به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا نیّره عابدینزاده، در نشست تخصصی بررسی لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت، که در سالن آمفیتئاتر کانون وکلای دادگستری خراسان برگزار شد، بیان کرد: در مطالعهای جرمشناختی که در خصوص خشونت علیه زنان بیان شده و از نظر دستگاه قضایی قابل استناد است، آمارها نشان میدهد که در زاهدان ۴۹ درصد خشونت علیه زنان اتفاق میافتد و در رساله دیگری در خصوص خشونت علیه زنان در شهر تبریز، ۵۴ درصد از زنان این شهر حداقل یکی از انواع خشونتهای خانگی را تجربه کردهاند. ادامهی مطلب
دسامبر 03
خشونت علیه زنان، خشونت علیه انسانیت
به گزارش خبر آنلاین-زنان از کودکی تا به میانسالی متاثر از خشونتهای سلبی و ایجابی هستند که در این میان ساختارهای فرهنگی بسیار اهمیت دارند. عبور از این سطح از خشونت به ایجاد آگاهی و پهن کردن چتر امنیت نیاز دارد.
خشونت علیه زنان، گاه جنبه عام دارد و بطور مشخص فقط درمورد زنی که ازدواج کرده نیست. خشونت علیه زنان سن و سال هم نمیشناسد و یک کودک یا یک زن سالمند هم به طریقی در معرض خشونت است.
یک دختر کودک، در معرض خشونت از نوع ایجابی است، ایجابی به این معنا که اتفاق می افتد، مانند سوء استفادههایی که در خصوص ایفای نقشها در مورد آنها وجود دارد، در محیط آموزش و پرورش با آموزشهایی مواجه هستند که به تبعیض جنسیتی دامن میزند، تا دوران نوجوانی و جوانی که مورد سوء استفاده های جنسیتی قرار میگیرند. ادامهی مطلب
دسامبر 03
30 درصد زنان ایرانی قلیان می کشند
سایت قطره-تهران (پانا) – 30 درصد زنان ایرانی قلیان می کشند؛ به پاتوق آنها رفتیم و… «سیگار و قلیان یکی از عوامل مرگومیر در دنیا شناخته میشود. تمام سرطانها، ۷۰ درصد بیماریهای ریوی، ۵۰ درصد بیماریهای قلبی عروقی و مرگهای ناشی از آن با مصرف دخانیات ارتباط دارند.» رئیس مرکز تحقیقات، پیشگیری و کنترل دخانیات کشور با این مقدمه، آمار جالب و قابل تامل دیگری هم میدهد: «طبق جدیدترین آمارها، حدود ۲۰ درصد آقایان و ۲ درصد خانمها در کشورمان روزانه سیگار میکشند.
بهگزارش خراسان، البته این آمار برای قلیان متفاوت است بهطوری که حدود ۳۰ درصد خانمها و ۳۰ درصد آقایان گهگاه مصرف قلیان دارند.» بههمین بهانهبه یکی از پاتوقهای شبانه جوانها در یکی از ییلاقات سر زدیم تا با خانمها درباره دلایل افزایش میزان مصرف قلیان در چند سال اخیر، گپوگفتی داشته باشیم. یک روانشناس هم از عوامل و آسیبهای روانشناسانه افزایش مصرف قلیان توسط خانمها خواهد گفت و آمارهای جالبی درباره قلیان و مضراتش خواهید خواند.
