تلاش نمایندگان پارلمان آلمان برای آزادی قطعی نسرین ستوده

شماری از نمایندگان پارلمان آلمان فشار بر مقامات جمهوری اسلامی را افزایش داده‌اند. آنها خواستار آزادی قطعی نسرین ستوده، فعال حقوق بشر هستند. وضعیت سلامتی این حقوقدان ۵۷ ساله وخیم است و به ویروس کرونا نیز مبتلا است.default

۳۸ نماینده پارلمان بوندستاگ آلمان نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران را امضا کرده‌اند. آنها می‌گویند تنها به دلیل وضعیت سلامتی او نیست که نسرین ستوده باید آزاد شود.

این نامه از سوی کلاودیا روت، معاون رئیس بوندستاگ از حزب سبزها نوشته شده و به امضای آنتون هوف‌رایتر، رئیس فراکسیون حزب سبزها و شماری دیگر از نمایندگان این حزب، و نیز گید ینسن از حزب دموکرات‌های آزاد (لیبرال‌ها)، بربل کوفلر و کریستف ماچی از حزب سوسیال دموکرات، میشائیل براند از حزب دموکرات مسیحی آلمان و آنکه دومشایت-برگ و گرگور گیزی از حزب چپ آلمان رسیده است. ادامه‌ی مطلب

انتشار عکس‌های قاضی صادرکننده حکم اعدام ریحانه جباری در آلمان

تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از حضور حسن تردست، قاضی صادر کننده احکام متعدد اعدام، از جمله حکم ریحانه جباری، در آلمان خبر داده‌اند.

حضور او در آلمان ابتدا با انتشار عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد.

ارشاد علیجانی، روزنامه نگار ساکن فرانسه، نیز با بررسی مکان یکی از این عکس‌ها نوشت که این عکس در یک منطقه گردشگری در برلین گرفته شده است.

کاوه موسوی که پیش از این بازداشت حمید نوری را به همراه ایرج مصداقی پیگیری کرده نیز خواستار دریافت اطلاعات در این‌باره برای پیگیری صدور حکم بازداشت تردست شده است.منبع:اینترنشنال ادامه‌ی مطلب

انتقال زینب جلالیان به زندان حکومت ایران در یزد

زندانی سیاسی کورد “زینب جلالیان” به زندان حکومت جمهوری اسلامی ایران در یزد منتقل شد.

بر اعلام یک منبع مطلع، زینب جلالیان روز چهارشنبه ۲۰ آبانماه طی یک تماس تلفنی دو دقیقه ای به خانواده ود اعلام کرد که به زندان یزد منتقل شده است.

علی جلالیان پدر زینب جلالیان در روز چهارشنبه گذشته طی گفتگو به برگزاری رادیو فردا اعلام داشت؛ زینب جلالیان روز دوشنبه از زندان حکومت در کرماشان با ماتماس برقرار کرده و بعد از آن از محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست. ادامه‌ی مطلب

ادامه بی‌خبری از سرنوشت آواشین زاگروس پس از یک ماه از اسارت

هه‌نگاو: سرنوشت یک شهروند کُرد تبعه کشور سوریه که ماه گذشته پس از یک درگیری مسلحانه میان گریلاهای حزب حیات‌آزاد کُردستان و نیروهای سپاه پاسداران در مریوان به اسارت در آمد، کماکان نامعلوم است.ادامه بی‌خبری از سرنوشت آواشین زاگروس پس از یک ماه از اسارت

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، با گذشت یک ماه از به اسارت در آمدن آواشین زاگروس، شهروند کُرد تبعه کشور سوریه توسط نیروهای سپاه پاسداران، سرنوشت وی همچنان نامعلوم است.

نامعلوم بودن سرنوشت این زن بازداشت شده در حالی است که وی در حین اسارت توسط نیروهای سپاه پاسداران از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته و به رسیدگی پزشکی نیاز دارد. ادامه‌ی مطلب

فاطمه داوند از بازداشت شدگان آبان ماه دست به اعتصاب غذا زد

هەنگاو: فاطمه داوند از بازداشت شدگان آبان‌ماه ۹۸ بوکان در زندان مرکزی ارومیه دست به اعتصاب غذا زد.فاطمه داوند از بازداشت شدگان آبان ماه دست به اعتصاب غذا زد

برپایه گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، فاطمه داوند، از بازداشت شدگان آبان ماه بوکان که دوران محکومیت خود را در زندان مرکزی ارومیه سپری می‌کند، از روز پنج‌شنبه ۲۲ آبان ۹۹ (۱۲ نوامبر ۲۰۲۰)، به نشانه اعتراض به تصمیم مسئولین زندان مبنی بر مخالفت با آزادی وی با پابند الکترونی دست به اعتصاب غذا زده است.

به گفته یک منبع مطلع از زندان مرکزی ارومیه، فاطمه داوند پس از اعتصاب غذا توسط نیروهای امنیتی مستقر در زندان به بند امن این زندان منتقل شده است. ادامه‌ی مطلب

اعتراضات آبان‌ماه ۹۸: مرجان اسحاقی به احکام زندان محکوم شد

مرجان اسحاقی از دانشجویان معترض که در اعتراضات آبان‌ماه حضور داشته، طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب تهران به احکام زندان محکوم شده است.مرجان اسحاقی

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دادگاه انقلاب تهران مرجان اسحاقی، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران را به ۵ سال زندان محکوم کرده است.

