فعال صنفی: تبعیض های شغلی به زنان کارگر تحمیل شده است

ارسال کننده: 28خرداد Marjan Tabebordbar

Working-Women

شهرزادنیوز: بیشتر زنان کارگر متوجه تضییع حقوق خود در محل کار نیستند، چون عرف جامعه به آنها قبولانده که شرایط موجود تغییر پذیر نیست و بدین ترتیب تبعیض‌های شغلی به آنها تحمیل شده است.

لیلا بهاری، فعال صنفی از کارخانه مخابراتی «نیک برش»، در این رابطه به خبرگزاری ایلنا گفته است که علت اصلی انفعال زنان کارگر در تشکل های کارگری، عدم آگاهی آنها به حقوق قانونی و پذیرفتن محدودیت های اعمال شده از سوی کارفرمایان است.

به گفته وی، زنان کارگر همواره از لحاظ فکری درگیر مسائل خانه و فرزندان خود هستند و در شرایط فعلی که واحدهای کارگری به ندرت مهدکودک دارند، این مشغولیت فکری دوچندان می شود. در بیشتر خانواده‌ها پدرها به طور معمول خود را درگیر نگهداری فرزندان نمی کنند. این درحالی است که کارگر زن بعد از اتمام وظایفش در محل کار، شیفت دوم کار خود یعنی رسیدگی به امور منزل و فرزندان را آغاز می کند. در چنین شرایطی نباید انتظار داشت که کارگر زن توان جسمی و ذهنی برای فعالیت های صنفی داشته باشد.

وی همچنین در باره تفاوت دستمزدهای کارگران زن و مرد گفت که در واحدهای بزرگ دستمزدها و بیمه‌ها یکسان اند، اما تبعیض ها خود را در مزایا نشان می دهند؛ کارفرما هنگام دادن پاداش یا عیدی، به کارگران مرد رسیدگی بیشتری می کند. این مسئله زمانی پررنگ تر است که کارگر زن مجرد و یا بدون فرزند باشد.

این فعال کارگری تصریح کرد: تفاوت دستمزدها در واحدهای کوچک و دور از کنترل نهادهای نظارتی شایع است. کارگران زن با دستمزدهایی بسیار پایین تر از مزد مصوب و بدون بیمه مشغول به کارند. علت اصلی ادامه این وضعیت، عدم خودباوری زنان و انفعال آنها در مقابل وضع موجود است.