گزارش ‪ نقض حقوق پیروان ادیان آبان ماه 1395

adyan

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر:

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران تا پایان آبان ماه ۱۳۹۵ شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر اقلیت‌های دینی همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه اقلیت‌های دینی در ایران است. در ایران اقلیت‌ها دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت اقلیت‌های قومی عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشیها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

مروری بر گزارشات دوره ای گزارشگر ویژه سازمان ملل  : احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان  ملل در امور ایران در آخرین گزارش خود با انتقاد از نقض گسترده حقوق پیروان ادیان موارد ذیل را بیان نمود :

اهل تسنن : مسلمانان اهل سنت ایران که بزرگترین اقلیت مذهبی کشور را تشکیل می دهند،همچنان ادعا می کنند که مقامات ایران اعضا و هم کیش آنها را در پست های عالی رتبه دولتی،ازجمله وزارت در کابینه منصوب یا استخدام نمی کنند.آنها همچنین نگرانی خود را در مورد محدودیت های ساخت مساجد سنی در مناطق عمدتا شیعه نشین شامل تهران و اعدام یا اعدام قریب الوقوع فعالان سنی که دولت ادعا می کند در فعالیت های تروریستی دست داشته اند،ابراز کرده اند.در تاریخ۵ ژوئیه۲۰۱۶، ۱۸نفر از اعضای اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ایران نامه ای به وزارت کشور ارسال کردند و در آن نسبت به بسته شدن یک نمازخانه سنی در اسلامشهر و جلوگیری مقامات از تجمع نمازگزاران سنی در چندین مسجد و نمازخانه دیگر،برای اقامه نماز عید فطر شکایت کردند.97دولت مدعی است:بیش از۱۰هزار مسجد اهل سنت در کشور وجود دارد وتعداد اهل سنت در تهران ساخت مسجد را توجیح نمی کند.دولت همچنین معتقد است که درخولست ساخت مساجد برای سنی ها در پایتخت منعکس کننده تلاش ها برای به حاشیه راندن سنی ها و ایجاد تفرقه در میان مسلمانان که باعث انزوا و افراط گرایی سنی ها است. در تاریخ۲ اوت ۲۰۱۶،گروههای حقوق بشری گزارش دادند که مقامات زندان رجایی شهر حداقل ۹ نفر و احتمالا تا ۲۰ زندانی متهم به اقدامات تروریستی که دادگاه انقلاب به اعدام محکوم کرده است را اعدام کرده اند.  گفته می شود اکثر افراد اعدام شده کردهای سنی بودند که خود را به عنوان یک گروه از فعالان مسالمت آمیز سنی معرفی می کردند و اتهامات علیه خود را رد می کردند.در همان روز وزارت اطلاعات ایران اعدام گروهی از زندانیان را که ادعا می شد به گروههای “سنی”و”تکفیری” مسئول فعالیت های تروریستی مسلحانه علیه حکومت تعلق داشتند را تایید کرد.  در میان کسانی که بنا به گزارش ها به دار آویخته شدند شهرام احمدی یک زندانی اهل سنت کردستان بود که در ابتدا به اتهامات محاربه،اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام زندانی و محکوم شده بود.آقای احمدی موکدا اتهامات علیه خویش را رد کرده و اعلام کرده بود که او یک فعال صلح جو و اهل سنت است.گروههای حقوق بشری معایب جدی فرایند محاکمه آقای احمدی و همچنین محاکمه ده ها زندانی مسلمان سنی در انتظار اعدام دیگر،از جمله برخی کسانی که بنابر گزارش ها در تاریخ ۲ اوت ۲۰۱۶ اعدام شده اند را مستند کرده اند.برادر آقای احمدی”بهرام احمدی”همراه با پنج فعال دیگر متهم به دست داشتن در فعالیت های تروریستی در سال ۲۰۱۲ اعدام شد.آقای احمدی و مادرش هر دو در نامه های سر گشاده ای که به گزارشگر ویژه نوشتند موارد نقض جدی حقوق بشر در پرونده آقای احمدی را مستند کردند و از مقامات خواستند تا در حکم اعدام وی تجدید نظر کنند ، گزارشگر ویژه نیز قبلا نگرانی های جدی خود،در مورد احکام اعدام آنها را به دولت ابراز کرده بود. در پاسخ خود به این گزارش،دولت کلیه ادعاها مبنی بر اینکه افراد نامبرده فعالان حقوق بشر بوده اند را رد می کند و تصریح می کند که آنها بخشی از یک گروه تروریستی تکفیری بوده اند که ۲۱ نفر را کشته و ۴۰ نفر دیگر را زخمی کرده اند.دولت ایران همچنین انکار می کند که متهمان از حق خود نسبت به فرایند عادلانه دادرسی محروم بوده اند.

