سازمان ملل خواستار آزادی زینب جلالیان شد

فرستنده خبر اقای مسعود نقلی ۱۳۹۵/۰۳/۱۴ 

zaynab

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل روز جمعه 14 خرداد 95 دستگیری و ادامه حبس زینب جلالیان، فعال سیاسی کُرد، را مغایر با اصول متعدد اعلامیه جهانی حقوق‌بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی دانست و از رژیم خواست شرایط آزادی فوری وی را فراهم آورد. 

ادامه‌ی مطلب

هفده درصد دختران قبل از هجده سالگی ازدواج می‌کنند

فرستنده خبر اقای احسان فتاحی ۱۳۹۵/۰۳/۱۵ 

ezdevaj kodakan

خبرگزاری هرانا ـ معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ازدواج کودکان تبدیل به یک مسئله جهانی شده است عنوان کرد: در ایران نیز تقریبا حدود ۱۷ درصد دختران پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند، افزود: “طبق آمار یونیسف سه درصد از دختران هم پیش از رسیدن به سن ۱۵ سالگی ازدواج می‌کنند”. 

ادامه‌ی مطلب

مریم نقاش زرگران؛ دهمین روز اعتصاب غذا و نگرانی خانواده در سایه بی خبری

فرستنده خبر اقای احسان فتاحی ۱۳۹۵/۰۳/۱۵ 

maryam-naghash-zargaran

خبرگزاری هرانا – خانواده مریم (نسیم) نقاش زرگران از وضعیت جسمانی این نوکیش مسیحی زندانی و بیمار در بند زنان زندان اوین در دهمین روز اعتصاب غذایش بی‌خبر هستند. تمامی تلاش‌های این خانواده، تماس‌های تلفنی آنان با بهداری زندان اوین و بند زنان این زندان بدون پاسخ مانده و بر نگرانی آن‌ها افزوده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خانواده مریم (نسیم) زرگران از روز چهارشنبه گذشته از وضعیت جسمی این نوکیش مسیحی بیمار و زندانی در اعتصاب غذا بی خبر بوده و بسیار نگرانند. 

ادامه‌ی مطلب

بازداشت بیش از ۷۰ نفر در مهمانی شبانه در تهران

فرستنده خبر احسان فتاحی ۱۳۹۵/۰۳/۱۴ 

bazdasht dar parti

خبرگزاری هرانا ـ بیش از ۷۰ زن و مرد شب گذشته در مهمانی در رستورانی واقع در فرحزاد تهران دستگیر شدند. 

ادامه‌ی مطلب

من مریم، از زندان قرچک، ۱۷ سال در زندان هستم…

فرستنده خبر خانم دیانا تبریزی ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ 

این مطلب را«مریم ربیعی» از زندان قرچک ورامین نوشته و به بیرون ارسال کرده است، روایت روزهای زندان قرچک. مریم بیش از هفده سال است که در زندان به سر می‌برد: اول دراوین و بعد در زندان زنان شهرری(قرچک).

این مطلب را«مریم ربیعی» از زندان قرچک ورامین نوشته و به بیرون ارسال کرده است، روایت روزهای زندان قرچک. مریم بیش از هفده سال است که در زندان به سر می‌برد: اول دراوین و بعد در زندان زنان شهرری(قرچک). مریم به قول خودش نمی‌داند از کجای این هفده سال حبس بگوید. مریم گاهی به زبان محاوره‌ای نوشته و گاهی غیرمحاوره ای. کانون زنان ایرانی تلاش کرده به نثر مریم وفادار بماند و به همین دلیل این دوگانگی در نثر را نیز حفظ کرده است. 

