نامه سرگشاد آزیتا رفیع زاده، زندانی بند زنان اوین به فرزندش

هرانا

آزیتا رفیع زاده شهروند بهایی که به دلیل همکاری در موسسه آموزشی (بی ای اچ ای) به همراه همسر خود، پیمان کوشک باغی در زندان اوین تحمل حبس می کند، کودکی به نام “بشیر” دارد که خارج از زندان و محروم از کانون خانواده به سر می برد. خانم رفیع زاده که سالهاست در زندان به سر می برد به همین بهاانه نامه ای سرگشاد خطاب به فرزند هشت ساله اش نوشته و از “صبر و بردباری” نوشته است که در پی می آید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آزیتا رفیع زاده و پیمان کوشک باغی زوج محبوس در زندان اوین هستند که پیش‌تر به اتهام “عضویت در تشکل “غیر قانونی” بهاییت و اقدام علیه امنیت کشور از طریق فعالیت غیر قانونی در موسسه آموزشی (بی ای اچ ای)” به ترتیب به ۴ و ۵ سال حبس محکوم شده اند.

خانم رفیع زاده که در آستانه تولد هشت سالگی فرزندش کماکان پشت میله های زندان است، بزرگداشت این روز را بهانه ای قرار داده است تا طی نامه ای سرگشاده تولد فرزندش را به او تبریک بگوید.

متن کامل آزیتا رفیع زاده که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته در ادامه می‌آید:

عزیزترینم بشیر جان

امسال سومین سالگرد تولدت هست که در کنارت نیستم و نمی تونم خوشحالی داشتن تو و بودن در کنارت را باهات جشن بگیرم. امروز به این فکر می کردم که چقدر این روز تولدت در این سه سال برای تو متفاوت بوده. سال اولش یعنی تولد ۶ سالگیت بدون مامان ولی با بودن بابا در کنارت گذشت. دوستهای مهربونمون برات تولد گرفتن و سعی کردن جای خالی مامان را برات پر کنن و روز شادی را برات بسازن. مطمئنا اون روز فکر نمی کردی که سال بعد بابا هم در کنارت نباشه. سال دوم یعنی تولد ۷ سالگیت در شرایطی بود که بابا در زندان رجایی شهر بود و ملاقاتهامون به سختی و به ندرت در زمان مقررش انجام می شد. هیچ اطمینانی به اینکه بتونیم تولدت را در کنار هم جشن بگیریم نداشتیم ولی با تلاش زیاد این اتفاق افتاد. با اینکه تولدت را در کنار خاله شیوا و عمو فرشید و بقیه فامیل به بهترین شکل جشن گرفتین ولی یادمه که وقتی به ملاقاتمون اومده بودی, چطور مامان و بابا را با نشون دادن خوشحالیت از بودن در کنارمون در روز تولدت, شاد کردی. امسال هم تولد ۸ سالگیت را در شرایطی متفاوت که بابا پیمان هم به اوین منتقل شده جشن می گیریم. حالا که دیگه ملاقاتهای هفتگیمون باهم روتین شده و از اینطور بودن در کنار هم لذت می بریم.

خیلی خوشحالم که گذشت این روزهای دوری از همدیگه و اتفاقات جورو واجوری که برامون افتاده, نتونسته هیچ چیزی از میزان عشق و علاقه مون به همدیگه کم کنه و خانواده کوچکمون هنوز هم مثل روزهای اول, بی تاب هستیم تا برای ساعتی دور هم باشیم. خوشحالم که تو اینقدر پسر قوی و صبوری هستی که این سالهای دوری از من و بابا را به این خوبی تحمل می کنی و با حرفها و اعمالت نشون می دی که از انتخاب من و بابات حمایت می کنی و هر روز در حال پیشرفت و حرکت رو به جلو هستی.

می خوام یه بار دیگه در این روز به یادموندنی که هشت سال پیش برای من و بابات نقطه عطفی در زندگیمون بود و رنگ و لعاب جدیدی به زندگی قشنگمون داد, بهت بگم که از داشتن پسری مثل تو خوشحالم و به وجودت افتخار می کنم و از خدا می خوام که باز هم بهم فرصت بده که بتونم خوبیهات و صبوریهات را جبران کنم و امیدوارم به زودی خانواده شاد و کوچیکمون دوباره دور هم جمع بشیم و روزهای خاص و شاد زندگیمون را در کنار هم جشن بگیریم. برای رسیدن اون روزها لحظه شماری می کنم و از دور روی ماهت را می بوسم. عاشقانه دوستت دارم و هر لحظه به یادت هستم.

مامان آزیتا

زندان اوین

۵ دی ۹۶

درباره نویسنده این نامه لازم به توضیح است، آزیتا رفیع‌زاده متولد اردیبهشت ۱۳۵۹، تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهر تنکابن به پایان رساند و با وجود نمرات بالا و علاقه زیاد به تحصیل به دلیل بهایی بودن امکان ورود به دانشگاه‌های کشور را پیدا نکرد. در سال ۷۶ در موسسه علمی‌آزاد که امکانی برای ادامه تحصیل جوانان بهایی محروم از تحصیل در ایران بود، در رشته مهندسی کامپیوتر پذیرفته و در مقطع لیسانس فارغ التحصیل شد.

این شهروند بهایی در سال ۸۲ با آقای پیمان کوشک باغی از فارغ‌التحصیلان همان موسسه در رشته کامپوتر ازدواج کرد. وی در سال ۱۳۸۵ تا ۸۷ در کشور هند موفق به ادامه تحصیلاتش تا مقطع کارشناسی‌ارشد شد و به ایران بازگشت. او در راستای کمک به موسسه ای که در آن تحصیل کرده و زندگی علمی‌‌ خود را مدیون آن می‌دانست، مشغول تدریس دروس تحت تخصصش شد.

در اواخر خرداد سال ۱۳۹۰ و به دنبال برنامه هماهنگ دستگاه امنیتی برای تعطیلی موسسه علمی در حمله به منازل مدیران و تعدادی از اساتید این موسسه منزل خانم رفیع‌زاده نیز مورد تهاجم و تفتیش قرار گرفت و کلیه کتاب‌های اعتقادی و مکتوبات دیگر، وسایل الکترونیکی از جمله لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصی‌اش ضبط شد.

دادگاه بدوی آزیتا در خرداد ۹۳ به ریاست قاضی مقیسه تشکیل شد و حکم صادره این دادگاه ۴ سال حبس تعزیری برای او ۵ سال حبس برای پیمان کوشک باغی به اتهام عضویت در تشکلات غیر قانونی بهاییت با هدف اقدام علیه امنیت کشور از طریق فعالیت غیر قانونی در موسسه آموزشی (بی ای اچ ای) بود این حکم در دادگاه تجدید نظر در بهمن ۹۳ تایید شد.

خبرگزاری هرانا پیش‌تر در گزارشی تحت عنوان نگاهی به پرونده آزیتا رفیع زاده؛ شهروند بهایی محبوس در اوین به وضعیت قضایی این زندانی محبوس در زندان اوین پرداخته بود.