مسیحیان : گزارش ها نشان می داد که پیروان سایر ادیان همچنان با محدودیت های شدید رو به رو هستند. پیروان ادیان با رسمیت شناخته شده مانند مسیحیان ( به ویژه کسانی که سابقا مسلمان بوده اند ) و آنهایی که به رسمیت شناخته نشده، مانند مسیحیان بشارتی همچنان با محدودیت های شدید و تبعیض رو به رو هستند و طبق گزارش ها برای انجام مسالمت آمیز اعتقادات مذهبی خود تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. در پاسخ خود با این گزارش، دولت اتهامات در زمینه ایجاد محدودیت برای اقلیت های مذهبی را رد کرده است و مدعی است که کلیسا های خانگی به فعالیت غیر قانونی مشغول هستند، چون مجوزهای لازم را از مقامات دولتی دریافت نکرده اند. دولت همچنین ادعا می کند که نیاز مسیحیان ایران بر آورده شده و هیچ نیازی به تاسیس یا ایجاد کلیسا های جدید از جمله کلیسای خانگی وجود ندارد.

بهائیان : گزارش های دریافتی گزارشگر ویژه نشان می دهد تا ۸ ژوئن ۲۰۱۶، حداقل ۷۲ بهایی در ارتباط با انجام مسالمت آمیز آیین خود در بازداشت به سر می برند. علاوه بر بازداشت های خود سرانه، بازداشت و تعقیب قضایی، گزارشگر ویژه همچنان در مورد اینکه مقامات ایران به دنبال اقداماتی هستند که بهاییان را از لحاظ اقتصادی محروم کنند، که بنا به گزارشها در راستای یک بخشنامه شواری انقلاب فرهنگی صادر شده در سال ۱۹۹۱است، گزارش های نگران کننده ای دریافت می کند. این سیاست ها انواع کسب و کار و شغل هایی که شهروندان بهایی می توانند داشته باشند را محدود می کند، از بسته شدن کسب و کار متعلق به بهاییان حمایت می کند، بر صاحبان کسب و کار فشار می اورد تا کارکنان بهایی خود را اخراج کرده و اموال آنها را توقیف کنند. در پاسخ به این گزارش دولت اشاره می کند که با وجود همکاری های گسترده آنها با رژیم گذشته و نقش آنها در سرکوب مردم و مدیریت سازمان مخفی ساواک، شرایط زندگی برای اکثر بهاییان در ایران عادی است. دولت ایران همچنین مدعی شده است که بهاییان هرگز تنها برای اعتقادات خود تحت تعقیب قانونی قرار نگر فته اند.

در پی صدور بیانات و نشر مطالبی در حمله به ایین و جامعه بهایی در ناریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۶، گزارشگر ویژه یک بیانه مشترک با گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده صادر کرد که در آن به شدت موج تهییج و نفرتی که به دستور دولت صادر شده بود را محکوم کرد. این بیانات شامل بیانات سخنگوی قوه قضاییه بود که در آن ، فایزه هاشمی را برای دیدار با یکی از رهبران جامعه بهایی، فربیا کمال آبادی مورد حمله شدید قرار داده بود. خانم هاشمی پس از آزادی موقت خانم کمال آبادی، یکی از هفت رهبر سابق بهاییان که در سال ۲۰۰۸ به دلیل انجام مناسک مذهبی خود زندانی شد، در تاریخ ۱۳ ماه مه به دیدار او رفته بود. در تاریخ ۱۸ ماه مه سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که این قوه اتهامات علیه خانم هاشمی، کا در دوران حبس کوتاه خود در زندان اوین در سال ۲۰۱۲ با خانم کمال آبادی آشنا شد را مورد بررسی قانونی قرار خواهد داد چرا که تصمیم او برای دیدار با این زندانی سیاسی یک کار بسیار زشت و قبیح بوده است.

 ادعا شده که از اواسط ماه مه ۲۰۱۶، ۱۶۹ تن از رهبران مذهبی، قضایی و سیاسی ایران آشکارا علیه جامعه بهایی سخن گفته اند. طبق گزارش ها ۱۸ ماه مه و ۴ ماه ژوئن در خطبه های نماز جمعه روحانیون به باورهای اعضای جامعه بهایی حمله کرده اند، آنه را محکوم کرده، یا آنها را مورد انتقاد قرار داده اند و ابراز کردند که آیین بهایی در اصل یک حزب سیاسی ساختگی است که تظاهر به مذهب بودن می کند. تعدادی از روزنامه ها، مقالات و یادداشت های منتشر کرده اند که اعضای جامعه بهایی را به دشمنان ایران متصل می کنند و به آنها برچسب صهیونیست می زنند که خشونت را تشویق می کردند. گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده هشدار داده که ترکیب تحریک علیه بهاییان و فقدان حمایت از آنها این جامعه را در لبه پرتگاه بسیار خطرناک قرار داده، جایی که ممکنستقسط حیات آن مورد تهدید قرار گیرد. در پاسخ به این گزارش دولت ایران اشاره می کند مسئولیت نظرات بیان شده توسط شخصیت ها و غیر دولتی با خود آنهاست.

