گیسو (١١) : پردازشی هفتگی بر مسائل زنان در آژانس کُردپا

ارسال کننده: 18 خردادMarjan Tabebordbar

آژانس کُردپا: گزارش این هفتەی گیسو بە ٣ مورد نقض حقوق زنان در کُردستان شامل خودکشی دو زن در شهرستان سردشت و انتقال افسانە بایزیدی بە دانشگاه پیام‌نور مراغە و ٤ مورد نقض حقوق زنان شامل بازداشت سە شهروند بهایی در شهرهای سمنان و مشهد و اجرای حکم مهناز محمدی در سایر نقاط ایران می‌پردازد.

کُردستان

خودکشی دو زن در سردشت

طی هفتە گذشتە دو زن متاهل در شهرستان سردشت اقدام بە خودکشی و بە زندگی خود پایان دادند. بنا بە آمار بەثبت رسیدە از ابتدای سال جاری تاکنون ١٦ زن و دختر کُرد در مناطق کُردنشین ایران اقدام بەخودکشی و بە زندگی خود پایان دادەاند.
بر پایە گزارشات منتشر شدە، روز جمعە ٩ خرداد‌ماه، زنی ٢٢ سالە بەنام هلالە محمدی ساکن روستای بناویلە سردشت، اقدام بە خودکشی و بە زندگی خود پایان داد.

ادامه‌ی مطلب

جزئیات حادثه مرگ دختر ۱۸ ساله زیر بتن شهرداری تبریز

ارسال کننده: آقای غلامرضا اخلاقی 16خرداد

فرهیختگان: هنوز رد خون دختری جوان در آسفالت پیاده‌روی خیابان شریعتی تبریز، داغ آن ظهر اول خرداد را تازه نگه داشته است. خبر کوتاه بود، اما تلخ و گزنده. این بار این خبر تلخ‌تر و باور‌نکردنی‌تر از هر بار دیگر بود، آنقدر که به سرعت در تمام شهر پیچید. اما گویا آنقدر که این موضوع برای مردم اهمیت داشت برای مسئولان شهری مهم نبود و با گذشت بیش از 10 روز هیچ کس حتی برای عذرخواهی پشت تریبونی نرفته است. از همان نخستین روز این اتفاق بود که بهروز خامه‌چی، عضو قدیمی شورای شهر تبریز، به‌عنوان نماینده ویژه برای پیگیری این موضوع مامور شد.

بهروز خاماچی صبح روز شنبه در صحن علنی شورای شهر تبریز گفت: با وجود اینکه 10 روز از آن حادثه تلخ گذشته ولی هنوز شهرداری و شورای شهر تبریز به جای عذرخواهی و اظهار ندامت از آن حادثه، مقصر را خود خانواده داغدار معرفی می‌کنند. وی افزود: مقصر و گناهکار اصلی این ماجرا در وهله نخست کسی است که این بلوک‌های بتنی را در خیابان‌های تبریز جای‌گذاری کرده است.
عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز ادامه داد: شهرداری تبریز در این خصوص باید توضیح دهد که امروز با وجود گذشت 10 روز برای پیگیری این ماجرا چه کاری انجام داده است.
وی با بیان اینکه حتی در قرون وسطی هم‌چنین قانونی برای پلمب نبود که این گونه با بلوک بتنی جلوی واحدهای متخلف گرفته شود، گفت: اگر کسی مثل این خانواده داغدیده وضع مالی خوبی نداشته باشد باید خونش پایمال شده و نادیده گرفته شود؟

ادامه‌ی مطلب

مهناز محمدی، مستند ساز برای اجرای حکم ۵ سال حبسش فراخوانده شد

ارسال کننده: آقای محمود نعیمی 16خرداد

arton15094-227x300

مهناز محمدی، مستند ساز و از فعالان حقوق زنان به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که بنا بر ابلاغیه ای که وکیلش دریافت کرده او باید خود را روز شنبه ۱۷ خرداد ماه به دایره اجرای احکام زندان اوین برای سپری کردن دوران محکومیتش معرفی کند. این فیلم ساز به دو اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به پنج سال حبس محکوم شده است.

