ابتلا به کرونا در زندان؛ به روایت نرگس محمدی

«نرگس محمدی»، فعال حقوق بشر محبوس در زندان زنجان، در روز شنبه ۲۱ تیر ماه، با نوشتن نامه‌ای از تفکیک ۱۸ نفر از زندانیان زن در روز یکشنبه ۱۵ تیرماه خبر داده بود که از این تعداد، ۶ نفر که علائم کرونا نداشتند به بیرون بند منتقل شده و ۱۲ نفر دیگر، از جمله خودش در داخل بند قرنطینه شده‌اند.

روز چهارشنبه ۱ مردادماه ۱۳۹۹، «نرگس محمدی» روزنامه‌نگار و نایب رئیس و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، در یادداشتی از نیمه دوم تیرماه تا اول مردادماه، اوضاع بهداشتی و پزشکی زندانیان مبتلا به کرونا در زندان زنجان را به صورت روزشمار روایت می کند.

«نرگس محمدی»روزنامه‌نگار روایتش از ابتلا به کرونا در زندان زنجان را اینگونه آغاز میکند: ۱۵ تیر: ۱۲ زندانی کرونایی در بند هستیم. از چند روز پیش که بیماری محرز شد، چند نفر سالم را از ما جدا کردند. ادامه‌ی مطلب

روایت نرگس محمدی از ابتلا به کرونا در زندان: با سرم سرپایم کردند تا فیلم بگیرند

نرگس محمدی فعال حقوق بشر زندانی در ایران در یادداشتی دوران دشوار ابتلا به کرونا در زندان زنجان را شرح داده و در آن به فیلمی که از لحظه معاینه او از تلویزیون ایران پخش شده هم اشاره کرده است.نرگس محمدی

خانم محمدی در این یادداشت آنچه در نیمه دوم تیرماه بر او گذشته را شرح می دهد و می گوید بعد از ویزیت پزشک متوجه شده هدف آنها فیلم گرفتن از معاینه او بوده است آن هم در حالی که “با سرم و آمپول سر پایم کردندتا فیلم بگیرند.”

پیشتر ۱۶ نفر از کارشناسان سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای از انتشار فیلم معاینه پزشکی او در زندان انتقاد کردند و خواستار آزادی این زندانی سیاسی شدند. ادامه‌ی مطلب

سومین سال بازداشت؛ نامه مریم ابراهیم وند، نویسنده و کارگردان سینما از زندان اوین

مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما با ورود به سومین سال بازداشت طی نامه‌ای نسبت به تداوم بازداشت و بلاتکلیفی خود اعتراض کرده است.

تداوم بازداشت خانم ابراهیم وند در شرایطی است که ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در زمان بازدید از زندان قرچک و آگاهی از شرایط وی، وعده رسیدگی به پرونده او را داده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مریم ابراهیم وند، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما با ورود به سومین سال بازداشت طی نامه ای نسبت به بلاتکلیفی و تداوم بازداشت خود اعتراض کرده است. ادامه‌ی مطلب

خودکشی یک دختر جوان در زندان قرچک ورامین و پنهانکاری مسئولان زندان

یک دختر جوان بنام منیره بهرامی حدودا سی ساله در زندان قرچک ورامین خودکشی کرد. او خود را در سرویس حمام و دستشویی بازداشتگاه مخوف قرچک ورامین معروف به کهریزک دوم با شال به دارآویخت و جان باخت.خودکشی یک دختر جوان در زندان قرچک ورامین و پنهانکاری مسئولان زندان

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، سه‌شنبه ۳۱تیر۹۹، یک دختر جوان حدودا سی ساله بنام منیره بهرامی در سرویس حمام و دستشویی زندان زنان قرچک ورامین خود را با شال به دار آویخت و خودکشی کرد.

یک منبع موثق به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام گفت: «باشگاه ورزشی زندان قرچک ماههاست از وسایل ورزشی تخلیه شده و به یکی از بندهای زندان بنام «بند نظارت» تبدیل شده که برای نگهداری زندانیان بطور موقت مورد استفاده قرار میگیرد. ادامه‌ی مطلب

ادامه اعتصاب غذای زینب جلالیان و سهیلا حجاب در زندان های کرمان و قرچک

سازمان حقوق بشری هه نگاو خبر داد زینب جلالیان از یک ماه پیش همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد.زینب جلالیان و سهیلا حجاب: " ما زنده بە آنیم که آرام نگیریم ...

او از روز شنبە ٣١ خرداد همراه با سکینە پروانە دیگر زندانی محبوس در زندان مرکزی قرچک ورامین اعتصاب غذای خود را آغاز کرد و در ششمین روز اعتصاب به زندان کرمان منتقل شد.

او خواستار بازگشت به زندان خوی است. زینب جلالیان به حبس ابد محکوم شده و از سال ۸۶ زندانی است.

