وزارت ارشاد «ریحانه» بودن و «خرده‌فرهنگ‌ها» را دو مانع نوازندگی زنان دانست

محمد اللهیاری فومنی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، درباره محدودیت‌ها علیه نوازندگی زنان در شهرهای مختلف ایران گفت علاوه بر دیدگاه اسلام مبنی بر «ریحانه» بودن زنان، «نگاه به زن در خرده‌فرهنگ‌ها» هم عامل افزایش این محدودیت‌هاست.از حضور دو نوازنده زن بر روی صحنه کنسرت ممانعت شد

اللهیاری فومنی، در پاسخ به روزنامه اعتماد نوشت محدودیت‌ها علیه فعالیت اجتماعی زنان در ایران از جمله نوازندگی «علاوه‌ بر نگاه دین مبین اسلام به زن و ریحانه دانستن او، می‌تواند گاهی ناشی از نگاه به زن در خرده‌فرهنگ‌ها هم باشد.»

پیشتر مهین فرهادی‌زاد، معاون زنان وزارت ورزش و جوانان نیز درباره فعالیت‌های زنان در رشته‌هایی مثل بوکس و ورزش زورخانه‌ای گفته بود: «در مبانی اعتقادی ما از زن به عنوان ریحانه یاد شده، نمی‌توانیم رشته‌ای را قبول کنیم که کل سیستم بدنی و فیزیولوژی او را تحت تاثیر قرار دهد.»

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد با این حال اضافه کرد: «مساله اجراهای موسیقایی بانوان هم با تدوین ضوابط دقیق‌تر، گفت‌وگوهای اقناعی بیشتر، تمهید شرایط مناسب‌تر برای صیانت از جایگاه بانوان، منطبق با دیدگاه‌های اسلام، می‌تواند به نقاط بهتری دست یابد.»

به تازگی علیرضا عامری‌مقدم، سرپرست و رهبر ارکستر زهی کاشان (ماهور)، اعلام کرد که در اجرای اخیر این گروه در هتل عامری‌های کاشان که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین برگزار شد، «نوازندگان زن مجبور شده‌اند در ردیف عقب قرار بگیرند تا کمتر دیده شوند.»

همچنین نیلوفر میرلوحی، نوازنده گیتار و مدرس موسیقی ساکن اصفهان، روز یکشنبه ۲۲ تیر، به اعتمادآنلاین گفت: «ممانعت‌ها و محدودیت‌ها برای نوازندگان زن برای اجرا روی صحنه باعث شده است گروه‌های موسیقی تمایلی به حضور آنها در گروه‌شان نداشته باشند و حتی برخی از نوازندگان زن به خاطر اینکه بتوانند کارشان را ادامه دهند به شهرهای دیگر مهاجرت کنند.»