از اعلام خبر تجرد قطعی 980 هزار دختر تا صحبت‌های احساسی تهمینه میلانی

فارس

شامگاه دیروز همایش ملی «حقوق زن، حقوق بشر» با حضور دستیار ویژه رئیس‌جمهور در حقوق شهروندی، رئیس فراکسیون امید، دبیر کل مجمع زنان اصلاح‌طلب کشور و رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی دانشگاه شیراز به میزبانی مجمع زنان نواندیش مسلمان استان فارس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شامگاه دوشنبه 20 آذر در تالار حافظ شیراز که با حضور برخی از دختران و زنان این شهر شلوغ‌تر از همیشه شده بود، همایش ملی «حقوق زن، حقوق بشر» با سخنرانی میهمانان مختلف برگزار شد.

بعد از قرائت قرآن و پخش سرود ملی، جمیله کریمی برای خوش‌آمد گویی به پشت تریبون رفت و در سخنانی که بیشتر شبیه خواندن یک بیانیه بود؛ گفت: دورهم جمع شدیم تا از حقوق بانوانی صحبت کنیم که در سه دهه اخیر در حوزه‌های مختلف فعالیت داشتند.

دبیر مجمع زنان نواندیش مسلمان استان فارس که معتقد است زنان در گذشته همواره در ذیل احزاب موجود که دارای ساختار غالباً مردانه است، قرار داشته‌اند و به توسعه سیاسی دست پیدا نکردند در جمع بانوان شیرازی تأکید کرد: حضور زنان در حوزه‌های علمی و اجتماعی جامعه سبب شده تا مشارکت زنان جامعه ایران بر شور سیاسی معطوف نباشد بلکه معطوف به تصمیم‌گیری باشد که با تخصص و حضور انجمن‌های صنفی و احزاب مدیریت خود را تقویت کرده است.

کریمی با اشاره به وعده روحانی مبنی بر به‌کارگیری 30 درصد زنان در پست‌های مدیریتی، این تصمیم را نیازمند توانمندی زنان و مطالبه‌گری آن‌ها دانست و افزود: اگر پیش‌فرض این تصمیم نادیده گرفته شود، مانند دیگر بخشنامه‌ها به حافظه تاریخ سپرده می‌شود.

دبیر همایش «حقوق زن، حقوق بشر» خطاب به مولاوردی درخواست کرد که مکانیسم ورود زنان به عرصه‌های مدیریت در دولت پیش‌بینی شود.

حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی ضرورت دارد اما آیا حضور صرفاً فیزیکی آن‌ها قابل‌قبول است؟ یا اینکه بانوان نیز بر اساس صلاحیت و شایستگی پس از قبول مسئولیت در جهت تحقق عدالت اجتماعی باید تصمیم سازو سیاست‌گذار باشند؟

پروانه سلحشوری که اولین مشکل زنان را اثبات خودشان به‌عنوان انسان و نه جنس دوم دانست، گفت: اگر حس زیر پا گذاشتن حق زن وجود نداشت این جمع‌ها نبود و در برنامه ششم توسعه موضوعی تحت عنوان عدالت جنسیتی گنجانده نمی‌شد و این اتفاق به دلیل مبارزه زنانی چون شهیندخت ملاوردی بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با خواندن چند بیت از شعر سیمین بهبهانی که به خشونت خانگی اشاره می‌کند و یادآور دوران نوجوانی وی است، ادامه داد: آن موقع به اندیشه تبعیض‌های بین زنان و مردان پی بردم و این تصور را نداشتم که روزی در جایگاه تصمیم‌گیری قرار می‌گیرم اما اکنون در این جایگاه هستم و تمام تلاش خود برای از بین بردن این تبعیض‌ها را می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: ازدواج کودکان یکی از مسائل مهمی بود که در جریانش برخی‌ها به ما می‌گفتند شما فمینیسم و غرب‌گرا هستید، در حالی که این موضوع معضلاتی را به دنبال داشت که با مراجعه به آیت‌‌الله مکارم و ارائه توضیحات به ایشان، فتوا نیز صادر کردند.

سلحشوری تصریح کرد: طبق آمار اعلام‌شده توسط دولت، تعداد 980 هزار دختر در معرض تجرد قطعی هستند، آیا این تعداد، شغل و درآمد نیاز ندارند؟ آیا این تعداد سرپرست خانوار خودشان محسوب نمی‌شوند؟ آن‌ها نیاز به شغل دارند و چطور می‌توان آن‌ها را به جرم زن بودن از اشتغال محروم کرد؟

در اواخر همایش، تهمینه میلانی به پشت تریبون رفت و از توجه مسئولین خانم به حقوق زنان قدردانی کرد؛ جملاتش هیجان‌زده و احساسی بود و کاش به‌جای او پوران درخشنده دعوت می‌شد که واقع‌بینانه‌تر به مسائل زنان و خانواده می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، شاید بتوان گفت که «زن» از پرچالش‌ترین و تحریف‌شده‌ترین موجودات است چراکه در طول تاریخ تلخی‌ها و کمتر شیرینی‌هایی را پشت سر گذاشته است؛ موضوع زن و خانواده نیز همواره به مناسبت‌های مختلف موردبحث قرار می‌گیرد اما متأسفانه نگاه غیرکارشناسی، کاریکاتوری و سیاست‌زده عموماً بر آن حاکم است.

رعایت حقوق زنان امری لازم است که یکی از مقدمات آن شناخت آن حقوق هم برای زنان و هم مردان از کودکی تا بزرگسالی در جریان جامعه پذیری است؛ هر فرد در نقش‌های مختلف علاوه بر حقوق، وظایف متقابلی نیز دارد که رعایت هردو معنای عدالت را تحقق می‌بخشید.