سایر ادیان : بنا به گزارش ها،سایر مسلمانان پیرو فرقه های مختلف از جمله دراویش نعمت الّهی گنابادی و آیین یارسان،همچنان با طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر،از جمله حمله به نمازخانه ها،تخریب گورستان های جامعه و دستگیری و شکنجه رهبران جامعه روبرو هستند. در ماه ژوئن ۲۰۱۶،رهبری آیین یارسان در نامه ای از رهبر ایران درخواست کرد که از یک مورد اصلاح قانون اساسی که تبعیض علیه پیروان این آیین را منع می کند و باورهای دینی آنها را به رسمیت می شناسد حمایت کند. در پاسخ به این گزارش دولت ایران مدعی است که” موضع رسمی و عملی… در مورد پیروان این دو فرقه احترام به اعتقادات و حقوق شهروندی آنها است.

بهاییان

ایران، کشوری که در آن بهاییان یکی از بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی را تشکیل می‌دهند، آئین بهایی هنوز یک «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند . هائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داده که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود. در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید که نام تدبیر و امید بر خود نهاده ، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. هر روزخبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر میشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل میشود. انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار گرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیآبان و در محل کار و زندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برخلاف وعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.

بهاییان ایران پس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در دی ماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند. اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه:

جامعه جهانی بهایی تازه‌ترین گزارش سالانه خود را درمورد وضع باورمندان این آئین درجمهوری اسلامی ایران منتشرکرد. دراین آخرین گزارش ۱۲۲ صفحه‌ای آمده است که علی رغم وعده‌های حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، مبنی برپایان دادن به تبعیض‌های دینی، اذیت و آزاربهائیان دردوران ریاست جمهوری وی ادامه داشته است. درگزارش ازجمله امده است: دردوره دولت حسن روحانی «کمپین تحریک نفرت علیه بهائیان» ایران تشدید شده و درهمین مدت ۲۰ هزارمورد گزارش تبلیغاتی علیه بهائیان دررسانه‌های ایران منتشرگردیده است.

بنابر گزارش  بهایی نیوز, بیش از ۲هزار شهروند بهایی به همراه حمایت تعدادی از چهره های شناخته شده حقوق بشری و فعال دانشجویی سابق در نامه ی به حسن روحانی رئیس جمهور ایران خواستار ایجاد شرایطی جهت ادامه تحصیل شهروندان بهایی در ایران شدند. چهره های شناخته شده که در این نامه خواستار احقاق حقوق شهروندان بهایی شدند از جمله ، مهرانگیز کار ، مهناز پراکند ، رضا علیجانی ، علی اصغر رمضانپور ، محمد نوری زاد، یاسرمیردامادی ، مرتضی اسماعیل پور، علی افشاری، بهاره هدایت ، پیمان عارف، احمد باطبی ، مهدی عربشاهی، کامیار بهرنگ ، واحد خلوصی ، کاویان صادق زاده میلانی ، امین احمدیان ،ژیلا مکوندی ،بهروز جاوید تهرانی ، محمد ذوالفقاری و امین انوری می باشند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از رادیو فردا،فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان ایرانی عضو آن؛ جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، با انتشار یک پیام مشترک رسانه‌ای، آنچه «سرکوب رو به گسترش بهاییان در ایران» نامیدند را محکوم کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، چهار شهروندبهایی ساکن شهر بابا سلمان شهریار در حین برگزاری جلسه یکی از اعیاد دیانت بهایی طی هجوم مأموران امنیتی, بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، ماموران امنیتی وزارت اطلاعات صبح روز یکشنبه در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۹۵ با مراجعه به منزل فرشید دادور و امیلیا حکیمان و تبسم حسینی ضمن تفتیش کامل منزل و ضبط وسایل شخصی از جمله کتب، کامپیوتر، موبایل و دیگر وسایل الکترونیکی این سه شهروند بهایی را بازداشت کردند . فرشید دادور شهروند بهایی ساکن زاهدان پیشتر نیز دو ماه در سال ۱۳۹۱ زندانی بود و تبسم حسینی نیز دختر امیلیا حکیمان می باشد.”