برای تفریح میکشیم و سرگرمی و لذت! ادامهی مطلب
دسامبر 03
دانشجویان در اعتراضات آبان؛ ملیحه و مریم جعفری و ملیکا قراگوزلو آزاد شدند/ بازداشت ۳ دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی
خبرگزاری هرانا – ملیحه جعفری، مریم جعفری و ملیکا قراگوزلو از دانشجویان دانشگاه تهران و علامه طباطبایی که پیشتر در جریان اعتراضات مردمی اخیر بازداشت شده بودند شب یکشنبه ۱۰ آذرماه، با تودیع قرار وثیقه و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند. در خبری دیگر سرپرست دانشگاه شهید بهشتی تهران از بازداشت ۳ دانشجوی این دانشگاه در جریان اعتراضات اخیر خبر داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از شورای صنفی دانشجویان کشور، روز یکشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۳۹۸، ملیحه جعفری و مریم جعفری دو تن از دانشجویان دانشگاه تهران با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند. ادامهی مطلب
دسامبر 03
فرزان معصومی، شهروند بهایی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد
خبرگزاری هرانا – فرزان معصومی، شهروند بهایی روز یکشنبه ۱۰ آذر با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد. وی در تاریخ ۲۹ مهرماه امسال همراه با دو شهروند بهایی دیگر به نام های کیانا شعاعی و سروش آبادی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند. مامورین همزمان منازل این شهروندان و شماری دیگر را نیز تفتیش کرده و تعدادی از لوازم شخصی از جمله کامپیوتر، لپ تاپ و تلفن همراه آنان را با خود برده بودند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸، فرزان معصومی، شهروند بهایی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد. ادامهی مطلب
دسامبر 03
هرا محمدی، از فعالین مدنی و مدرس زبان کردی در سنندج، پس از ٦ ماه حبس با وثیقە سنگین و موقتا از زندان آزاد شد.
برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، روز دوشنبە ١١ آذر ٩٨ (٢ دسامبر ٢٠١٩)، زهرا محمدی، فعال مدنی و مدرس زبان کردی کە هم زمان مسئول انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین می باشد، با وثیقە ٧٠٠ میلیون تومانی و موقتا از زندان آزاد شد.
بر طبق گزارشی کە هەنگاو پیشتر منتشر کردە بود، نهادهای امنیتی زهرا محمدی را بە حمایت از احزاب کردستانی اپوزسیون حکومت ایران متهم کردە بودند.
زهرا محمدی، روز پنج شنبە ٢ خرداد ٩٨ (٢٣ می ٢٠١٩)، پس از هجوم نیروهای ادارە اطلاعات سنندج بە منزلش هم زمان با دو عضو دیگر انجمن نوژین بازداشت شد. وی ٢٨ سالە و اصالتا اهل روستای ”سروالە“ دهگلان“ و ساکن شهرک نایسر سنندج می باشد. زهرا مدرک کارشناسی ارشد ژئوپولوتیک را از دانشگاه بیرجند اخذ نمودە است.
این فعال مدنی مدت ١٠ سال است کە در روستاهای اطراف سنندج و خود شهر سنندج مشغول تدریس زبان کردی می باشد و در سال ١٣٩٢ یکی از موسسین انجمن فرهنگی اجتماعی نوژین بودە است. وی با اکثریت آراء اعضای رهبری نوژین، بە عنوان رئیس این انجمن انتخاب شد.
انجمن نوژین یکی از انجمن های فرهنگی و اجتماعی فعال در استان کردستان می باشد کە در چندین شهر این استان از جملە سنندج، کامیاران، دهگلان، سقز و بانە فعالیت دارد.
دسامبر 03
خشونت علیه زنان سلامت جامعه را به خطر می اندازد
ایسنا، در خصوص عوامل موثر بر خشونت زنان اظهار کرد: عوامل خشونت علیه خانمها شامل ویژگیهای فردی و خانوادگی، محیط و طبقه اجتماعی، قدرت مردان در بعد اقتصادی، میزان حمایت سازمانهای پشتیبانی کننده زن، نقش رسانهها و حمایت قانون است.
روانشناس مرکز حمایت از زنان تحت خشونت استان گیلان افزود: به طور کلی زمانی که تغییرات اساسی در ساختار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سراسر جهان به وجود نیاید زن نمیتواند بر جایگاه شایسته و بایسته خود تکیه کند و ادعای رفع تبعیض و به دنبال آن رفع خشونت علیه خود را داشته باشد. ادامهی مطلب
دسامبر 03
نامه نرگس محمدی در باره شکنجه معترضان بازداشتشده
به گزارش دویچه وله فارسی-نرگس محمدی، فعال حقوق بشر که در زندان به سر میبرد در نامهای از مشاهدات خود از وضعیت دردناک دو نفر از بازداشتشدگان اعتراضات اخیر خبر داده است.
نرگس محمدی نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار نامه ای از زندان اوین به وضعیت دردناک دو نفر از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر اشاره کرده و از شکنجه روحی و جسمی که بر آنها رفته خبر داده است. او با محکومکردن سرکوب و قتل معترضان از سوی حکومت خواسته است که مجازات عاملان کشتار مردم بی پناه به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. ادامهی مطلب