گزارش سازمان ملل در رابطه با خشونت علیه زنان

ارسال خبر: آقای مرتضی حسینی 30 آذر

____________________205357905جوجیت کنیان رئیس بخش حقوق بشر دفتر یوناما در افغانستان اظهار میداردکه بر اساس این گزارش منع خشونت علیه زنان در افغانستان، نسبت به سال گذشته 2 در صد بیشتر عملی می‌شود.
براساس گزارش سازمان ملل متحد در یک سال گذشته 650 مورد خشونت علیه زنان در ادارات پولیس و دادستانی ها ثبت شده است.
طبق گفته یوناما اکثر قضایای خشونت با زنان به جایی اینکه در دادگاه‌های دولتی حل و فصل شوند، به شکل سنتی( دادگاه های عرفی، جرگه ها) حل و فصل می‌شوند    .
به نظر مسئولان یوناما مشکلی که در حل و فصل قضایا به شکل سنتی و جود دارد این  است که در این روش زنان کمتر به حقوق خود می‌رسند.

جوجیت کنیان رئیس بخش حقوق بشر دفتر یوناما در افغانستان اظهار میداردکه بر اساس این گزارش منع خشونت علیه زنان در افغانستان، نسبت به سال گذشته 2 در صد بیشتر عملی می‌شود.    .
رئیس بخش حقوق بشر دفتر یوناما در کابل :
” شماری بر اساس استناد به قانون منع خشونت علیه زنان زندانی شده اند و به بعضی از قضایا به اساس این قانون رسیدگی شده است اما این کافی نیست زیرا موارد خشونت با زنان هر ساله افزایش می‌یابد.”
   .
این گزارش همچنین نشان می‌دهد که قضایای فرار از خانه از سوی زنانی که به اجبار خانواده ازدواج می‌کنند همچنان ادامه دارد. سازمان ملل در این گزارش از دولت خواسته تا زنانی را که به این اتهام (فرار از خانه) زندانی شده‌اند آزاد کنند.
شبکه زنان افغانستان می‌گوید که حکومت افغانستان و جامعه جهانی باید نه تنها در مراکز ولایات، بلکه در ولسوالی‌ها و مناطق دورافتاده برای جلوگیری از خشونت با زنان، تلاش کنند.
مسوولان این شبکه می‌گویند که ازدواج اجباری، ازدواج پیش از سن قانونی، بارزترین موارد خشونت علیه زنان در افغانستان است.

گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر

به تازگی گزارشی از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز منتشر شده بود که در آن گفته شده بود موارد خشونت با زنان در سال جاری در این کشور ۲۵ درصد افزایش یافته است.
این کمیسیون به مناسبت ۲۵ نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، در گزارشی اعلام کرد که در نیمه نخست امسال، ۴۱۵۴ مورد خشونت علیه زنان در سراسر این کشور ثبت شده است.