پرونده‌ای دیگر برای نرگس محمدی تشکیل شد

ارسال خبر: خانم نازی نیکویی سلیم 28 آذر

narges-Mohammadi2نرگس محمدی، نائب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، در نامه‌ای به دادستان تهران از تشکیل پرونده‌ای دیگر برای او در دادسرای اوین خبر داد.
سایت کانون مدافعان حقوق بشر، شنبه ۲۸ آذر نامه نرگس محمدی به عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران را منتشر کرد. او در این نامه نوشته است که «چند روز پیش به طور ناگهانی» به شعبه دوم دادسرای مستقر در زندان اوین احضار شد.
محمدی در این نامه که در اعتراض به رفتارهایی که با او می‌شود در آذرماه به دادستان تهران ارسال کرد می‌گوید که مأمورانی که او را به بیمارستان منتقل کرده بودند از او شکایت کرده‌اند.
او می‌گوید: «سربازی که حتی متن شهادت را خودش ننوشت، به‌دلیل حضور در دادگاه، توسط قاضی تشویقی هم گرفت».
این فعال حقوق بشر زندانی می‌گوید که به دلیل نداشتن وکیل مدافع حاضر به برگزاری دادگاه و تفهیم اتهام نشد.
به گفته او، جلسه بعدی دادگاه دوشنبه ۲۳ آذر برگزار خواهد شد. ادامه‌ی مطلب

گزارش سازمان ملل در رابطه با خشونت علیه زنان

ارسال خبر: آقای مرتضی حسینی 30 آذر

____________________205357905جوجیت کنیان رئیس بخش حقوق بشر دفتر یوناما در افغانستان اظهار میداردکه بر اساس این گزارش منع خشونت علیه زنان در افغانستان، نسبت به سال گذشته 2 در صد بیشتر عملی می‌شود.
براساس گزارش سازمان ملل متحد در یک سال گذشته 650 مورد خشونت علیه زنان در ادارات پولیس و دادستانی ها ثبت شده است.
طبق گفته یوناما اکثر قضایای خشونت با زنان به جایی اینکه در دادگاه‌های دولتی حل و فصل شوند، به شکل سنتی( دادگاه های عرفی، جرگه ها) حل و فصل می‌شوند    .
به نظر مسئولان یوناما مشکلی که در حل و فصل قضایا به شکل سنتی و جود دارد این  است که در این روش زنان کمتر به حقوق خود می‌رسند. ادامه‌ی مطلب

ثریا صبحرنگ: زنانی که بیماری روانی دارند مورد تجاوز قرار می‌گیرند

ارسال خبر آقای مرتضی حسینی 22 آذر

111مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گویند زنانی که به امراض روانی مبتلا هستند، هیچ پناهگاهی ندارند و قربانی خشونت و تجاوز جنسی در شهر و بازار می‌شوند.
این کمیسیون از حکومت افغانستان می‌خواهد تا پناهگاه مشخصی برای مریضان روانی زن بسازد و آنان مورد حمایت قرار گیرند. مسوولان این کمیسیون می‌گویند مریضان روانی بیشتر در نتیجه جنگ‌های چند دهه اخیر به امراض روانی مبتلا شده و نیاز به حمایت دارند.
ثریا صبحرنگ کمیشنر بخش زنان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز یک شنبه در سمیناری که به منظور بررسی تطبیق برنامه عمل در وزارت خارجه تدویر یافته بود گفت: «امروز ما چهار تا پنج تن از خانم‌هایی را داریم که بر روی سرک آواره می‌گردند و مشکل روانی دارند. چند تن از این زنان علاوه بر این که مورد تجاوز جنسی مکرر قرار گرفته حتا حمل گرفته و بر روی سرک ولادت کرده‌اند که این واقعا نگران کننده است.» ادامه‌ی مطلب

گزارش جلسه مجمع عمومی سالیانه کانون

http://seda-tasvir.bashariyat.org/?p=3442

فراخوان نمایندگی مالزی در خصوص زلزله بم22 دسامبر

به مناسبت سالگرد زلزله بم
بررسی و تحلیل زلزله شهرستان بم و 12 سالی که گذشت
از سال ۱۹۸۹ میلادی دومین چهارشنبه اکتبر هرسال به عنوان روز جهانی کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده‌است.
سخنرانان و موضوع سخنرانی :
لیدا اشجعی اسالمی : فعال حقوق بشر
تاریخچه شهرستان بم
عبدالخالق امیری : فعال حقوق بشر
بعد از زلزله در بم چه گذشت
جمشید غلامی سیاوزان : فعال حقوق بشر
علل تخریب زلزله در بم و وضعیت موجود پس از گذشت 12 سال
حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی : فعال حقوق بشر
ارگ بم میراث 2500 ساله ادامه‌ی مطلب

نرگس محمدی از تشکیل پرونده‌ای دیگر علیه خود خبر داد

ارسال کننده خبر: خانم زهرا لطفی 28 آذر

نرگس محمدی سخنگو و نایب رئیس زندانیِ «کانون مدافعان حقوق بشر»، در نامه‌ای به دادستان تهران، از تشکیل پرونده‌ای دیگر علیه خود خبر داد.

