بیکاری بین دانش‌آموختگان دختر، دو تا سه برابر پسران است

دویچه وله

معاون روحانی می‌گوید لازم است انجمن‌های کارآفرینی زنان تقویت و تکثیر شوند زیرا بیکاری بین دانش‌آموختگان دختر، دو تا سه برابر پسران است. طبق داده‌های مرکز آمار ایران، شمار مردان فعال در بازار کار چهار برابر زنان است.

معصومه ابتکار، معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده می‌گوید حمایت از کارآفرینی و توان‌افزایی برای ورود دختران تحصیل‌کرده به بازار کار، از پروژه‌های مورد نظر این معاونت است. او در مراسم پایانی فاز اول طرح “مسیر کسب و کار من” گفت: «انتظار داریم با حمایت سرمایه‌گذاران، بخش خصوصی و نظام بانکی، افرادی که آموزش‌های اولیه را دیده‌اند بتوانند گام‌های بعدی را در این مسیر بردارند.»

ابتکار یادآوری کرده که شمار دختران دانشگاه رفته رو به افزایش است و باید برای توانمندسازی و اشتغال آنها برنامه‌ریزی و شبکه‌سازی کرد. خبرگزاری ایسنا از قول او نوشت: «حدود دو تا سه برابر مردان، بیکاری در بین دختران فارغ‌التحصیل وجود دارد.»

خانم ابتکار اعلام کرده که معاونت زنان و خانواده در حوزه انتقال تجربه‌های موفق، با انجمن کارآفرینی زنان همکاری‌هایی دارد: «نشست تخصصی با زنان کارآفرین و صنعتگر در شهرکهای صنعتی در استان البرز برگزار شده که بانوان به طور تخصصی فعالیت‌ها و مشکلات خود را توضیح دادند.»

او گفت که ۱۸هزار میلیارد تومان تسهیلات در روستاها توزیع شده و چرخه کسب و کار مناسبی برای زنان روستایی با سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته ایجاد شده است.

بیکاری و بحران اشتغال

ایران در جدول شاخص‌های شکاف جنسیتی در حوزه بهداشت، آموزش، مدیریت سیاسی و اقتصاد، در قعر قرار دارد و تنها از مالی، سودان و چاد جلوتر است. معاون روحانی در امور زنان و خانواده، اوایل شهریور ۹۷ از تشکیل ستاد ملی زنان در ‌آینده نزدیک و تلاش برای توان‌افزایی زنان دانش آموخته، فعال کردن زنان در عرصه تولید و اشتغال و به کارگیری هرچه بیشتر زنان در سطوح مدیریتی خبر داده بود.

اوایل آذر ۹۷، پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس دهم از پیگیری برای سهم ۵۰ درصدی زنان در حوزه اشتغال خبر داد و گفت: «نباید در مدیریت بحران اشتغال تنها مردان را در نظر گرفت.»

سلحشوری می‌گوید زنان به دلیل جذب اندک در بخش دولتی، حضور مناسبی در بخش کارآفرینی دارند زیرا به گفته او: ‌«این تنها راهی بود که زنان توانمند می‌توانستند بروز و ظهوری داشته باشند.»

در همایش”زن، اقتصاد، اشتغال و توسعه” در تابستان ۹۷ در اراک، نرخ مشارکت اقتصادی زنان در استان مرکزی شش تا هفت درصد و در کل کشور ۱۲درصد اعلام شد. در این همایش از جمله گفته شد که تنها صاحبان ۱۰۹ کارت از ۱۲۰۰ کارت بازرگانی صادره در استان مرکزی، زنان هستند.

اصل ۲۸ قانون اساسی ایران، دولت را موظف می‌کند زمینه اشتغال را برای “همه افراد” با شرایط برابر ایجاد کند. این حق برای زنان به شکل‌های مختلف نقض می‌شود؛ از جمله امکان جلوگیری شوهر از کار کردن همسر.

تابستان ۹۷، مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جمعیت فعال اقتصادی کشور را ۱۱/۹درصد و شمار مردان فعال اقتصادی را چهار برابر زنان اعلام کرد. نرخ بیکاری جوانان نیز ۲۱/۸درصد اعلام شده که تقریبا دو برابر نرخ متوسط بیکاری در ایران است. علی ربیعی، وزیر سابق کار، در خرداد ۱۳۹۴ در همایش بین‌المللی مهارت آموزی و اشتغال، تاکید کرد که ۴۰درصد بیکاران کشور دانش آموخته دانشگاه هستند. او افزود که ۵۰ درصد متقاضیان کار در ایران، مهارت‌های حرفه‌ای ندارند.

“مسیر کسب و کار من”

طرح “مسیر کسب و کار من” از ابتکارهای بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان است که در سال ۹۶ مورد حمایت معاونت امور زنان و خانواده قرار گرفته و طرحی ملی نامیده شده است.

ناصر براتی، مدیرعامل این بنیاد می‌گوید هدف توان افزایی سازمان‌های مردم نهاد، توسعه فعالیت مولد میان زنان و جوانان است. ایسنا به نقل از براتی می‌نویسد: «ماموریت این بنیاد ترویج و توسعه کارآفرینی میان زنان، جوانان و نوجوانان و سازمان‌های مردم نهاد در گستره جغرافیایی ایران با اولویت ترجیحی مناطق کمتر توسعه یافته کشور است.»

بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان، کار خود را در سال ۱۳۸۵ با طرح اتاق کارآفرینی در مدارس شروع کرده و از سال ۹۴ پروژه توسعه ظرفیت سمن‌های بومی و توسعه نهادهای مدنی را دستور کار قرار داده است.

در مراسم اختتامیه فاز اول طرح “مسیر کسب و کار من”، علاوه بر معصومه ابتکار، رخشان بنی اعتماد، کارگردان سینما نیز سخنرانی کرد. او با ابراز خوشحالی از این که سینما در کنار بنیاد توسعه کارآفرینی قرار گرفته گفت: «وظیفه ماست آن طور که امکان دارد در کنار پیشبرد طرح‌های این بنیاد قرار بگیریم.»

بنیاد یاد شده، در سال ۹۳ طرح “سری فیلم‌های مستند کارستان” را با هدف ترویج الگوهای کارآفرینی با کمک رخشان بنی اعتماد و مجتبی میرطهماسب در خوزستان به پیش برده است.