مختومه شدن پرونده فریناز توسط وزارت کشور و سرنوشت تاریک بازداشت‌شدگان

ارسال کننده:خانم باطمه بردبار 27 خرداد

آژانس کُردپا: باگذشت بیش از یک‌ماه از تظاهرات مردم مهاباد در اعتراض به مرگ مشکوک فریناز خسروانی، از سرنوشت بازداشت‌شدگان این اعتراضات اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر مهاباد با گذشت یک‌ماه از این اعتراضات همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برند.

طی مدت اخیر شماری از این بازداشت‌شدگان از اداره اطلاعات مهاباد به زندان مرکزی این شهر منتقل شده‌اند.

رحمان خوشکا ٢٦ ساله، کریم ٢٤ ساله، یونس ملاک ٣٥ ساله، انور ابوبکری ٣٦ ساله، کامبیز چکاتی ٢٥ ساله، امیر پیروتی ٣٥ ساله، فرهاد ایران‌دوست ١٥ ساله، یاسین نادرحیته ١٦ ساله و شمال دباغچی مکریانی ٣٠ ساله از جمله بازداشت‌شدگان توسط نهادهای امنیتی حکومت اسلامی ایران هستند.

گفته می‌شود، بازجویان اداره‌ی اطلاعات جهت گرفتن اعترافات تلویزیونی، جوانان بازداشت شده در اعتراضات مهاباد را تحت فشارهای شدید قرار داده‌اند.

پیشتر نیز، ٣٦ شهروند مهابادی که در بازداشتگاه‌های امنیتی حکومت اسلامی ایران نگهداری می‌شدند، جهت محاکمه راهی زندان عمومی ارومیه شده‌اند.

در همین رابطه، خانواده بازداشت‌شدگان مهاباد هنگام پیگیری وضعیت فرزندان و بستگانشان با مطالبه ٥٠ میلیون تومانی وجه نقد از سوی دستگاه قضایی روبرو شده‌اند.

به گفته یک منبع مطلع، قاضی دادگاه انقلاب مهاباد به خانواده یکی از بازداشتی‌های مهاباد اعلام کرده است: “در اعتراضات مهاباد دو خودوری نظامی به آتش کشیده شده و ٣٥ تن از ماموران حکومتی زخمی و یک هتل در آتش سوخته است و باید بازداشت‌شدگان این خسارات‌ها را جبران کنند”.

مالک هتل تارا مدعی شده که به ملک وی حدود ٨ تا ١٠ میلیارد تومان خسارت وارد شده و از مسئولان حکومتی تقاضا کرده بود، خسارات وارده به هتل وی را جبران نمایند.

طبق آخرین گزارشات رسیده به آژانس کُردپا، در روز اعتراض مردم مهاباد و روزهای پس از آن، دستکم ١٥٠ شهروند به ویژه جوانان توسط مأموران امنیتی بازداشت شده‌اند که به دلیل گستردگی و دامنه‌ی بازداشت‌ها آژانس کُردپا صحت دقیق آمار ارائه شده را تایید نکرد.

علیرغم بازداشت قریب به ١٥٠نفر از معترضین حرکت‌های اخیر مهاباد، دستگاه‌های امنیتی و قضایی هیچ پاسخ مشخصی را در رابطه با سرنوشت آنها به خانواده‌هایشان نمی‌دهند.

در همین رابطه و طی مدت اخیر، وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای از دستگیری یک تیم ٤ نفره خبر داد که به گفته‌ی این نهاد امنیتی در “اغتشاشات اخیر مهاباد” دست داشته‌اند.

این اطلاعیه، “گروه‌های کُرد ضد انقلاب” را عامل دامن زدن به تظاهرات یک ماه قبل مهاباد، سردشت و دیگر شهرهای کُردستان دانسته است، اما دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران پیشتر در گفتگو با دویچه‌وله هرگونه دخالت اعضا و هواداران حزب مطبوعش در اعترضات مهاباد را تکذیب کرده بود.

چند روز قبل نیز، وزارت کشور دولت روحانی بدون اعلام نتیجه، پرونده “حادثه مهاباد” را مختومه اعلام کرد.

معاون امنيتی و انتظامی وزارت کشور ايران با اعلام “بسته شدن پرونده مهاباد” در اين وزارتخانه، گفته است: “اينکه آن فرد عامل، مامور دستگاه اطلاعاتی باشد واقعيت نداشت و ما به اين قطعيت رسيديم که هيچ مامور دولتی و يا اطلاعاتی در اين اتفاق دخيل نبوده است”.

روز دوشنبه چهاردهم اردیبهشت‌ماه سال جاری، یک دختر جوان اهل مهاباد به نام فریناز خسروانی که از کارمندان هتل “تارا” بوده است، طبق هرآنچه اعلام شده و جهت حفظ “ناموس” و جهت جلوگیری از تجاوز کارمند وابسته به “اداره‌ی اطلاعات” از طبقە چهارم این هتل خود را به پایین پرت کرده بود.

انتشار خبر مرگ این دختر جوان مهابادی، موجی از نارضایتی و اعتراض شهروندان مهابادی و کاربران شبکه‌های اجتماعی را درپی داشت.
فریناز خسروانی ٢٦ ساله ساکن مهاباد و دارای لیسانس کامپیوتر بود.