به گفته خانم محمدی، این پرونده با شکایت مأمورانی که او را به بیمارستان انتقال داده‌ بودند، تشکیل شده است.

نرگس محمدی، در نامه خود خطاب به عباس جعفری دولت آبادی، دلیل نوشتن این نامه را دادخواهی و اعتراض نسبت به آنچه «رفتارهای ناروا و دور از شأن انسانی در زندان» خوانده، عنوان کرده است.

نرگس محمدی که برای چندمین بار در اردیبهشت ماه گذشته بازداشت شد، در سال ۱۳۸۹ به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و عضویت در «کانون مدافعان حقوق بشر» به ۶ سال زندان محکوم شده بود.

 

دختر کارتن خواب به دلیل «بی‌پولی» از بیمارستان ترخیص نشد

ارسال کننده خبر : خانم نازی نیکویی سلیم  27 آذر

شمیم، دختر ۲۲ ساله کارتن خواب که به دلیل بیماری آنفلوآنزای فصلی با کمک مددکاران اجتماعی به بیمارستان امام خمینی تهران منتقل شد، پس از درمان و بهبودی به دلیل «بی‌پولی» اجازه خروج از بیمارستان را پیدا نکرد.

بهاره چیت‌ساز، مددکار اجتماعی به روزنامه شرق گفت که مسئولان بیمارستان گفته‌اند که برای ترخیص شمیم باید ۸۰۰ هزار تومان پرداخت شود اما نه مددکاری و نه شمیم قادر به پرداخت این مبلغ نیستند.

این مددکار اجتماعی افزود که برای حل مشکل شمیم به واحد مددکاری بیمارستان مراجعه کرده اما آن‌ها «حتی حاضر به خواندن پرونده بیمار نشدند و با لحن نامناسب با ما صحبت کردند و گفتند وقت ما را نگیرید این در حالی است که وظیفه مددکاری رسیدگی به مشکلات بیماران است.»

ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در این باره گفت که «یک خانم مسن شمیم را به بیمارستان آورد و روز پنجشنبه ۲۶ آذر هم باید او را ترخیص می‌کرده‌اند اما خانمی که او را آورده بود، تحویل‌گرفتن شمیم را قبول نمی‌کند، به همین دلیل کادر بیمارستانی با بهزیستی تماس گرفتند که شمیم را به آن‌ها تحویل دهند اما بهزیستی هم تعطیل بود.»

به گفته حریرچی «خود دختر هم با تحویل‌دادنش به بهزیستی مخالف بود و داد و بیداد کرد که اجازه نمی‌دهید من خودم بروم، به‌خاطر پول است، اما ما نمی‌توانیم بیماری با این شرایط را به‌تنهایی ترخیص کنیم. طبق گفته مسئولان بیمارستان روز شنبه ۲۸ آذر تکلیف او مشخص خواهد شد.»

سال ۱۳۹۰ نیز دو بیمار کارتن‌خواب که در بیمارستان امام خمینی بستری بودند، به وسیله آمبولانس این بیمارستان در بیابان‌‌ رها شدند.

فراخوان جلسه سخنرانی کمیته دفاع از حقوق زنان در 22 دسامبر

12 22 Zanan

یک زن کاندیدای مجلس خبرگان شد

ارسال کننده خبر: خانم نازی نیکویی سلیم 26 آذر

خبرگزاری هرانا ـ در نخستین روز ثبت نام انتخابات مجلس خبرگان در ایران، یک زن با حضور خود در ستاد انتخابات کشور برای انتخابات خبرگان ثبت‌ نام کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، امروز پنج‌شنبه ۲۶ آذر و در اولین روز ثبت نام کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان، زنی به نام “عصمت سوادی” که متولد ۱۳۴۰ و مدرس دانشگاه و حوزه علمیه است از حوزه انتخابیه تهران ثبت ‌نام کرد.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت‌های داخل کشور، “عصمت سوادی” دکتری رشته فقه و حقوق اسلامی را در سال ۱۳۸۸ از دانشگاه آزاد واحد مشهد گرفته است و سابقه ریاست بسیج اساتید سابق واحد علوم و تحقیقات و معاونت فرهنگی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی را دارد.

او اولین زنی است که از حوزه انتخابیه تهران خود را برای عضویت در مجلس خبرگان کاندیدا می‌کند. ادامه‌ی مطلب

حقوق زنان و ارتجاع مذهبی: راهبردهای فعالان فمینیست از 11 کشور

_پروژه‌ی فدراسیون به 11 کشور در منطقه‌ی
موسوم به «هِلال بحران» توجه دارد، زیرا
حقوق زنان در کلیه‌ی این کشورها با
مشکلات مشابهی روبررو است. کشورهای زیر
در این منطقه قرار دارند: مراکش، تونس،
مصر، مالی، نیجریه، سودان، سومالی،
ترکیه، ایران، افغانستان و پاکستان._

عکس در اینجا: https://www.fidh.org/article19056 [7]

حقوق زنان و ارتجاع مذهبی: راهبردهای
فعالان فمینیست از 11 کشور [7] ادامه‌ی مطلب