محرومیت شمار زیاد دختران در کندهار از رفتن به مکتب

فرستنده خبر اقای مرتضی حسینی جمعه 14 جوزا 1395 

aks housani

شماری از دانش آموزان دختر در ولایت کندهار می‌گویند که بیش از نیمی از دانش آموزدان دختر در این ولایت از بهر فرهنگ‌های ناپسند در میان خانواده‌ها و آزار و اذیت آنان در راه، مکتب و درس شان را نمیه رها می‌کنند. 

این دانش آموزان می‌گویند که هنگامی که از صنف هشتم یا نهم به بالا می‌روند از ادامۀ آموزش و پرورش محروم می‌شوند.

رقیه، یک دانش آموز در کندهار گفت: «شماری ازدختران را خانواده های شان اجازه نمی‌دهند تا وقتی بزرگ شوند به مکتب بروند زیرا مردم پشت سرآنان گپ می‌زنند.»

اسما، دانش آموز دیگر گفت: «فکرمی‌کنم یک علت این که دختران بزرگ سال نمی‌توانند به مکتب بروند نبود ترانسپورت است، زیرا افراد زیاد مزاحمت کننده در راه استند و دختران را اذیت می‌کنند.»

درهمین حال، مقام‌های ریاست معارف کندهار می‌گویند که سال گذشته ۴۰۰ دختر و امسال ۶۵۰ تن از صنف‎های دوازده‎هم مکتب‎های این ولایت فارغ شدند.

وی گفت که هم اکنون ۷۹ هزار دختر در کندهار سرگرم آموزش و پرورش استند اما شمار فارغ شده‌‎گان بسیار کم است.

عبدالقادر پیوستون، رئیس معارف کندهار گفت: «ما از میزان کنونی دخترانی که از مکتب فارغ می‌شوند راضی نیستیم، چرا که بسیار پایین است. هرچند تا به ۱۳ هزار جدیدالشمول امسال داشتیم اما شمار فارغان دختر از صنف دوازده‎هم ۶۵۰ تن امسال بود.»

هرچند کندهار در حوزۀ جنوب امن‌ترین ولایت شناخته می‎شود اما در سه ولسوالی این ولایت تنها مکتب‌های ابتدائیه دختران فعال است و شمار این دختران نیز بسیار اندک است.