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، دستکم پنج شهروند بهایی که در روز “ارتباط مردمی با مسئولین” درخصوص پلمب محل کسب بهائیان در استانداری مازندران حضور داشتند، توسط ماموران امنیتی دستگیر شدند. اسامی این بازداشت شدگان بهنام میرزایی،  نیما نوع خواه، آرشام گل پور، سهیل حقدوست و شهروز زمانی و از بهائیان شهر قائمشهر بوده اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، سعید عظیمی، شهروند بهایی ساکن اصفهان که در تاریخ ۴ آبان ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات در منزل خود بازداشت شده بود، پس از دو هفته همچنان در زندان دستگرده اصفهان محبوس است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، محل کسب آقایان رحمانی و بهشاد شهروندان بهایی ساکن در شهر کرج توسط مأموران اداره اماکن عمومی با پلمب روبرو شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از فردا، جامعه جهانی بهایی، مستقر در ژنو سوئیس، روز دوشنبه، ۱۷ آبان، اعلام کرد که بیش از صد مغازۀ متعلق به بهاییان در سراسر ایران از جمله در شهرهای ساری، قائم‌شهر و بندر عباس به دست مقام‌های ایرانی مهر و موم شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، کمند آگاهی  شهروند بهایی ساکن اصفهان، پس از ۴۰ روز حضور در دانشگاه غیرانتفاعی هشت بهشت اصفهان  و احراز هویت مذهبی وی به عنوان یک بهایی از دانشگاه اخراج شد.

به گزارش اختصاصی خبرگزاری بهائي نیوز فرهنگ امیری شهروند بهائي در تاریخ ۶ مهر ماه ۱۳۹۵ توسط دو ضارب به قتل رسید که هر دو ضاربین توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت شدند اما این شهروند بهائي پیش از انتقال به بیمارستان درگذشت . در روزهای گذشته بیت العدل اعظم ( عالی ترین مقام تصمیم گیری در دیانت بهائي ) دلیل قتل این شهروند بهائي را به دلیل تعصبات مذهبی عنوان کرده است.

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران, شهریار سیروس، شهروند هنرمند بهایی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به پنج سال حبس محکوم شد. این شهروند بهایی تیرماه سال ۱۳۹۴ به دلیل برگزاری «کلاس‌های هنری در خانه» بازداشت شد و ۵۰ روز را در زندان اوین گذراند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، نعمت الله بنگاله، شهروند بهایی ساکن شیراز، پس از ۶۶ روز با قرار وثیقه ۵۵۰ میلیون تومانی آزاد شد. به گفته خانواده این شهروند بهایی وضعیت جسمی نعمت الله بنگاله وخیم می باشد و می بایست وی از هرگونه استرس و ناراحتی به دور باشد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، شمیم اخلاقی ، فربد شادمان و ورقا کاویانی با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی پس از گذراندن ۳۹ روز بازداشت از زندان عادل آباد شیراز آزاد شدند. سه شهروند بهایی آزاد شده در شیراز پیشتر در تاریخ سیزدهم آبان ۱۳۹۵ به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده اند و پیش از آن به مدت ۳۷ روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز که به پلاک ۱۰۰ شناخته می شود، بازداشت و تحت بازجویی بودند.

به گزارش مجموعه خبری بهایی نیوز, ندا انوری شهروند بهایی پس از هفت روز بازداشت از سوی ماموران وزارت اطلاعات، از زندان اوین آزاد شد. ندا انوری به همراه پدرشان پرویز انوری ، فرهاد مقربی و رضوان الله عبداللهی پیشتر در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۹۵ در منزلشان توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت شدند که وی پس از هفت روز آزاد شد اما همچنان پدرشان پرویز انوری در بازداشت به سر  می برند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، امرالله حکمت شعار، شهروند بهایی ساکن کرج، با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد. وی در روز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات در حوالی محل کار خود بازداشت شده و در دوران بازداشت درمورد فعالیت خود درخصوص فرزند خردسالشان که از مدرسه دبستان به دلیل بهایی بودن اخراج شده بودند مورد بازجویی قرار گرفته بود.

به گزارش  کمپین بهایی نیوز پنج تن از شهروندان بهایی شهر قائمشهر که پیشتر در استانداری مازندران بازداشت شده بودند ، با قرار وثیقه آزاد شدند. پنج شهروند بهایی به نام های بهنام میرزایی، نیما نوع خواه، آرشام گل پور، سهیل حقدوست و شهروز زمانی در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۹۵ توسط ماموران امنیتی وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند پس از گذشت ۹ روز با قرار وثیقه آزاد شدند.

