مریم اکبری منفرد و پرونده سازی جدید علیه این زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین

زندانی سیاسی مریم اکبری منفرد محبوس در زندان اوین روز چهارشنبه ۲۱ خرداد ۹۹ جهت تفهیم اتهام از بابت پرونده جدید که برای او گشوده شده است به دادسرای اوین احضار شد، اما این زندانی سیاسی به دلیل عدم دریافت کتبی احضاریه و عدم دسترسی به وکیل و همچنین شیوع ویروس کرونا، از حضور در جلسه دادگاه خودداری کرد.مریم اکبری منفرد
گفته می شود خانم مریم اکبری منفرد به سر دادن شعار در شب ۲۲ بهمن سال ۹۸ متهم می باشد. شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی حاجی مرادی مسئولیت پرونده جدید علیه را عهده دار می باشد.
پیش از این نیز در ۱۸ خرداد ۹۹ آتنا دائمی در همین شعبه به اتهام “اخلال در نظم زندان از طریق شعار دادن علیه جمهوری اسلامی” احضار و تفهیم اتهام شده بود. آتنا دائمی پس از حضور در جلسه بازپرسی اتهامات ذکر شده را رد کرد.
مریم اکبری منفرد پس از تظاهرات روز عاشورا در تاریخ ۹ دی ۱۳۸۸ در منزلش بازداشت و روز ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ بنابر اتهامات بی پایه و اساس به محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق ایران به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم گردید.
این زندانی سیاسی در تمام این سالیان از حق مرخصی و خدمات پزشکی مناسب محروم بوده است، درحالیکه وی از بیماریهای تیروئید و روماتیسم مفصلی رنج می برد.
به گفته عفو بین الملل، محکومیت وی تنها بر این اساس است که وی تماس تلفنی با نزدیکان خود که عضو سازمان مجاهدین خلق ایران می باشند، برقرار کرده است و یک بار در عراق به دیدار آنها رفته است.
خواهر این زندانی سیاسی،‌رقیه و برادرش عبدالرضا از جمله زندانیانی بودند که در قتل عام زندانیان سال ۱۳۶۷، اعدام شدند و سپس آنها در گورهای دسته جمعی دفن شدند.
اکثر زندانیانی که در سال ۶۷ اعدام شدند، زندانی سیاسی بودند که از چندین سال قبل در زندان به سر برده بودند.
برخی از قتل عام شدگان سال ۶۷ دوران محکومیت خود را سپری کرده بودند اما به دلیل اینکه اظهار ندامت و توبه نکرده بودند، رژیم از آزادی آنان خودداری کرده بود.