مهناز محمدی در خصوص مصادیق اتهاماتش به کمپین گفت: «مصادیق زیادی در رای دادگاه برای این دو اتهامم نوشته اند اما مهمترینش فیلم ساختن برای شبکه فارسی بی بی سی است در حالیکه من هیچگاه با بی بی سی همکاری نداشته ام و هیچکدام از فیلم هایم از این شبکه پخش نشده است. همچنین از دیگر موارد اتهامی من ارتباط با شبکه های الجزیره انگلیس، رسانه های آلمانی، آمریکایی، رادیو فرانسه و صدای آمریکا است.»

ادامه‌ی مطلب

نامه ۷۰ روزنامه‌نگار درباره توهین تلویزیون حکومت ایران به مسیح علی‌نژاد

ارسال کننده: آقای غلامعلی اخلاقی 18خرداد

5A76EC65-DB62-4B19-9040-82CF77C17FAE_w640_r1_s

در واکنش به گزارش خلاف واقع تلویزیون حکومت ایران درباره مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های جمهوری اسلامی، ده‌ها فعال رسانه‌ای در نامه‌ای خطاب به سازمان گزارشگران بدون مرز و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، خواستار اقدام این نهادهای بین‌المللی در دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران ایرانی شدند.

این نامه که به امضای ۷۰ روزنامه‌نگار ایرانی از جمله احمد رافت، آسیه امینی، توکا نیستانی، عیسی سحرخیز، علی مزروعی و محمد آقازاده رسیده است، تاکید می‌کند سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی «تبدیل به اهرم فشاری» علیه رسانه‌های مستقل شده و با «ایجاد مانع» بر سر راه روزنامه‌نگاران فارسی‌زبان در داخل و خارج از کشور از جریان آزاد اطلاعات جلوگیری می‌کند.

ادامه‌ی مطلب

نرگس محمدی: تمام فعالیت های مدنی ام اتهامات من شده اند

ارسال کننده: 16خرداد Marjan Tabebordbar

نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، که به دو اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به دادسرا احضار و با قرار کفالت یک میلیارد ریالی آزاد شده، اظهار داشت که تقریبا به تمام فعالیت های مدنی اش که پس از آزادی از زندان زنجان در مرداد ماه سال 1391 تا کنون داشته متهم شده است؛ از جمله شرکت در نشست امور زنان، آلودگی هوا و منشور حقوق شهروندی.

به گزارش کلمه، وی همچنین گفته است که متهم بوده که از خانواده های زندانیان سیاسی در جلسات تجلیل کرده، به همراه دراویش گنابادی در جلوی دادستانی تجمع کرده و با رسانه های خارج از کشور مصاحبه داشته است.

ادامه‌ی مطلب

نامه تکاندهنده مادر یک روزنامه نگار دربند

ارسال کننده: آقای محمود نعیمی 14خرداد

مادر صبا آذرپیک، روزنامه نگاری که هفتم خردادماه بازداشت شده است می گوید روز دوشنبه یک مامور امنیتی با او تماس گرفته و از سلامتی دخترش خبر داده است. مادر این روزنامه نگار دربند در مطلبی در صفحه فیس بوک خود نوشت که او را تهدید کرده اند که سکوت کند در غیر اینصورت شرایط فرزندش سخت تر خواهد شد.

وی نوشت: اي خدا ” داد از بيداد” قلبم بدرد امده،خداوندا دردم رابه كي بگم، فرزندم و فرزندانم در حبس و اسارتند، از كي و از كجا پيگيري كنم، منو تهديد كردن بخاطر فرزندت بايد سكوت كني و با هيچ كس حرف نزني ، اگر صحبت كني شرايط فرزندت راسخت تر مي كني، خداوندا ديگر قلبم تحمل اين همه فشار و درد را ندارد،كجا هستند مسولين اين مملكت، فرزندم را از كجا بايد پيدا كنم، وزارت اطلاعات ميگه ما نگرفتيم، قوه قضايي هم ادعا ميكنه در جريان موضوع نيستند، تنها سپاه مي ماند كه اگر چنين باشد، انتقام ١٣ خرداد ٩١ را از دخترم گرفته، دو سال پيش در چنين روزي به فرزندم گفتند،

ادامه‌ی مطلب

دیدار با کاترین اشتون اتهام جدید نرگس محمدی

ارسال کننده: 14خرداد Fatemeh Tabebordbar

جرس: نرگس محمدی، فعال حقوق بشر که به دو اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام متهم شده است گفت که پس از تفهیم اتهام در روز یکشنبه ۱۱ خرداد ماه از او یک میلیارد ریال قرار کفالت دریافت شده است. خانم محمدی به کمپین گفت که پرونده جدید او با این دو اتهام در روز ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۲ یعنی هفت روز پس از ملاقات او با خانم کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گشوده شده است.

