گزارش تکمیلی از آتش‌سوزی یک پیش دبستان در زاهدان؛ چهارمین دختر دانش آموز فوت کرد

هرانا

مریم نوکندی چهارمین دانش آموز حادثه آتش سوزی مدرسه «اسوه حسنه» زاهدان فوت کرد. روز گذشته، روابط عمومی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان از فوت سه دانش آموز حادثه آتش سوزی زاهدان به نام‌های “مونا خسرو پرست”، “صبا عربی” و “یکتا میرشکار” خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعلام کرد که ساعت ۲۲ و ۴۵ دقیقه امشب متاسفانه «مریم نوکندی» چهارمین دانش آموز حادثه آتش سوزی مدرسه «اسوه حسنه» زاهدان فوت کرد.

مریم نوکندی

مونا خسروپرست، صبا عربی، یکتا میرشکار و مریم نوکندی چهار دانش آموز در این حادثه بوده‌اند.

پیشتر علی مرادی مدیرکل اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفته بود که “تنها دانش آموز بازمانده از حادثه آتش سوزی در یک دبستان دخترانه در زاهدان، با سوختگی بیش از ۸۵ درصد در شرایط خوبی قرار ندارد و تیم سوختگی در بیمارستان محل بستری شدن دانش آموزان پس از بررسی تشخیص داده که امکان جابه‌جایی دانش‌آموز سوخته و انتقال او به تهران برای ادامه درمان وجود ندارد”.

گفتنی است که روز گذشته، روابط عمومی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان از فوت سومین دانش آموز حادثه آتش سوزی زاهدان خبر داد و افزود: “حال جسمی چهارمین دانش آموز نیز خوب نبوده و وضعیت وخیمی دارد”.

پیش‌تر سید محمد هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفته بود: “علت آتش‌سوزی، استفاده از چراغ نفتی برای گرم کردن یکی از کلاس‌های درس بود. با وجود آنکه استفاده از این چراغ‌ها و بخاری‌های چکه‌ای ممنوع است اما مدرسه از آن استفاده می‌کرد و بر اثر آتش‌سوزی چراغ نفتی و سرایت آتش به کلاس درس ۴ دانش‌آموز دچار سوختگی شدند”.

به گفته دادستان شهر زاهدان دستور بازداشت مدیر و مربی آموزشی مدرسه اسوه حسنه صادر شده است.

موحدی راد، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در این زمینه گفته بود: “در حال حاضر معاون و بازپرس ویژه قتل در محل حاضر هستند و با بررسی‌های صورت گرفته قصور مدیر و مربی آموزشی محرز شده و در این زمینه دستور بازداشت آن‌ها صادر شد”.

همچنین روابط عمومی آموزش و پرورش استان اعلام کرد؛ “مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان در پی حادثه پیش دبستانی و دبستان دخترانه اسوه حسنه و به منظور ابراز همدردی با خانواده های داغدیده و مصدوم از سمت خویش استعفا کرد”.

این نخستین بار نیست که استفاده از وسایل گرمایشی در داخل مدارس ایران موجب آتش سوزی و جان باختن دانش آموزان می‌شود.

در آذرماه سال ۱۳۹۱ یک دبستان دخترانه در روستای شین‌آباد در پیرانشهر، استان آذربایجان غربی ایران آتش گرفت. بیش از ۲۹ دختر دانش آموز در این سانحه دچار سوختگی شدند و دو نفر از آنها بر اثر شدت جراحات، جان خود را از دست دادند.

محمدعلی بطحایی، وزیر آموزش و پرورش سال گذشته اعلام کرد که ۴۲درصد مدارس ایران سیستم گرمایشی ایمن ندارند.