از زمان دستگیری کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برد. خانم فتحعلیان در تاریخ ۲۶ فروردین امسال، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از چند روز بازجویی به بند زندان اوین اوین منتقل شد

اما در تاریخ ۲۰ اردیبهشت جهت ادامه بازجویی‌ها به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. این معلم بازنشسته نهایتا حدود سه هفته پیش با اتمام مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین بازگردانده شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ناهید فتحعلیان، معلم بازنشسته با گذشت بیش از ۴ ماه از زمان بازداشت کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برد. ادامه‌ی مطلب

کیفرخواست دو برادر که خواهر خود را به دلیل «طلاق» با ۲۰ ضربه قمه مجروح کردند صادر شد

کیفرخواست دو برادر در تهران که متهمند چهار سال قبل به دلیل طلاق خواهرشان، او را با بیست ضربه قمه به شدت مجروح کرده اند، صادر شد.

یکی از دو متهم، از بابت پرونده نزاعی دیگر در بازداشت و دیگری کماکان متواری است. متهم می گوید این اقدام را برای «تنبیه» خواهرش انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا، مرد جوان که با همدستی برادرش و به بهانه طلاق و فرار خواهرشان به تهران او را با ضربه‌های قمه تا آستانه مرگ پیش برده بود بازداشت شد. ادامه‌ی مطلب

بند زنان زندان مرکزی ارومیه و اعتصاب غذا در پی شیوع ویروس کرونا

بنا به گزارشات و خبرهای رسیده حدود ۱۴۰ زن زندانی در بند زنان زندان مرکزی ارومیه روز سه شنبه ۲۸ مرداد ۹۹ دست به اعتصاب غذا زدند.بند زنان زندان مرکزی ارومیه و اعتصاب غذا در پی شیوع ویروس کرونا
این زندانیان گفته اند که دلیل اعتصابشان نگهداری چهار زندانی مبتلاء به ویروس کرونا در بند عمومی زنان است.
گفته می شود که این چهار زندانی بیمار بدون رسیدگی لازم پزشکی در یکی از اتاق های بند عمومی و در میان دیگر زندانیان نگهداری شده و مسئولان زندان آنان را به بیمارستان منتقل نکرده اند.
زنان زندانی با اعتصاب غذای خود خواستار نگهداری بیماران مبتلاء به کرونا در بهداری زندان به منظور پیشگیری از گسترش بیماری و ابتلای سایر زندانیان هستند. مسئولان زندان تاکنون به این درخواست پاسخی نداده اند. ادامه‌ی مطلب