اعتصاب غذای شهناز صادقی‌فر در زندان ارومیە

هەنگاو: شهناز صادقی‌فر زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیە کە بە تازگی بە تحمل ١٥ سال حبس محکوم شدە بود، از سە روز پیش دست بە اعتصاب غذا زدە است.اعتصاب غذای شهناز صادقی‌فر در زندان ارومیە

برپایە گزارش رسیدە بە سازمان حقوق بشری هەنگاو، شهناز صادقی‌فر، زندانی سیاسی ۳۲ سالە و محبوس در بند زنان زندان مرکزی ارومیە، از روز سەشنبە ٧ مرداد ٩٩ (٢٨ ژوئیە ٢٠٢٠) بە نشانە اعتراض بە صدور حکم سنگین ١٥ سال حبس دست بە اعتصاب غذا زدە است.

شهناز (بیروان) صادقی‌فر روز سەشنبە ٣١ تیر (٢١ ژوئیە) از سوی شعبە دوم دادگاه انقلاب ارومیە بە ریاست قاضی شیخلو محاکمە و بە اتهام ”عضویت در پارت آزادی کُردستان (پاک)“ بە تحمل ١٥ سال حبس محکوم شدە بود. وی در جریان محاکمە از حق داشتن وکیل محروم بودە است. ادامه‌ی مطلب

اعتراضات بهبهان؛ بازداشت مریم و علی کاظمی توسط ماموران اداره اطلاعات

صبح امروز چهارشنبه ۸ مردادماه مریم کاظمی و برادرش علی کاظمی توسط نیروهای اداره اطلاعات بهبهان در منزل شخصی‌شان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ماموران در زمان بازداشت به خانواده آقای کاظمی گفته‌اند که بازداشت این افراد در ارتباط با تجمع ۲۶ تیرماه مردم بهبهان صورت گرفته است.

شب پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه مردم بهبهان در میدان بانک ملی این شهر در اعتراض به “وضعیت نابسامان اقتصادی کشور” و “صدور حکم اعدام در پاسخ به اعتراضات مردمی سال گذشته” اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. هرانا پیشتر ضمن احراز هویت ۲۵ تن از بازداشت شدگان از بازداشت حدود ۴۰ شهروند در ارتباط با این اعتراضات خبر داد. از میان افراد بازداشت شده علاوه بر مریم و علی کاظمی، تعدادی دیگر ازجمله جلال جعفری، محمد نظریان و ابراهیم ارمش کماکان در بازداشت بسر می‌برند. ادامه‌ی مطلب

بحران کرونا؛ گزارشی جامع از زندان زنان وکیل آباد مشهد

بند زنان زندان وکیل آباد مشهد موسوم به بند نسوان در مجموعه زندان وکیل آباد واقع در بلوار وکیل آباد و در نزدیکی کوهستان پارک شادی است. این بخش دارای ۷ بند است و حدود ۷۰۰ زندانی با اتهامات مختلف از جمله جرایم مالی، سرقت و قتل و همینطور زندانیان سیاسی و امنیتی، در این زندان نگهداری می‌شوند.

زندانیان حاضر در این زندان با مشکلاتی همچون کیفیت بد غذای زندان، نایابی و گرانفروشی کالاهای مورد نیاز توسط فروشگاه زندان و… روبرو هستند. در دوران شیوع کرونا اعزام به دادسرا و دادگاه کماکان و حتی بیش از گذشته ادامه دارد. زندانیان سیاسی پس از شیوع ویروس کرونا به بند دیگری منتقل شده و اصل تفکیک جرایم در خصوص آنان رعایت نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بند زنان زندان وکیل آباد مشهد که به خاطر وسعت به زندان زنان معروف شده با مشکلات متعددی روبرو است. ادامه‌ی مطلب

گزارشی از آخرین وضعیت زینب جلالیان در زندان کرمان

زینب جلالیان، زندانی سیاسی در تاریخ ۵ تیر از زندان قرچک ورامین خارج و به زندان کرمان تبعید شد. خانم جلالیان از آن زمان تاکنون در قرنطینه بند زنان این زندان نگهداری می‌شود و از ارتباط با سایر زندانیان محروم است.

این زندانی سیاسی که اردیبهشت امسال از زندان خوی به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود، در سال ۸۶ بازداشت و دو سال بعد به اتهام خروج غیر قانونی از کشور به یک سال حبس تعزیری و به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. حکم اعدام او در دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور تایید اما با یک درجه تخفیف به حبس ابد تقلیل یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زینب جلالیان، زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در قرنطینه بند زنان زندان کرمان سپری می‌کند. ادامه‌ی مطلب

دنیز جلالیان:‌ زینب جلالیان برای اعتراف اجباری تحت فشار است

زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد که بیش از ۱۳ سال است بدون یک روز مرخصی در زندان به سر می‌برد، تنها زندانی سیاسی زن در ایران است که به «حبس ابد» محکوم شده. او تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ در زندان خوی نگهداری می‌شد، اما از آن تاریخ به بعد و پس از چند روز سرگردانی در جاده‌ها با چشم‌بند و دست‌بند، نهایتا به زندان زنان قرچک ورامین و اخیرا از آنجا به صورت مخفیانه به زندان کرمان منتقل شده است.

