مشکلات گرمایشی و قطع آب گرم در زندان های اوین، رجایی‌شهر و ارومیه

فرستنده خبر خانم زرین تاج الیاسی ۱۳۹۵/۰۹/۰۵

خبرگزاری هرانا – علی‌رغم موج سرما در کشور، دست‌کم در زندان‌های اوین تهران، رجایی‌شهر کرج و زندانzendan-2 مرکزی ارومیه، نبود وسایل گرمایشی، قطع گاز، فقدان آب گرم و روشن نکردن موتورخانه‌ها باعث بوجود آمدن مشکلات عدیده برای زندانیان شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قطع مکرر گاز در زندان اوین از جمله در بندهای نسوان (زنان)، ۳۵۰، ۸ و ۴ این زندان باعث سرد شدن شدید بندها بعلاوه قطعی آب گرم شده است.

از سوی دیگر در این زندان، روزهای پنج‌شنبه و جمعه در بهداری پزشک کشیک وجود ندارد و زندانیانی که در اثر این سرما بیمار شده‌اند بایستی تا روز شنبه منتظر درمان بمانند.

مسئولین زندان نبود گازوئیل را عامل این سرمایش گفته اند و به زندانیانی که پیگیر حل این مشکل بوده اند پیشنهاد کرده اند خود آنان هزینه های تامین گازوئیل برای سیستم های گرمایش زندان را متقبل شوند!

این وضعیت در زندان رجایی‌شهر کرج اما بسیار بدتر گزارش می‌شود.

زندان رجایی‌شهر که از تاسیسات ساختمانی شامل در و پنجره غیر استاندارد برخوردار است، حتی روشن بودن پاره وقت شوفاژها نیز تاثیر چندانی در گرم کردن سالن‌ها ندارد.

این درحالی است که علی‌رغم وعده مسئولان زندان، تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و از سوی دیگر هنوز به تاریخ رسمی اداره زندان‌ها برای اجازه دریافت لباس گرم از خانواده‌‌ی زندانیان نرسیده و هم‌چنان این روند با مخالفت مسئولین زندان مواجه است.

از زندان ارومیه نیز گزارش می‌رسد، ظرف هفته‌های گذشته آب گرم در کلیه بندهای این زندان قطع است و زندانیان با «گرم کردن آب در قابلمه» به حمام می‌روند.

با اعتراض مکرر این زندانیان، مسئولان مربوطه قول پیگیری دادند ولی تاکنون هیچ اقدامی نشده است. به طوری‌که این زندانیان از طریق تماس تلفنی با اداره بازرسی کل زندان‌ها نیز تماس گرفته و اعتراض خود را منتقل کرده‌اند، اما هیچ اقدامی صورت نپذیرفته است.

سرمای شدید و فقدان آب گرم جهت شستشو و حمام، باعث گسترش بیماری‌های عفونی و رنج زندانیان حداقل در این سه زندان شده است.