ادامه‌ی مطلب

رئیس شبکه زنان افغان : دولت در دفاع از فعالان حقوق ناتوان است

فرستنده خبر اقای مرتضی حسینی قوس ۲۲ ۱۳۹۱ 

عفیفه عظیم، رییس شبکه زنان افغان می گوید که قتل های زنجیره ی فعالان برجسته ای حقوق زن نشان دهنده ای این موضوع است که نهاد های حکومتی افغانستان نمی تواند امنیت جان این فعالان را تأمین نماید. وی می گوید که فعالان حقوق زن از بابت این خشونت ها سخت نگران است. وی که به روز چهار شنبه، ۲۰۱۲/۱۲/۱۲ با خامه پرس سخن می زد، می افزاید عاملان قتل های فعالان حقوق زن در دستگاه دولت افغانستان حامیان نیرومندی دارند:” البته کشته شدن سرپرست ریاست امور زنان ولایت لغمان ناتوانی دولت در حمایت و حفاظت از جان فعالان حقوق است. چون اگر عاملان این پرونده ها بازداشت شوند و از سوی دادگاه به کیفر برسند، در آن صورت دولت افغانستان می تواند مانع این رویداد ها شوند. در غیر این صورت اگر دولت توجه به این رویداد ها نکنند، این گونه قتل ها افزایش خواهد یافت و ما سخت ازین بابت نگران هستیم.” 

ادامه‌ی مطلب

ماجرای قتل فرخنده از آغاز تا اکنون

فرستنده خبر اقای مرتضی حسینی شنبه ، ۱۵-۳-۱۳۵۹ 

کشتن فرخنده در زیارت “شاه دو شمشیرۀ ولی” در شهر کابل نه تنها انعکاس قوی در افغانستان داشت بلکه این رویداد بازتاب جهانی به خود گرفت و بسیاری از مردم از قتل وحشیانۀ این دختر جوان متأثر و اندهگین شدند.

farkhondeh

دقیقا 28 حوت سال 1393 و درست آخرین روزهای سال بود که تعدادی از مردم در شهر کابل دختر جوانی را به اتهام آتش زدن قرآن به قتل رساندند و او را آتش زدند. روایت های مختلفی در مورد قتل این دختر وجود دارد و شایعاتی در همان روز حادثه ورد زبانها جاری شد و بسیاری در ابتدا این موضوع را به یک زن خارجی مرتبط دانستند اما به تدریج مشخص شد که این دختر 27 ساله فرخنده نام داشت که با حجاب کامل اسلامی مانع فعالیت های تعویذ نویسان زیارت شاه دوشمشیره ولی میشده است و این مداخله سبب گردید تا او جانش را از دست بدهد. 

2

 

 

قبل از اینکه بخواهیم به موضوع کشته شدن فرخنده در این نوشتار بپردازیم لازم است تا در مورد اهمیت مکانی این حادثه نیز توضیحاتی داده شود . 

ادامه‌ی مطلب

محرومیت شمار زیاد دختران در کندهار از رفتن به مکتب

فرستنده خبر اقای مرتضی حسینی جمعه 14 جوزا 1395 

aks housani

شماری از دانش آموزان دختر در ولایت کندهار می‌گویند که بیش از نیمی از دانش آموزدان دختر در این ولایت از بهر فرهنگ‌های ناپسند در میان خانواده‌ها و آزار و اذیت آنان در راه، مکتب و درس شان را نمیه رها می‌کنند. 

ادامه‌ی مطلب

فراخوان جلسه ماهیانه مجمع عمومی کانون

فراخوان جلسه مجمع عمومی ماهیانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

 (  یکشنبه 5 یولی 2016 ساعت 16:00  )

اعضا و مسئولین محترم کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

با سلام و درود های صمیمانه

جلسه مجمع عمومی ماهیانه کانون در روز یکشنبه 5 یولی 2016 ساعت 16:00 به وقت اروپای مرکزی در فضای مجازی پالتاک، اتاق کانون دفاع از حقوق بشردر ایران برگزار خواهد شد.