دنیز جلالیان (راست)، زینب جلالیان (چپ)
زینب جلالیان از تاریخ ۳۱ خرداد به دلیل عدم رسیدگی به خواسته‌هایش به همراه سهیلا حجاب، دیگر زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان قرچک، دست به اعتصاب غذا زد. او در حالی که در زندان قرچک ورامین به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده، خواستار انتقال مجدد به زندان خوی یا زندان اوین و حق برخوردای از خدمات درمانی پس از ابتلا به ویروس کرونا است. ادامه‌ی مطلب

سمیه راموز با تودیع قرار وثیقه از زندان بوشهر آزاد شد

سمیه راموز، روز دوشنبه ۶ مرداد با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی از زندان بوشهر آزاد شد. خانم راموز پیشتر در تاریخ ۲۰ اردیبهشت امسال توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از پایان مراحل بازجویی به زندان بوشهر منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۹، سمیه راموز، شهروند اهل بوشهر با تودیع قرار وثیقه از زندان بوشهر آزاد شد.

آزادی خانم راموز با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی صورت گرفته است.

سمیه راموز در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۹۹ به دلیل فعالیت در فضای مجازی توسط ماموران اداره اطلاعات بوشهر بازداشت شد و در تاریخ ۳ خردادماه طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش از نگهداری خود در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر خبر داد. ادامه‌ی مطلب

طی ده روز؛ خودکشی سه زن زندانی در زندان قرچک ورامین

طی ده روز گذشته سه زن زندانی در زندان قرچک ورامین به دلایل مختلف اقدام به خودکشی کردند. یکی از این زندانیان که از طریق حلق آویز کردن خود با چادر اقدام به خودکشی کرده بود، جان خود را از دست داد،

این زندانی مشکوک به ابتلا به بیماری کرونا بود. یک زندانی نیز پس از انتقال به بیمارستان روان درمانی امین آباد تهران اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. زندانی دیگر نیز در همین مدت در این زندان اقدام به خودکشی کرد اما با انتقال به موقع به بهداری از مرگ حتمی نجات یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی ده روز گذشته سه زن زندانی در زندان قرچک ورامین به دلایل مختلف اقدام به خودکشی کردند. ادامه‌ی مطلب

وکیل نرگس محمدی به نقل از موکلش: به زندانیان مبتلا به کرونا دارو و غذای مناسب داده نمی‌شود

وکیل نرگس محمدی به نقل از او اعلام کرد ۱۲ زندانی مبتلا به کرونا در زندان زنجان همچنان در قرنطینه هستند و دارو و غذای مناسب در اختیارشان قرار داده نمی‌شود.نرگس محمدی به یورونیوز: زندان مرا نخواهد شکست | Euronews

بهزاد محمودی‌راد، نرگس محمدی، در مصاحبه با کانال تلگرامی امتداد خبر داد روز گذشته با موکلش تماس تلفنی داشته است.

بر اساس این گزارش، وضعیت جسمانی دو نفر از این زندانیان حاد شده و یک نفر از آنان نیز به دلیل تنگی نفس بسیار شدید به بیمارستان منتقل شده است.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی، پیش از این نیز از عدم رسیدگی پزشکی به زندانیان مبتلا به کرونا در زندان زنجان خبر داده بود. پس از آن تلویزیون ایران فیلمی را درباره معاینه این زندانیان توسط دکتر پخش کرد. ادامه‌ی مطلب

ادامه بازداشت زوج اهل خمین در زندان: گزارشی از آخرین وضعیت فریبا فریدونی و مجید رضایی

فریبا فریدونی و مجید رضایی زوج فعال مدنی اهل شهرستان خمین که طی روزهای گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند، کماکان در بازداشت به سر می‌برند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، فریبا فریدونی و مجید رضایی زوج اهل شهرستان خمین اراک روز گذشته سوم مردادماه ۹۹ توسط اطلاعات سپاه بازداشت شدند.

پیش‌تر منابع نزدیک به خانواده این افراد، با تایید خبر بازداشت دو فعال مدنی توسط ارگان اطلاعات سپاه به کمپین گفته بود که درحال حاضر مجید رضایی در زندان خمین و همسر او فریبا فریدونی در زندان مرکزی اراک نگهداری می‌شود. ادامه‌ی مطلب

رحیم ساسانی، سعدالله ساسانی و یاسمین ظفری از زندان تبریز آزاد شدند

یاسمین ظفری، رحیم ساسانی و سعدالله ساسانی امروز چهارشنبه ۸ مردادماه با تودیع قرار وثیقه از زندان تبریز آزاد شدند. روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه تجمعی اعتراضی در پی فراخوان قبلی و در واکنش به تحولات منطقه در مقابل ساختمان کنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز و همچنین تجمعاتی مشابه در تهران و ارومیه صورت گرفت. در پی برگزاری این تجمعات شماری از شهروندان از جمله این افراد بازداشت و تعدادی در پی احضار به نهادهای امنیتی بازداشت شدند. از میان بازداشت شدگان مقصود فضلی چیمن زمین، حکیمه احمدی و حمید جباری کماکان در بازداشت بسر می‌برند. ادامه‌ی مطلب