گزارش آماری
بازداشت و بیخبری ۱۳ مورد
بلاتکلیفی اشخاص بازداشت شده ۱ مورد
اخطار و یا پلمپ محل کسب ۲مورد
 اخراج از تحصیل یا دانشگاه ۱ مورد
قتل به واسطه اعتقادات مذهبی ۱مورد
محکومیت به زندان ۱مورد
آزادی افراد بازداشتی با وثیقه تا زمان تشکیل دادگاه ۱۱مورد

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است. جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال  2016میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این اقلیت مذهبی، سد می‌کند .

در این ماه:

به گزارش محبت‌نیوز, مسئولان و رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی برای مخدوش کردن چهره مسیحیت در بین شهروندان نه تنها بسیاری واقعیات را وارونه جلوه می‌دهند بلکه از بیان مطالب بی‌اساس هم دریغ نمی‌کنند. این تارنما مطرح کرده وب‌سایتی به اسم «رسانه‌ ایران» در گزارشی نوشته وضعیت اقلیت‌های دینی در ایران پس از انقلاب بهتر شده است.

به گزارش محبت‌نیوز, خبرگزاری مهر گزارش داده نشست علمی «عاشورا از دیدگاه اندیشوران مسیحی»، با همکاری انجمن ادیان و مذاهب حوزه علمیه قم ۱۵ آبان در این دبیرخانه در شهرقم برگزار می‌شود. نکته جالب این است که جلسه‌ای آزاداندیشانه بدون حضور صاحب‌نظران مسیحی و با سخنرانی ظاهرن اندیشمندی که مدعی است سابق بر این کاتولیک بوده و اکنون مسلمان شده برگزار  می گردد!

به گزارش کیهان لندن کشیش منصور برجی سخنگوی کمیته ماده 18 وابسته به شورای کلیساهای ایرانی همگام در لندن در گفتگو با این نشریه به بررسی دلایل افزایش مسیحیت‎ستیزی در ایران پرداخت. به اعتقاد برجی یکی از علل سرکوب نوکیشان مسیحی در ایران نگرانی حکومت از رشد اقبال عمومی به مسیحیت و گسترش کلیساهای خانگی در شهرها و روستاهایی با بافت سنتی است. به گفته او در تحلیل آیت‌الله خامنه‌ای و همفکران ایشان، دلیل رویگردان شدن مردم از باروهای سنتی و قرائت حکومتی از دین، توطئه دشمنان خارجی است.

به گزارش محبت نیوز به نقل از پایگاه خبری شبکه  ABC News  کلیسای کاتولیک «گود شپرد» در ایالت «کوئینزلند» استرالیا، بخشی از ساختمان خود را برای استفاده به عنوان نمازخانه در اختیار مسلمانان مهاجر قرار داده است.

به گزارش محبت نیوز شورای خلیفه گری ارامنه بندر انزلی از مرمت آرامستان لهستانی ها خبر داد. سیمون ترهوسپیان با اعلام این خبر اظهار کرد: حدود هشت ماه قبل، تعدادی از کارشناسان و مهندسان کشور لهستان در راستای برآورد هزینه و تامین اعتبارات لازم برای مرمت قبور افزون بر ۶۰۰ تن از سربازان و افراد غیرنظامی مدفون در این آرامستان بازدید کردند.

ژرژیک آبرامیان, نماینده مسیحیان ارمنی حوزه جنوب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما توانستیم برابر هجمه‌های رسانه‌ای دشمن به‌خوبی ایستادگی کنیم گفته «اعتقاد دارم ایران اسلامی یکی از امن‌ترین نقاط در جهان از نظر امنیت برای سرمایه‌گذاران و پتانسیل اقتصادی است که البته این موضوع را سرمایه‌گذاران خارجی به خوبی می‌دانند، پس باید این فرصت را مغتنم بشمارند و در فضای امن ایران سرمایه‌گذاری کنند»

به گزارش محبت‌نیوز به نقل از مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران, مریم نقاش زرگران نوکیش مسیحی زندانی در اوین که از بیماری‌های متعدد جسمی و روحی رنج می‌برد در نامه‌ای سرگشاده به رئیس قوه قضائیه ایران با شرحی از نحوه دستگیری، اتهامات، روند پرونده و صدور حکم خود از صادق آملی لاریجانی خواستار رسیدگی به پرونده‌اش شده است.

به گزارش محبت‌نیوز امام جمعه موقت تهران در اظهاراتی تند و توهین آمیز با بیان اینکه پشت جنایات آل سعود در یمن، آمریکا و صهیونیسم خائن و لجن است، مدعی شده فرج «امام عصر» کارگشای مشکلات امروز جهان از جمله مسیحیت، یهودیت، زرتشتی و اسلام است. محمد امامی کاشانی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در خطبه‌های نماز جمعه تهران مدعی شده «اگر امروز فرهنگ اسلام به این وضع افتاده و یا فرهنگ مسیحیت دچار اینگونه مشکلات شده بخاطر آن است که انتظار فرج وجود ندارد».

