تهیه و تنظیم:علیرضا طاهرخانی سیادهی
1. “قائممقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر” در ایران میگوید که شبهای امتحان به دلیل روی آوردن دانشجویان و دانشآموزان به ماده ریتالین، فروش این دارو بیش از ۵۰ درصد افزایش مییابد.علیرضا جزینی،در نشستی با عنوان “صیانت و توانمندسازی زنان و خانواده در برابر آسیبهای اجتماعی” که در “مجموعه فرهنگی شقایق تهران” برگزار شد، با استناد به شیوعشناسی صورت گرفته در سال ۱۳۹۰ گفت که ۰/۴ درصد از دانشآموزان در سنین ۱۶ و ۱۷ سالگی، دستکم یک بار، ماده محرک “شیشه” را برای موفقیت در امتحانات خود استفاده کردهاند.خردادماه سال گذشته نیز مصطفی فروتن، روانشناس و آسیبشناس اجتماعی به خبرگزاری “ایلنا” گفته بود که بسیاری از زنان و دختران در باشگاهها و سالنهای ورزشی از ریتالین به عنوان یک “داروی لاغری” استفاده میکنند و «بسیاری از رانندگان برای زود رسیدن به مقصد و نخوابیدن در میان راه به مصرف این دارو روی آوردهاند».وی با تاکید بر کاهش سریع سن مصرفکنندگان ریتالین و شدت گرفتن گرایش جوانان به استفاده از این دارو خاطرنشان کرده بود که گرایش به این ماده از مقطع کارشناسی در دانشگاهها به مقاطع “دبیرستان” و حتی “راهنمایی” کشیده شده است.او با استناد به یک تحقیق انجامشده، مدعی شده بود که از هر ۱۰ دانشجو ۶ نفر سابقه مصرف ریتالین دارند و آن را با اسامی چون قرص “شب امتحان” یا “قرص دانشجویی” خریداری میکنند. تقاطع 06 اردیبهشت