گیسو” پردازشی هفتگی به مسائل زنان در آژانس کُردپا

7195_806
گزارش این هفتە گیسو بە سە مورد نقض حقوق زنان در کُردستان از جمله دو مورد خودسوزی و آخرین گزارش‌ها از وضیت فعالین زن کُرد و همچنین سە مورد نقض حقوق زنان در زندان‌های حکومت اسلامی ایران، در سایر نقاط ایران می‌پردازد.

کُردستان

به طور میانگین هر ٥ روز یک زن کُرد اقدام به خودسوزی می‌کند

نبود فعالیت و یا عدم اجازە بە فعالیت‌سازمان‌ها و نهادهای مدنی مخصوص زنان در مناطق کُردنشین ایران و همچنین بافت سنتی جامعە و فشارهای خانوادە بر زنان، موجب افزایش پدیدە خودکشی در میان زنان و دختران کُرد شدە است.

طی هفتە گذشتە نیز ٢ دختر کُرد در شهرهای مریوان و اسلام آباد‌غرب با اقدام به خودسوزی بە زندگی خود پایان دادند.

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از ابتدای سال جاری تاکنون نزیک بە ٣٠ زن و دختر کُرد در کُردستان ایران اقدام بە خودکشی و جانشان را از دست دادەاند. از این آمار می‌توان نتیجە گرفت کە بە طور متوسط هر ٥ روز یک زن یا دختر کُرد با قدام بە خودکشی بە زندگی خود پایان می‌دهد.

بر پایە اخبار انتشار یافتە، روز جمعه چهارم مردادماه، یک دختر ٢٥ ساله، به نام فریده کامروا فرزند محمد، اهل روستای “نی” از توابع شهرستان مریوان، با اقدام به خودسوزی به زندگی خود پایان داد.

گفته می‌شود ٩٠% بدن این دختر جوان دچار سوختگی شده و به دلیل شدت جراحت وارده و عمق سوختگی، جان خود را از دست داده است.

از دیگر سو اوایل هفتە گذشتە، یک دختر جوان ٢٢ سالە در روستای “هفت چشمە”اسلام آباد غرب واقع در استان کرمانشاه، پس از درگیری لفظی با برادرش اقدام بە خودسوزی و جانش را از دست دادە است.

هویت این دختر جوان تا انتشار این گزارش مشخص نشدە است.

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از آغاز سال جاری تاکنون، ٢٩ زن و دختر کُرد در مناطق کُردنشین ایران به دلایل مختلف، به زندگی خود پایان داده‌اند.

بر اساس آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار آژانس خبررسانی کُردپا، از آغاز سال جاری تاکنون ١٨ شهروند کُرد در خارج از منزل توسط افراد ناشناس کشته شده‌اند که جنسیت ٤ نفر از آنان زن بوده است.

آخرین گزارش‌ها از وضعیت زندانیان زن در زندان‌های ایران:

انتقال شهین بایزدپور بە بند عمومی زندان ارومیە

بر پایە اخبار انتشار یافتە، “شهین بایزید‌پور” عضو دور دوم شورای شهر بوکان در هفتم مردادماه و پس از نزدیک بە یک‌ماه بازداشت به بند عمومی زندان مرکزی شهرستان ارومیه “زندان دریا” منتقل گردید.

“شهین بایزید‌پور” ، هفدهم تیرماه، در شهر بوکان و توسط اطلاعات سپاه پاسداران حکومت اسلامی ایران شهرستان بوکان بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل گردید.

این عضو سابق شورای شهر بوکان، یکی از فعالان مدنی و همچنین یکی از مؤسسین انجمن معلولین این شهر بوده است.

پس از انتخابات دور چهارم شورای شهر بوکان که در بیست و چهارم خردادماه برگزار شد، چندین تن از نامزدهای شورای این شهر از سوی اداره‌ی اطلاعات احضار و با تهدید مأموران این اداره مواجه شدند.

نامزدهای شورای شهر بوکان بر این باور هستند که اداره‌ی اطلاعات به صورت برنامه‌ریزی شده در انتخابات دور چهارم شوراهای شهر و روستا دخالت داشته و نتیجه‌ی آن را به غیر از نتیجه‌ی واقعی اعلام کرده‌اند.

ایران

وضعیت فعالین زن در زندان‌های ایران

مریم شفیع‌پور، فعال دانشجویی و دانشجوی محروم از تحصیل
بنا بە اخبار انتشار یافتە، از وضعیت مریم شفیع‌پور، فعال دانشجویی و دانشجوی محروم از تحصیل کە مورخه پنجم مرداد‌ماه بازداشت شدە بود خبری در دست نمی‌باشد.

با توجه به پرونده سازی های صورت گرفته برای فعال دانشجویی، گمان می‌رود که دستگاه امنیتی جهت اخذ اعتراف مریم را تحت فشار قرار داده باشند.
مریم شفیع‌پور روز شنبە پنجم مرداد‌ماه پس از احضار بە شعبە‌ی ٢٠ دادسرای شهید مقدس و پس از بازجویی مقدماتی بازداشت و بە بند ٢٠٩ زندان اوین تهران منتقل شد.

این دانشجوی ستارەدار،در سال ١٣٨٩ نیز بە دلیل فعالیت‌هایش از سوی دادگاه انقلاب قزوین بە حبس تعلیقی محکوم گردیده بود.

فریبا پژوه، خبرنگار سابق خبرگزاری ایلنا و روزنامە‌های اصلاح‌طلب همچون آفتاب یزد، اعتماد ملی
از دیگر سو، فریبا پژوه، خبرنگار سابق خبرگزاری ایلنا و روزنامە‌های اصلاح‌طلب همچون آفتاب یزد، اعتماد ملی، که روز چهارشنبە نوزدهم تیر‌ماه بازداشت و بە سلول‌های انفرادی بند ٢٠٩ زندان اوین انتقال دادە شدە بود، روز شنبە پنجم مرداد‌ماه از زندان آزاد شد.

فریبا پژوە بعد از انتخابات سال ٨٨ نیز بازداشت شدە بود و پس از ١٢٤ روز حبس با تودیع وثیقە آزاد شدە بود. وی از سوی دادگاه انقلاب به یک‌سال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم شده بود که دادگاه تجدیدنظر این حکم را به مدت ٥ سال به تعلیق درآورد.

مطهرە بهرامی حقیقی، کە با ٦٢ سال مسن‌ترین زندانی زن زندان اوین
همچنین بر پایە‌ی اخبار انتشار یافتە، مطهرە بهرامی حقیقی کە با ٦٢ سال مسن‌ترین زندانی زن زندان اوین می‌باشد از ناراحتی دیسک کمر رنج می‌برد، علی‌رغم تشخیص پزشکان مبنی بر عمل جراحی این زندانی سیاسی، تاکنون دادستانی از اعزام وی بە بیمارستان جلوگیری کرده است.

این زندانی سیاسی بە علت وخامت جسمی و همچنین مخالفت با اعزام وی بە بیمارستان با خطر فلج شدن روبرو شدە است.

مطهرە بهرامی کە در ٦ دی‌ماه سال ٨٨ و در منزل شخصی خود بازداشت شدە بود، بە ١٠ سال زندان و همراه با تبعید بە زندان رجایی شهر کردج محکوم شدە بود.
http://kurdpa.net/farsi/index.php?cat=idame&id=11449