پژوهش های حوزه زنان اثرگذاری لازم را نداشته است

ایرنا

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: کمیت پژوهش ها در حوزه زنان بالا است، اما کارایی و اثرگذاری لازم در سیاست ها و برنامه ریزی ها را نداشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، معصومه ابتکار روز سه‌شنبه در نشست تخصصی زن و پژوهش در محل باغ نگارستان افزود: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تلاش های زیادی برای پژوهش در حوزه زنان و خانواده دارد. امیدواریم با پیگیری ها و برنامه ریزی در این وزارتخانه، مشکلات زنان اعضای هیات علمی و محدودیت های آنها حل شود.

وی خاطرنشان کرد: موانع و مشکلات زنان در نظام ارتقا زیاد است که متاسفانه اکنون درصد اندکی از زنان در سطح استاد تمام در دانشگاه ها داریم.
ابتکار ادامه داد: اکنون ٣٠ درصد زنان ایرانی تحصیلات دانشگاهی دارند و 27 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه ها از بانوان هستند، اما به همین نسبت آمار دستیابی به فناوری و نوآوری و استاد تمامی پایین است.
وی تصریح کرد: امیدواریم در نشست با مشاوران وزارت علوم و بهداشت؛ این مسائل مطرح و مشکلات حل شود، وزارت بهداشت هم وضعیت این چنینی دارد و چه بسا حتی بتوانیم نشست تخصصی مشترکی با این وزارتخانه ها داشته باشیم تا موانع شناسایی شود.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: تبدیل مطالعات به سیاست یا فراتحلیل‌ها که کارآیی لازم را داشته باشد، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: راه حل های گرفته شده از دیگر کشورها هم در این زمینه پاسخگو نیست و با وجود اینکه راهبرد ما دانایی محوری است اما این راهکار دست ما را به خوبی نگرفته است. باید پژوهش ها جنبه کاربردی خودش را داشته باشد.
ابتکار افزود: روی فراتحلیل‌ها و سیاست پژوهشی تاکید جدی داریم و امیدواریم این موضوعات به ما کمک کند. این معاونت آمادگی هرگونه همکاری را در این زمینه دارد.
وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم اگر زنان می خواهند هم شغل و هم وظیفه خانه داری را به عهده داشته باشند باید به خانواده آنها آسیب وارد نکند و با برنامه ریزی این مشکلات حل شود، البته مردان هم در خانواده سهم دارند و اگر مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند، فشار روی بانوان کمتر می شود.
ابتکار ادامه داد: جهت گیری هفته پژوهش امسال روی دو محور تحقیقات مربوط به مهارت و توجه به بحث پژوهش و مطالعات کمک به اشتغال زنان است، چون دو تا سه برابر بیکاری در میان دختران فارغ‌التحصیل نسبت به پسران بیشتر است و اگر پژوهش به مهارت افزایی فارغ التحصیلان کمک کند می تواند، راهگشا باشد.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: راهبردهای این معاونت در حوزه قانون برنامه ششم درباره عدالت جنسیتی از ابتدای دولت دوازدهم مسیر و ادامه راهی است که در مجلس شورای اسلامی و دولت یازدهم شروع کردیم و تلاش های زیادی در این زمینه داشتیم.
وی به برگزاری ستاد ملی زن و خانواده در اسفند سال گذشته با حضور رئیس جمهوری اشاره کرد و گفت: در این ستاد شاخص های عدالت جنسیتی شامل آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج و موضوع ورزش و نشاط دختران با ١6 محور تصویب و به دولت ابلاغ شد.
وی خاطرنشان کرد: درباره شاخص های عدالت جنسیتی جلسات مختلفی برگزار کردیم که به مجموعه شاخص های ملی و اصلی در این زمینه رسیدیم، چون تکلیف ما در برنامه ششم است، این شاخص ها را به طور دقیق در جلسات مختلف نهایی کردیم و براساس دستورالعمل و مصوبه دولت شاخص ها برای اعضای دولت ابلاغ شد.
ابتکار افزود: اکنون در این مرحله برای بودجه سال ٩٨ چند اتفاق افتاده است که به همه استان ها اعلام کردیم که برنامه های خودشان را برای ارتقاء شاخص های حوزه های زنان و خانواده اعلام کنند. خوشبختانه این سندها آخرین مرحله را می گذارند و ٣١ سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده را داریم.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: حرکت این معاونت براساس این سندها و شاخص های عدالت جنسیتی است، ما یک سازوکار اجرایی برای هر استان خواهیم داشت.
وی افزود: برای ماده ١٠٢ مبتنی بر مطالعات و پژوهش ها کاری در سطح ملی انجام داده ایم، تحت عنوان طرح ملی گفت و گوی ملی خانواده، چون یکی از معضلات جدی خانواده ها همین مشکل گفت و گو و اختلال ارتباطی در خانواده است.
ابتکار خاطرنشان کرد: مسأله یابی خانواده در هر استان مشخص شده است و مرحله اول این طرح در استان ها تمام شده است. امیدواریم در حوزه خانواده یک قدم موثری برداریم.