اسقف سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران در گفتگو با یک نشریه سوری، جمهوری اسلامی را به عنوان نمونه زیبای مساوات و آزادی ادیان معرفی کرده است. اسقف اعظم “سیبوه سرکیسیان” خلیفه ارامنه تهران که روابط نزدیکی با حکومت ایران دارد روز جمعه ۲۳ مهرماه در گفتگویی اختصاصی با هفته نامه «گاندزاسار» ارامنه حلب، مدعی گردید جمهوری اسلامی نمونه زیبایی مساوات و آزادی ادیان است.

به گزارش محبت‌نیوز, مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ایران کتابی را با عنوان “خشونت در پناه مسیحیت” را منتشر کرد. این کتاب اثر مشترک عباسعلی مشکانی سبزواری و عبدالحسین مشکانی سبزواری است که در بخشی از آن به صراحت نوشته شده «میان خشونت و رأفت متدینان یا مدعیان دیانت، با ادیانی که به آن وابسته هستند، رابطه دوسویه‌ای وجود دارد؛ یعنی می‌توان به وضوح تأثیرگذاری رهبران و پیروان ادیان بر رویکرد کلان یک آیین را درک نمود و همچنین می‌توان تأثیرگذاری ادیان و متون دینی بر رفتار پیروان را پی گرفت.

به گزارش محبت‌نیوز جعفرسبحانی از مراجع تقلید شیعه, با انتقاد از اینترنت و فضای مجازی گفته جوانان به راحتی در اینترنت مسیحی و بهایی می‌شوند و یا به پیامبر توهین می‌کنند. آیت الله سبحانی در دیدار با رییس پدافند غیرعامل ضمن هشدار نسبت به محتوای مخرب و منحرف‌کننده اینترنت، خواستار اینترنت قابل‌ کنترل و مدیریت آن از داخل کشور شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سه فرد مسیحی، از اعضای کلیسایی در باکو، به نام های  بهرام نسیبوف الخان اوغلو، یوسف فرهادوف تالت اوغلو و الدار قربانوف، طی روز دوشنبه ۱۷ آبان ماه پس از چهارماه بازداشت از زندان اوین آزاد شدند. گفتنی است که این افراد مسیحی در تیر ماه سال جاری از سوی گروهی از مسیحیان تهرانی به کلیسای خانگی دعوت شده و سپس از سوی مأموران امنیتی به همراه ۱۰ شهروند مسیحی ایرانی بازداشت شده بودند.

در این ماه، حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری  
بازداشت و بیخبری ۱مورد
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده ۱ مورد
فرافکنی و حاشیه سازی ۷ مورد
عدم رسیدگی به بیماری زندانیان ۱ مورد
آزادی فرد بازداشتی با قرار وصیغه ۳ مورد

 دراویش گنابادی

آیین یاری و دراویش گنابادی در قانون اساسی ایران مانند یک اقلیت مذهبی بە رسمیت شناختە نشدە است و در چند سال گذشتە از آن‌ها بە عنوان یک فرقە‌ مذهبی» نامبرده شدە است.  اهل حق یا یارسان آئینی عرفانی با خاستگاه کردی است که پیروان آن در برخی‌ از مناطق ایران بخصوص کردستان و کرمانشاه ساکن هستند. جمهوری اسلامی، این دین را به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان آن از هرگونه حقوق شهروندی و اجتماعی محروم هستند و در صورت آشکار شدن باور و دین آنان بلافاصله از محل کار یا تحصیل اخراج می‌گردند روحانیون اسلام ، آنان را  مرتد و نجس خوانده و ازحقوق موسوی با دیگر شهروندان  در مراجع قضایی و حقوقی برخوردار نیستند.

توهین مأموران حکومتی ایران به دراویش همچنان ادامه دارد‪. در گزارش سالانه‌ احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره‌ به‌ وخیم‌تر شدن نقض حقوق بشر در ایران و محدودیت آزادی بیان و عقیده‌، سرکوب‌های عمومی ، به نقض حقوق اقوام و پیروان ادیان نیز، پرداخته است.

