ثریا صبحرنگ: زنانی که بیماری روانی دارند مورد تجاوز قرار می‌گیرند

ارسال خبر آقای مرتضی حسینی 22 آذر

111مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گویند زنانی که به امراض روانی مبتلا هستند، هیچ پناهگاهی ندارند و قربانی خشونت و تجاوز جنسی در شهر و بازار می‌شوند.
این کمیسیون از حکومت افغانستان می‌خواهد تا پناهگاه مشخصی برای مریضان روانی زن بسازد و آنان مورد حمایت قرار گیرند. مسوولان این کمیسیون می‌گویند مریضان روانی بیشتر در نتیجه جنگ‌های چند دهه اخیر به امراض روانی مبتلا شده و نیاز به حمایت دارند.
ثریا صبحرنگ کمیشنر بخش زنان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز یک شنبه در سمیناری که به منظور بررسی تطبیق برنامه عمل در وزارت خارجه تدویر یافته بود گفت: «امروز ما چهار تا پنج تن از خانم‌هایی را داریم که بر روی سرک آواره می‌گردند و مشکل روانی دارند. چند تن از این زنان علاوه بر این که مورد تجاوز جنسی مکرر قرار گرفته حتا حمل گرفته و بر روی سرک ولادت کرده‌اند که این واقعا نگران کننده است.»

مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گویند هیچ ارگانی مسوولیت حفاظت و نگهداری از این زنان را به عهده نمی‌گیرند. خانم صبحرنگ گفت ریاست کار و امور اجتماعی، سره میاشت، ریاست امور زنان هیچ کدام حاضر نیستند این زنان را نگهداری کنند.

حکومت افغانستان قطعنامه ۱۳۲۵ را پذیرفته که براساس آن باید حقوق بشری زنان افغانستان مورد احترام قرار گیرد. خانم صبحرنگ گفت براساس این قطعنامه افغانستان باید تعداد مراکز روان‌درمانی را بیشتر کند: «ما باید در ولایت افغانستان یک مرکز روان‌درمانی داشته باشیم برای التیام بخشی تمام مضرات و خطراتی که مردم افغانستان از جنگ متحمل شده‌اند.»

خانم صبحرنگ افزود که یکی از ماده‌های قطعنامه ۱۳۲۵ این است که مراکز حمایت از قربانیان خشونت جنسی وجود داشته باشند و این قربانیان را حمایت کنند در حالی که به این ماده عمل نشده است: «متاسفانه امروز وقتی کسی از منزل فرار می‌کند، این شخص را اول به طب عدلی می‌برند تا ثابت کنند که این شخص زنا انجام داده است یا نه. در صورتی که طب عدلی ما هیچ امکاناتی ندارد.» به گفته خانم صبحرنگ طب عدلی در افغانستان قادر تشخیص تجاوز نیستند زیرا نمی‌توانند آزمایشات دی‌ان‌ای را انجام دهند.