بند زنان زندان مرکزی ارومیه و اعتصاب غذا در پی شیوع ویروس کرونا

بنا به گزارشات و خبرهای رسیده حدود ۱۴۰ زن زندانی در بند زنان زندان مرکزی ارومیه روز سه شنبه ۲۸ مرداد ۹۹ دست به اعتصاب غذا زدند.بند زنان زندان مرکزی ارومیه و اعتصاب غذا در پی شیوع ویروس کرونا
این زندانیان گفته اند که دلیل اعتصابشان نگهداری چهار زندانی مبتلاء به ویروس کرونا در بند عمومی زنان است.
گفته می شود که این چهار زندانی بیمار بدون رسیدگی لازم پزشکی در یکی از اتاق های بند عمومی و در میان دیگر زندانیان نگهداری شده و مسئولان زندان آنان را به بیمارستان منتقل نکرده اند.
زنان زندانی با اعتصاب غذای خود خواستار نگهداری بیماران مبتلاء به کرونا در بهداری زندان به منظور پیشگیری از گسترش بیماری و ابتلای سایر زندانیان هستند. مسئولان زندان تاکنون به این درخواست پاسخی نداده اند.
زنان زندانی اعلام کرده اند که اگر خدمات بهداشتی در زندان بهتر نشود، به زودی مجددا اعتصاب غذا خواهند کرد.
بر اساس گزارشها، ویروس کرونا مجددا در بند زنان زندان ارومیه گسترش یافته است. محبت محمودی، فاطمه میرابی، سیمین صیدی و دنیا پیری از جمله زندانیان مبتلاء به کرونا می باشند.
محبت محمودی و یکی دیگر از زندانیان در روزهای گذشته به بهداری زندان برده شدند و سپس به مدت یک هفته به سلول انفرادی منتقل شدند، اما مجددا به بند عمومی زندان بازگردانده شدند.
آنها روز ۲۵ مرداد ۹۹ جهت انجام آزمایش تست کرونا به بیمارستانی در شهر ارومیه منتقل شدند اما به دلیل عدم توانایی مالی برای پرداخت هزینه آزمایش به بند زنان زندان مرکزی ارومیه بازگردانده شدند.
از روز ۲۶ مرداد ۹۹ حال دنیا پیری به وخامت گراییده و مقامات زندان بالاجبار او را به بیمارستانی در خارج از زندان منتقل کردند.
در فروردین ماه سال جاری یک زندانی به نام فاطمه علیزاده ۵۳ ساله از کرمانشاه به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا در بند زنان زندان ارومیه جان باخت که در آن زمان نیز زندانیان بند، دست به اعتصاب غذا زدند. این دومین اعتصاب غذای زندانیان بند زنان ارومیه طی شش ماه می باشد.
طی هفته های اخیر برخی از زندانیان سیاسی در اعتراض به گسترش کرونا و شرایط بد بهداشتی در زندانها و خطر ابتلای زندانیان دست به اعتصاب غذا زده اند.
زندان مرکزی ارومیه در جاده ارومیه به تبریز و در ۱۵ کیلومتری مرکز شهر ارومیه قرار دارد. این زندان دارای ۱۷ بند است. در این زندان متهمان و محکومان سیاسی و امنیتی و افراد متهم به جرایم عادی نگهداری می شوند.
بند زنان در یک سالن بزرگ قرار گرفته و به صورت کوپه بندی با دیوارهای کوتاه به ۸ اتاق تقسیم شده و در هر اتاق حدودا ۳۰ نفر زندانی با ۱۶ تخت وجود دراد که نصف آنها به صورت کف خواب بسر می برند و عملا جایی برای استراحت آنها در طول شبانه روز وجود ندارد.
برای این ۲۰۰ نفر فقط ۵ دستشویی و ۳ حمام وجود دارد که اکثرا هم دستشویی ها خراب و غیرقابل استفاده می باشد، آبگرم هم برای استحمام به طور معمول قطع است که زندانیان مجبورند با آب سرد حمام کنند.
در این بند کودکان نیز همراه با مادرانشان در زندان بسر می برند؛ با توجه به شلوغی و کثیفی این بند، کودکان در معرض بیماریهای مختلفی از جمله بیماریهای گوارشی، پوستی و … قرار می گیرند.
بیشتر زنان در این زندان به اتهاماتی همچون خرید و فروش مواد مخدر، رابطه نامشروع، کلاهبرداری، سرقت، قتل عمد و غیرعمد بازداشت شده اند.