در این ماه:

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از مجذوبان نور، غلامرضا ابرکار، مسعود مجدی‌نسب، حسن دیاپور و محمدجواد بابایی، قاسم مانگری و محمد ملکی شش درویشی هستند که روز چهارشنبه ۱۹ابان در شعبهٔ اول بازپرسی دادسرای شهرستان دزفول تحت عناوین اتهامی اخلال در نظم عمومی،  تخریب اموال عمومی، توهین به مقدسات و توهین به مقامات ارشد نظام مورد استنطاق و بازجویی قرار گرفتند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از مجذوبان نور، در پی شکایت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران مازندران علیه محمد نوری از دراویش و پیروان طریقت نعمت‌اللهی گنابادی، وی به دادسرای ویژهٔ روحانیت ساری احضار شده است.  محمد نوری از طلاب حوزهٔ علمیه است که به اتهام شرکت در مجالس دراویش گنابادی به خلع لباس و ممنوعیت از حضور در مجالس دراویش محکوم شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از مجذوبان نور،  شامگاه شنبه ۱۵ آبان ماه، مأمورین نیروى انتظامى شهرستان کوار از توابع استان فارس با ورود غیرقانونى به منزل کاظم دهقان قصد بازداشت این درویش گنابادى را داشتند. شب گذشته مورخ ١۵ آبان‌ماه، عده‌اى بالغ بر بیست تن از مأموران نیروى انتظامى به قصد بازداشت آقاى کاظم دهقان، به طور غیرقانونی و از دیوار و پشت‌بام خانه وارد منزل وی مى‌شوند. لازم به ذکر است آقاى کاظم دهقان به همراه شش تن دیگر از دراویش گنابادى ساکن شهر کوار قریب به دو سال است در تبعید به سر مى‌برند. احکام صادرشده براى دراویش تبعیدى بر این اساس مى‌باشد: آقایان محمدعلی شمشیرزن، کاظم دهقان و حمید آرایش مادام‌العمر به بندرعباس، زاهدان و اهواز تبعید و آقایان محسن اسماعیلی، محمدعلی دهقان، محمدعلی صادقی و ابراهیم بهرامی به مدت هفت سال به ترتیب به شهرستان‌هاى دزفول، زابل، مراغه و  سردشت تبعید شدند.

در این ماه حقوق شهروندان یارسانی در موارد زیر نقض گردید:

گزارش آماری  
احضار و بازجوئی ۷مورد
رفتارخوشنت آمیز ، توهین ، تهدید ، ارعاب ۱ مورد
نقض حقوق شهروندی ۱ مورد
فرافکنی و حاشیه سازی ۱ مورد

 

پیروان سایر ادیان

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه:

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران مأموران وزارت اطلاعات در اراک تعدادی از اعضای «عرفان حلقه» را بازداشت کرده‌اند. سرهنگ عزت‌الله نظم‌آبادی، معاون روابط عمومی سپاه «روح‌الله» استان مرکزی به خبرگزاری میزان گفته است: «طی عملیات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان، سازمان اطلاعات سپاه “روح‌الله” شبکه سازمان یافته عرفان انحرافی «حلقه» در اراک شناسایی شد.» معاون روابط عمومی سپاه اعلام کرده که در عملیات یاد شده ۱۷ نفر بازداشت شده و «مورد ارشاد» قرار گرفتند، چنانکه از «اعمال گذشته‌شان ابراز پیشیمانی» کردند.

به گزارش خبرگزاری عرفان (اِنا)، محمدعلی طاهری در نامه‌ای به مسوولین زندان اوین: مرگ یا آزادی! اعتصابم را نمی‌شکنم یک منبع آگاه از وضعیت «محمد علی طاهری» گفته این زندانی عقیدتی، روز ۱۷ آبان‌ماه، در چهل و یکمین روز از اعتصاب غذایش، خطاب به مسوولین زندان اوین نامه‌ای نوشته است. او اعلام کرده: “به اعتصاب غذا ادامه خواهم داد تا مرگ یا آزادی.” این منبع مطلع درباره وضعیت فعلی بنیان‌گذار عرفان حلقه گفته است: “محمد علی طاهری با وجود اینکه هفته‌های اخیر به دلیل وخامت حال در بیمارستان بقیه‌الله بستری شد، پس از انتقال مجدد به بند دو الف زندان اوین، اعتصاب غذای خود را نشکسته است و همچنان اجازه ملاقات هم ندارد.”

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران از میان دستگیرشدگان تجمعات هواداران محمدعلی طاهری در مقابل بیمارستان بقیه‌الله تهران، ۱۵ تن همچنان به‌صورت بلاتکلیف در زندان‌های فشافویه و قرچک محبوس می‌باشند. ۱۵ تن از شاگردان محمدعلی طاهری پس از دستگیری در تجمعات برگزارشده مقابل بیمارستان بقیه الله به زندان فشافویه و قرچک منتقل شدند و هم چنان در بازداشت به سر می‌برند. احسان لطیفی، پویا عسگر زاده، نوید موسوی، علی معصومی، اسماعیل حسینی، بهروز نجاتیان، محمد مقیمی، البرز فتحی، امین ذوقی، وحید ابراهیم زاده علی برمکی ملیکا کاوندی، بهارک آذرنیا، زهرا شفیعی و ناهید بابازاده هویت احرازشده این شهروندان می‌باشد. گفتنی است که تعدادی از این شهروندان همزمان با دستگیری مورد ضرب و شتم قرارگرفته‌اند و علیرغم وضعیت نامساعد جسمانی تاکنون از درمان و رسیدگی پزشکی محروم بوده‌اند.