برنامه های جلسه مجمع عمومی و بررسی وضعیت اداری کانون

  1. 1. خوش آمد گویی و اعلام برنامه و گزارش عملکرد کمیته روابط عمومی این ماه توسط خانم قریشی (5 دقیقه)

  2. گزارش تصمیم گیری های جلسه عمومی ماه گذشته  توسط خانم قریشی (5 دقیقه)

  3. گزارش مسئولین نمایندگی ها و بررسی عملکرد آنان توسط اعضاء (هریک 5 دقیقه)

  4. گزارش امور اینترنتی و بررسی عملکرد آن توسط (5 دقیقه)

  5. گزارش مسئولین کمیته ها  و بررسی عملکرد آنان توسط اعضاء (هر یک 5 دقیقه)

  6. گزارش بخش صدا و تصویر و بررسی عملکرد آن توسط اعضاء آقای محمد رضا برزگر (5 دقیقه)

  7. گزارش کتابخانه اینترنتی کانون و بررسی عملکرد آن توسط خانم مونیکا قریشی (5 دقیقه)

8 . گزارش رادیوی اینترنتی کانون و بررسی عملکرد آن توسط اعضاء، آقای امیر نیلو (10 دقیقه)

  1. 9. گزارش مسئول ماهنامه و بررسی عملکرد ماهنامه توسط اعضاء، آقای منوچهر شفائی (5 دقیقه)

  2. گزارش مالی و بررسی آن توسط اعضاء، (5 دقیقه)

  3. گزارش هیئت رئیسه و بررسی عملکرد آن توسط (10 دقیقه)

  4. 12. پیشنهادات همکاران و بحث گفتگو و نتیجه گیری در خصوص آن ها (30 دقیقه)

 مکان: پالتاک، اتاق کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

Paltalk

Social Issues and Politics

Human Rights

Kanoon Defa az Hoqoq Bashar dar Iran

یادآوری:

  1. حضور کلیه مسئولان و اعضاء کانون به موقع در جلسه لازم و مهم است.

  2. در صورت وجود مشکل و عدم امکان حضور مسئولین و اعضا ضرورت دارد که حداکثر 24 ساعت قبل از آغاز جلسه از طریق ایمیل با معرفی وکیل به هیئت رئیسه و یا روابط عمومی اطلاع رسانی شود .

  3. حضور بموقع شما باعث برگزاری منظم جلسه خواهد گردید و بنا داریم که با همکاری و همراهی شما جلسه در زمان تعیین شده آغاز و پایان یابد.

  4. همکاران محترم پیشنهادات و انتقادات خود را در زمان لازم بیان کرده تا زمان جلسه طبق روال پیش بینی شده برگزار شود 

مونیکا قریشی

مسئول کمیته روابط عمومی

طلاعیه 716 کمیته دفاع از حقوق زنان

یورش شبانه ماموران جمهوری اسلامی

برای بازداشت شیما بابایی، دانشجو و فعال مدنی

خانم بابایی۲۲ ساله و دانشجوی ترم چهارم مهندسی عمران در تهران است که شب هنگام (ساعت ۲۳:۳۰ شب چهارشنبه ۹۵/۳/۵) توسط ماموران امنیتی و در منزل مسکونی خود بازداشت شد، آنان با یورش به خانه شیما بابایی، تلفن همراه و تمام لوازم شخصی او را با خود بردند. تلفن‌های همراه اعضای خانواده خانم بابایی نیز توسط ماموران امنیتی توقیف شد.

خواهرخانم بابایی  نیز به بیماری ام‌اس مبتلاست و هجوم ناگهانی ماموران امنیتی به منزل آنها باعث وخامت حال او شده است. شیما بابایی از فعالان مدنی در تهران است که با خانواده زندانیان سیاسی و اعدام‌شدگان در ارتباط بود ه،در تعدادی از تجمعات اعتراضی مقابل لاستیک دنا و زندان اوین حاضر بود. ابراهیم بابایی، پدر این فعال مدنی نیز از بازداشتی‌های اعتراضات سال ۸۸ بود که پس از تحمل ۴۴ ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق، آزاد شد. ولی تا کنون از اتهامات شیما بابایی اطلاعی در دست نیست. 

zanan

ادامه‌ی مطلب