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، نرگس محمدی با اظهار اینکه معنی تشکیل پرونده جدید او هفت روز پس از ملاقاتش با خانم اشتون “گویا” است به کمپین گفت: «دیدار با خانم اشتون یکی از مصادیق اتهامات من بود که من همان جا هم نوشتم که این ملاقات در چارچوب منافع ملی کشور و در چارچوب قوانین داخلی صورت گرفته است و من از این ملاقات دفاع می کنم و اگر در آینده نیز قرار باشد این ملاقات ها تکرار شود من آن را قبول دارم.»

ادامه‌ی مطلب

فراخوان جلسه اعضای نمایندگی هانوفر در ماه یونی 2014

بررسی اعلامیه جهانی حقوق بشر و نقض آن در ایران: طی ماه گذشته
شنبه 7 یونی 2014 (12.00 الی 15.00)
برنامه سازان:
خانم میترا حقیقی:
گزارش و تحلیل خبر عمومی ماه گذشته «نقض حقوق بشر در ایران»
آقای آرمین غضنفرپور: فعال حقوق بشر:

بررسی و انطباق اعلامیه جهانی حقوق بشر با قانون اساسی جمهوری اسلامی

سخنرانی و موضوع سخنرانی:

ادامه‌ی مطلب

بی‌اخلاقی سیمای جمهوری اسلامی و چهره‌های تندرو اصولگرا در پخش شایعه تجاوز به یک روزنامه‌نگار

مسیح

مسیح علی‌نژاد روزنامه نگار مستقل مقیم لندن در روزهای اخیر این بار به صورتی شدیدتر مورد هجوم رسانه‌های وابسته به حکومت قرار گرفته است. به نظر می‌رسد هجمه تازه رسانه ملی به دلیل استقبال و بازتاب گسترده‌ای باشد که از «کمپین آزادی‌های یواشکی زنان در ایران» توسط کاربران فیسبوک و همینطور رسانه های خارجی صورت گرفته است. این کمپین ایده مسیح علی‌نژاد است و توسط او اداره می‌شود. سیمای جمهوری اسلامی طی گزارشی دروغین مدعی شده که علی‌نژاد به دلیل مصرف «مواد روانگردان» با حالی نامساعد در یکی از خیابان‌های لندن اقدام به کشف لباس کرده و در همین هنگام توسط سه نفر از اشرار آن منطقه در مقابل چشمان فرزندش مورد تجاوز قرار گرفته است!

ادامه‌ی مطلب

شهرداری تهران امنیت زنان را قربانی درآمد تبلیغات می‌کند

ارسال کننده: 13خرداد Fatemeh Tabebordbar

عدم امنیت زنان در برخی معابر شهری از جمله روی پل‌های عابر پیاده که تابلوهای تبلیغاتی بر روی آنها نصب شده‌اند، انتقاد فعالان حقوق زنان را برانگیخته است. منتقدان خواستار توجه به حقوق شهروندی زنان در مدیرت شهر‌ها هستند.

فعالان حقوق زنان، شهرداری تهران را به فروش امنیت زنان متهم می‌کنند. محمد کریم آسایش، یک فعال حقوق زنان به خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفته است: « بحث امنیت زنان در محیط‌های شهری گاهی تنها به کوچه‌های تنگ و تاریک تقلیل داده‌ می‌شود در حالی‌که نا‌امنی برای زنان در شهر به مسائلی ساختاری‌تر بر می‌گردد.»

او برای نمونه به ساخت پل‌های عابر پیاده بدون توجه به امنیت این فضا برای زنان اشاره کرده است. این فعال حقوق زنان با انتقاد از ارائه مجوز نصب تابلوهای تبلیغاتی بر روی پل‌های عابر پیاده تصریح کرده است: «احاطه این پل‌ها به وسیله تابلو‌های تبلیغاتی دلیل اصلی این نا‌امنی است و شهرداری با استفاده از این تابلو در واقع امنیت زنان را به فروش می‌گذارد.»

ادامه‌ی مطلب