به گزارش سایت نجات با حلقه ، نهضت دفاع از حقوق بشر، جمعه و شنبه ۱۴ و ۱۵ آبان ماه ۹۵ در آستانه ۴۰ مین روز اعتصاب غذای محمدعلی طاهری، شاگردان این زندانی عقیدتی، به شکل سراسری دست به تجمعات اعتراضی مسالمت آمیز زدند. تا لحظه دریافت این گزارش علاوه بر نقاط جدیدی در تهران، شهرهای مشهد، تبریز، شیراز، کرمانشاه، گرگان، اصفهان، کرج و رودهن نیز به این تجمعات اعتراضی پیوسته اند. تا لحظه مخابره این خبر از دستگیری و ضرب و شتم شرکت کنندگان در این تجمعات گزارشی دریافت نشده است. این گردهمایی های مدنی در اعتراض به سکوت مقامات مسول، انفعال قوه قضاییه ایران و قانون شکنی نهادهای امنیتی به ویژه قرارگاه ثاراله سپاه پاسداران درباره محمدعلی طاهری و سایر زندانیان عقیدتی و سیاسی صورت می گیرد. شرکت کنندگان در این تجمعات با در دست داشتن نوشته، پلاکارد و پوسترهایی از زندانیان سیاسی و عقیدتی، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط آنها شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، تعدادی از شهروندان بازداشت‌شده در تجمع هواداران عرفان حلقه که در زندان‌های قرچک و فشافویه به سر می‌برند، طی روزهایاخیر در اعتراض به بازداشت غیرقانونی و رفتار خشونت‌آمیزمأموران دست به اعتصاب غذا زده اند. شاگردان بازداشت‌شدهمحمدعلی طاهری در زندان‌های فشافویه و قرچک، در اعتراض به برخوردهای خشونت‌آمیز مأموران امنیتی و بازداشت غیرقانونی اقدام به اعتصاب غذای اعتراضی کرده‌اند. گفتنی است از شش تن از بازداشت‌شدگان به نام‌های احسان لطیفی، پویا عسگرزاده، علی برمکی، نوید موسوی، علی معصومی و امین ذوقی طی روز یکشنبه نهم آبان ماه از زندان فشافویهآزاد شدند. اسامی برخی دیگر از بازداشت‌شدگان که همچنان در زندان‌های قرچک و فشافویه محبوس می‌باشند، به شرح زیر است: اسماعیل حسینی، بهروز نجاتیان، محمد مقیمی، البرز فتحی، وحید ابراهیم‌زاده، ملیکا کاوندی، بهارک آذرنیا، زهرا شفیعی و ناهید بابازاده .

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، از میان دستگیرشدگان تجمعات هواداران محمدعلی طاهری در مقابل بیمارستان بقیه‌الله تهران، ۱۵ تن همچنان به‌صورت بلاتکلیف در زندان‌های فشافویه و قرچک محبوس می‌باشند. ۱۵ تن از شاگردان محمدعلی طاهری پس از دستگیری در تجمعات برگزارشده مقابل بیمارستان بقیه الله به زندان فشافویه و قرچک منتقل شدند و هم چنان در بازداشت به سر می‌برند. احسان لطیفی، پویا عسگر زاده، نوید موسوی، علی معصومی، اسماعیل حسینی، بهروز نجاتیان، محمد مقیمی، البرزفتحی، امین ذوقی،وحید ابراهیم زاده،ملیکا کاوندی،بهارک آذرنیا، زهرا شفیعی و ناهید بابازاده ، علی برمکی هویت احرازشده این شهروندان می‌باشد.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری
بازداشت ۱۷مورد
بلاتکلیفی افراد بازداشت شده ۱۵ مورد
محرومیت از حق ملاقات و یا تماس تلفنی ۱ مورد
محرومیت از حقوق شهروندی ۱۶ مورد
اعتصاب غذا ۱۰ مورد
فرافکنی و حاشیه سازی ۱ مورد

جدول و نمودارهای زیر نمایانگر تنها بخشی از نقض حقوق پیروان ادیان در ایران طی ماه گذشته می باشند:

report012345