رئیس شبکه زنان افغان : دولت در دفاع از فعالان حقوق ناتوان است

فرستنده خبر اقای مرتضی حسینی قوس ۲۲ ۱۳۹۱ 

عفیفه عظیم، رییس شبکه زنان افغان می گوید که قتل های زنجیره ی فعالان برجسته ای حقوق زن نشان دهنده ای این موضوع است که نهاد های حکومتی افغانستان نمی تواند امنیت جان این فعالان را تأمین نماید. وی می گوید که فعالان حقوق زن از بابت این خشونت ها سخت نگران است. وی که به روز چهار شنبه، ۲۰۱۲/۱۲/۱۲ با خامه پرس سخن می زد، می افزاید عاملان قتل های فعالان حقوق زن در دستگاه دولت افغانستان حامیان نیرومندی دارند:” البته کشته شدن سرپرست ریاست امور زنان ولایت لغمان ناتوانی دولت در حمایت و حفاظت از جان فعالان حقوق است. چون اگر عاملان این پرونده ها بازداشت شوند و از سوی دادگاه به کیفر برسند، در آن صورت دولت افغانستان می تواند مانع این رویداد ها شوند. در غیر این صورت اگر دولت توجه به این رویداد ها نکنند، این گونه قتل ها افزایش خواهد یافت و ما سخت ازین بابت نگران هستیم.” 


بانو عظیم می افزاید که فعالان حقوق زن در کشور از محکوم شدن قتل های زنجیره یی فعالان حقوق زن در کشور سخت خسته شده اند، و خواهان اقدامات عملی از سوی ارگان های مربوط است.
این در حالیست که در سال روان میلادی زنان خشونت های مرگبار را تحمل کرده اند. از این میان، تنها در سه ماه اخیر ۲۷ زن در هرات کشته شده اند.
همچنان سربریدن زنان امسال در بخش های گونه گون کشور به شکل سرسام آوری افزایش یافته است. فساد گسترده ای اداری، ناتوانی نیروهای امنیتی در بازداشت عاملان این خشونت ها و مهم تر از آن فرهنگ معافیت از مجازات عوامل عمده ای این خشونت ها گفته می شوند با نزدیک شدن زمان بندیخروج سربازان امریکایی از افغانستان ، نگرانی ها از نقض گسترده تر حقوق زنان در کشور همچنان افزایش می یابند.