سهیلا حجاب، وکیل دادگستری و از فعالین مدنی کرمانشاه نیز روز سەشنبە ٢٧ خرداد اعتصاب غذای خود را آغاز کرده بود همچنان در اعتصاب غذا است. او به کرونا مبتلا شده و از خدمات درمانی محروم است. ادامه‌ی مطلب

گزارشگران ویژه سازمان ملل خواستار آزادی فوری نرگس محمدی شدند

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، به همراه ۱۵ گزارشگر دیگر این سازمان خواستار آزادی فوری نرگس محمدی از زندان شدند.خانم محمدی در برابر زندان اوین؛ عکس از بایگانی

در بیانیه این ۱۶ گزارشگر ویژه که روز چهارشنبه اول مرداد منتشر شد آمده است: گزارش‌ها درباره ابتلای احتمالی خانم محمدی در زندان زنجان «بشدت نگران‌کننده است».

این گزارشگران با تأکید بر اینکه پیش از این نیز خواستار آزادی فوری افراد در معرض خطر ابتلا به کرونا در زندان‌های ایران شده بودند، تصریح کرده‌اند «برای کسانی چون نرگس محمدی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند، مسأله مرگ و زندگی در میان است» و مقام‌های جمهوری اسلامی «پیش از آنکه دیر شود کاری بکنند». ادامه‌ی مطلب

گزارشی از آخرین وضعیت زینب جلالیان در در سی و دومین روز از اعتصاب غذا

زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد در سی و دومین روز از اعتصاب غذای خود بسر می‌برد. این گزارش به شرح آخرین وضعیت این زندانی سیاسی می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، زندانی سیاسی کُرد «زینب جلالیان» که پیش‌تر از زندان قرچک ورامین به زندان مرکزی کرمان منتقل شده بود، در سی‌و‌دومین روز از اعتصاب غذا بسر می‌برد.

این زندانی با درخواست رسیدگی‌ پزشکی پس از ابتلا به کرونا و بازگشت به زندان خوی با انتقال به زندان اوین، کماکان در سلول انفرادی به سر می برد. ادامه‌ی مطلب

رزیتا مختاری به زندان اوین منتقل شد

رزیتا مختاری، متهم سیاسی امروز چهارشنبه ۱ مردادماه از بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در زندان اوین به بند زنان زندان اوین منتقل شد. وی روز شنبه ۲۸ تیرماه توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱ مردادماه ۱۳۹۹، رزیتا مختاری، متهم سیاسی از کی از نهادهای امنیتی در زندان اوین به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

خانم مختاری روز شنبه ۲۸ تیرماه امسال توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و جهت بازجویی به بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در زندان اوین منتقل شد. ادامه‌ی مطلب

وزارت ارشاد «ریحانه» بودن و «خرده‌فرهنگ‌ها» را دو مانع نوازندگی زنان دانست

محمد اللهیاری فومنی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، درباره محدودیت‌ها علیه نوازندگی زنان در شهرهای مختلف ایران گفت علاوه بر دیدگاه اسلام مبنی بر «ریحانه» بودن زنان، «نگاه به زن در خرده‌فرهنگ‌ها» هم عامل افزایش این محدودیت‌هاست.از حضور دو نوازنده زن بر روی صحنه کنسرت ممانعت شد

اللهیاری فومنی، در پاسخ به روزنامه اعتماد نوشت محدودیت‌ها علیه فعالیت اجتماعی زنان در ایران از جمله نوازندگی «علاوه‌ بر نگاه دین مبین اسلام به زن و ریحانه دانستن او، می‌تواند گاهی ناشی از نگاه به زن در خرده‌فرهنگ‌ها هم باشد.»

پیشتر مهین فرهادی‌زاد، معاون زنان وزارت ورزش و جوانان نیز درباره فعالیت‌های زنان در رشته‌هایی مثل بوکس و ورزش زورخانه‌ای گفته بود: «در مبانی اعتقادی ما از زن به عنوان ریحانه یاد شده، نمی‌توانیم رشته‌ای را قبول کنیم که کل سیستم بدنی و فیزیولوژی او را تحت تاثیر قرار دهد.» ادامه‌ی مطلب

زنان معتاد، زندگى غم‌انگیز در زباله‌دانى و تن‌فروشى در تهران

وبسایت عصر ایران در یک گزارش تکاندهنده به زندگی زنان معتاد و برخی از مشکلات آنان در تهران می‌پردازد. گزارشگر عصر ایران می‌نویسد، ساعت حوالی ۱۲ شب است و خیابان‌های پر ازدحام تهران از ترافیک میلیون‌ها انسان و خودرو خلوت شده و اکثر ۹ میلیون ساکن این کلانشهر در حال استراحت شبانه در خانه‌هایشان هستند؛ اما بیشتر از ۱۰ سال است که سهم نفیسه از ۷۵۱ کیلومتر مربع پایتخت ایران، تختی در یک اتاق مشترک در جنوب شهر یا اشغال گوشه و کنار پارک یا خیابان در حد چمپاتمه زدن است. ادامه‌ی مطلب