این حکم که توسط قاضی صلواتی صادر شده از بابت اتهام « اجتماع تبانی علیه امنیت ملی» به خاطر حضور در تجمعات دانشجویی آبان‌ماه ۹۸ بوده که چهار سال این حکم تعلیق و تنها یک سال آن قابل اجراست.

اعتراضات سراسری به افزایش سه برابری نرخ بنزین از جمعه ۲۴ آبان ماه در ایران آغاز و تسوط نیروهای امنیتی و انتظامی با خشونت فراوان سرکوب شد. در این اعتراضات صدها تن کشته و زخمی و هزاران نفر نیز بازداشت شدند.منبع:کمپیندفاعاززندانیان سیاسی واجتماعی ادامه‌ی مطلب

شرق کوردستان؛ دو دختر نوجوان خودکشی کردند

دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ خورشیدی، دختر نوجوانی با نام “نگار عزیزی” فرزند حسین و اهل شهر جوانرو به زندگی خود پایان داد. طریقه‌ خودکشی تا کنون مشخص نشده است.

همچنین در طی چند روز گذشته دختر کم سن و سال دیگری از سنه، از روی پل سه‌راه “شالمان” آن شهر خود را به پایین انداخت و به زندگی خود پایان داد.

دلیل خودکشی این دو دختر جوان تاکنون مشخص نشده است.

بر پایه آمار مرکزی جمعیت حقوق بشر کوردستان از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون با احتساب این مورد ۳۳ مرد و ۳۰ زن از راه خودکشی و یا خودسوزی به زندگی خود پایان داده‌اند.

جمعیت حقوق بشر کوردستان

فرانک جمشیدی با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

روز سه‌شنبه ۲۰ آبان ‌ماه، فرانک جمشیدی، شهروند بازداشتی اهل سنندج پس از گذشت بیش از ۴ ماه از زمان بازداشت، با تودیع قرار وثیقه از بند زنان کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شد. وی در تاریخ ۸ تیرماه توسط نیرو های امنیتی بازداشت و نهایتا به کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، روز سه‌شنبه ۲۰ آبان ‌ماه ۹۹، فرانک جمشیدی، شهروند اهل سنندج با تودیع قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از بند زنان کانون اصلاح و تربیت سنندج آزاد شد.

بر اساس این گزارش فرانک جمشیدی پس از بازداشت به مدت سه ماه و یازده روز در سلول انفرادی اداره اطلاعات و کانون اصلاح و تربیت سنندج نگهداری و پس از اتمام بازجویی به بند زنان کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل شد. اتهامات مطروحه علیه فرانک جمشیدی، تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی عنوان شده است. ادامه‌ی مطلب

بخشنامه آبان ماه؛ آزادی زودهنگام نادا صبوری و سه زندانی سیاسی دیگر

بر اساس بخشنامه جدید رئیس قوه قضاییه ۱۵۷ زندانی سیاسی-امنیتی شامل آزادی زودهنگام یا کاهش محکومیت شده‌اند، متاثر از این بخشنامه امروز سه‌شنبه ۲۰ آبان‌ماه، نادا صبوری، خبرنگار و از متهمین پرونده موسوم به “پنجشنبه سیاه اوین” از زندان اوین آزاد شد. همچنین سهراب صالحین و ستاره داوری دو هم پرونده خانم صبوری در این پرونده و محمد پارسی، وبلاگ‌نویس و فعال سیاسی نیز مشمول این بخشنامه شدند و به زندان نخواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه‌شنبه ۲۰ آبان‌ماه ۱۳۹۹، نادا صبوری، خبرنگار و از متهمین پرونده موسوم به “پنجشنبه سیاه اوین” از زندان اوین آزاد شد. ادامه‌ی مطلب

گزارش صوتی جلسه کمیته‌ دفاع از حقوق زنان، اکتبر 2020

جلسه سخنرانی اعضای کمیته دفاع از حقوق زنان، در تاریخ ۳۱ اکتبر 2020، ساعت 19 به وقت اروپای مرکزی، با حضور اعضای کمیته، جمعی از فعالان حقوق بشر و میهمانان دیگر همزمان در فضای مجازی پالتاک و زوم برگزار گردید. در این جلسه در رابطه با موضوعات گزارش و تحلیل موارد نقض موارد نقض حقوق زنان، بررسی ماده ۱۱ کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان، کمپین یک میلیون امضا، زنان و حق ارث، زنان معلم حق‌التدریسی و در آخر با بحث آزاد با موضوع حق تحصیل دختران بحث و گفتگو شد که علاقه‌مندان می‌توانند گزارش جلسه فوق را از فایلهای ضبط شده زیر شنوا باشند. (مسئول جلسه: خانم نوری شریفی، صدابردار: علیرضا حجتی)

ادامه‌ی مطلب