افزایش سطح تحصیلات موجب افزایش اشتغال برای زنان می شود

images

افزایش سطح تحصیلات موجب افزایش اشتغال برای زنان می شود

فرستنده:نوید  احمدفخرالدین

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده تاکید کرد: نسبت جمعیت مردان فعال دارای تحصیلات عالی به کل جمعیت مردان فعال، 16.1 درصد و نسبت جمعیت زنان فعال دارای تحصیلات عالی به کل جمعیت زنان فعال، 48.2 درصد است؛ بنابراین با افزایش سطح تحصیلات، امکان فعالیت اقتصادی برای این گروه از زنان بیشتر فراهم شده است.

وحیده نگین مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده در گفت و گو با زنان خبر با اشاره به اشتغال زنان اظهار داشت: امروزه شاغل بودن زنان، یکی از مسائلی است که در اجتماع مطرح است و زنان به علل گوناگون به کار روی می آورند و حتی مجبور گشته اند علاوه بر مسئولیت های خود در خانه و تربیت فرزندان، مسئولیت های اجتماعی را نیز پذیرا گردند.

 

وی افزود: در گذشته، زن، غالبا نقش مادر و همسر را به عهده داشت و به انجام امور خانه می پرداخت. اگر هم در اموری مانند کشاورزی و دامداری و امثال آن شرکت داشت، دامنه چنین مشارکت هایی در حدی بسیار محدود و منحصر به تأمین نیازهای خانواده بود اما با تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی و پیچیده تر شدن تقسیم کار، امروزه زنان علاوه بر ایفای نقش های فوق، پذیرای مسئولیت های عمده تر نظیر اشتغال در بیرون از خانه می باشند.

نگین ادامه داد: تغییرات بافت اقتصادی اشتغال زنان در سال های اخیر نشان می دهد که اشتغال زنان کشور توسعه نمی یابد مگر اینکه فعالیت های صنعتی رشد و پیشرفت اقتصادی مناسبی پیدا کند یعنی اگر در جستجوی این هستیم که زنان سهم و جایگاه مناسبی در تولید کشور داشته باشند و به نرخ های مشارکت درخور توجهی دست پیدا کنند باید فعالیت های کشور توسعه پیدا کند و متناسب با آن سهم زنان از مجموع فعالیت های صنعتی افزایش یابد.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان و خانواده تاکید کرد: نرخ بیکاری زنان در سال های اخیر همواره دو برابر مردان بوده است و در بهار امسال نیز نرخ بیکاری مردان ۹ درصد و زنان بیش از ۱۹ درصد اعلام شد اما در میان جمعیت متخصصان، نسبت زنان در مقایسه با مردان قابل توجه است.

وی اظهار داشت: نسبت جمعیت مردان فعال دارای تحصیلات عالی به کل جمعیت مردان فعال، ۱۶٫۱ درصد و نسبت جمعیت زنان فعال دارای تحصیلات عالی به کل جمعیت زنان فعال، ۴۸٫۲ درصد است؛ بنابراین با افزایش سطح تحصیلات، امکان فعالیت اقتصادی برای این گروه از زنان بیشتر فراهم شده است.

نگین گفت: آمارهای منتشر شده که نشان دهنده بالابودن بیکاری زنان جوان در برخی از استان هاست، کارشناسان تاکید دارند می توان با رونق صنعت گردشگری، برای بخش وسیعی از جمعیت بانوان جوان بیکار کشور که دانش آموخته نیز هستند، اشتغالزایی کرد.

در جامعه و در شرایطی که نرخ بالای بیکاری دشواری های فراوانی را برای جامعه و خانواده ها فراهم ساخته، و در حالی که در نظام حقوقی ما که کاملاً نیز درست است، مرد مسئولیت تأمین مخارج زندگی را دارد، طبعا اولویت با اشتغال مردان و تلاش برای کاهش خیل بیکاران مرد است.