تابوی آموزش سلامت جنسی و افزایش پیامدهای آن برای دختران

٢ مهر ١٣٩٢
sexual-health-education
شهرزادنیوز:رفتارهای جنسی پرخطر و زودهنگام، بارداری ناخواسته و سقط های غیرقانونی و خطرناک متعاقب آن، بیماری‌های منتقل شونده از راه تماس جنسی و نهایتاً عوارض اجتماعی از موضوعات مطرح در زمینه سلامت جنسی، به ویژه برای دختران هستند، اما در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها هیچ گونه آموزشی در باره سلامت جنسی دختران ارائه نمی‌شود.

به گزارش مهر، عبدالرسول اکبريان، رئيس دهمين کنگره بين المللی زنان و مامايی، در این رابطه گفته است که سرطان تخمدان در کشور رو به ازدياد است که کاهش سن ارتباط جنسی ابتلا به اين سرطان را رقم می‌زند، يعنی افرادی که ارتباط جنسی را در سنين کم شروع می‌کنند، در معرض اين سرطان قرار می‌گيرند.

دکتر سید علی آذین،عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا، نیز در گفتگو با ایسنا اظهار داشت که مشخصاً در مورد سلامت جنسی و در دو بعد آموزش و ارائه خدمات، نه تنها در مقایسه با کشورهای توسعه یافته، بلکه نسبت به بسیاری از کشورهای در حال توسعه نیز جایگاه قابل قبولی نداریم.

مدیر کلینیک سلامت جنسی ابن سینا با ابراز تاسف از اینکه در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها هیچ گونه آموزشی در باره سلامت جنسی دختران ارائه نمی گردد، افزود: تقریباً بجز فعالیت های متفرقه (مثلاً اقدامات همکارانی در وزارت بهداشت یا برخی مطالب ناکافی در کتاب های درسی) هیچ برنامه جامع و مشخصی که در عین حال به نیازهای امروز دختران جوان پاسخ دهد، وجود ندارد.

به گفته وی، بسیاری از مسئولین اصولاً اعتقادی به لزوم آموزش جنسی ندارند. این در حالی است که شواهد و آمار و ارقام و تجارب سایر کشورها (نه الزاماً کشورهای پیشرفته یا غربی، بلکه کشورهای در حال توسعه اسلامی)، این نظر را تقویت می کنند که آموزش با محتوای مناسب و به موقع باعث کاهش بروز رفتارهای پرخطر می شود و نگرانی برخی از مسئولین در خصوص احتمال ترغیب جوانان به تجربه رفتارهای پرخطر پشتوانه علمی و آماری ندارد.
http://www.1oo1nights.org/index.php?page=1&newsitemId=8857