ختنه زنان

ارسال کننده : خانم سهیلا مرادی

روز ششم فوریه، روز بین المللی جلوگیری ازختنه ی دختران معرفی شده است. شمار زنان و دختران ختنه شده در جهان بیش از ۱۳۰ میلیون نفراست . ختنه ی زنان و دختران در جهان سابقه ای چند هزارساله دارد و تاکید می شود که نه یک امر مذهبی بلکه فرهنگی ست . به فرهنگ مرد سالار جوامع مربوط است که زن اختیاری از خود ندارد و باید مجری تصمیمات مردان باشد.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: سالانه دو میلیون و روزانه ۶ هزار دختر در جهان ختنه می‌شوند.از دلایل موجه جلوه دادن ختنه دختران، مفید بودن آن از نظر بهداشتی ، کمک به سلامتی، پیدا کردن روح پاک، زیبایی بدن دختر ، کنترل تمایلات جنسی تا قبل از ازدواج بر اساس سنت قدیمی آفریقایی آسیایی ، نگهداری باکرگی دختران جوان تا زمان ازدواج، تامین لذت جنسی بیشتر برای مردان و نگهداشتن رسم و رسوم نسلهای گذشته از سوی اجراکنندگان این رسم عنوان شده است .
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، سازمان بهداشت جهانی نیز مثله کردن تمام یا بخشی از اندام تناسلی بیرونی زنان یا هر گونه صدمه‌ای به ارگانهای تناسلی آنها را به هر دلیل (فرهنگی، بهداشتی، پزشکی) ختنه تعریف کرده است. .
از جمله عوارض ختنه زنان باید به آسیب‌رسانی به مجرای ادرار، عفونتهای خونی،‌ ایدز ، یرقان، تشکیل کیست و دمل در ناحیه مجاری ادرار و یا دهانه مجرای تناسلی، خونریزی، ایجاد شوک و حتی تلف شدن فرد به دلیل استفاده از وسایل غیربهداشتی و استفاده نکردن از داروهای موضعی، عفونتهای مزمن یا متناوب مجرای ادرار و لگن، خطر عقیم شدن زنان ، افسردگی ، سردمزاجی ، کاهش میل جنسی، تجربه نکردن ارضاء جنسی ، قطع قائدگی ، جمع شدن خون قائدگی در شکم و یا به تاخیر افتادن و سختی دوران قائدگی و حتی مرگ دختران اشاره کرد . بر اساس آمار یونیسف، بیش از ۲ میلیون دختر در سال ختنه می‌شوند و روزانه ۶ هزار دختر در جهان ختنه می‌شوند. ختنه دختران عموما در سنین ۵ الی ۲۱ سالگی صورت می‌گیرد و در این سن کودک به علت آن که با چشم خود تمامی مراحل ختنه را نظاره‌گر است، شدیدترین ضربه روحی و روانی را متحمل می‌شود. ترس از آینده و محیط اطراف و عدم اطمینان و امنیت از جمله مواردی است که کودک با آن روبروست چرا که نزدیکترین شخص به او یعنی مادر خود را شاهد تماشای این شکنجه جسمی می‌بیند. گزارش‌هایی از انجام این عمل در جنوب و غرب ایران وجود دارد.
در جنوب ایران، نوزادان دختر در بندر کنگ در هرمزگان بعد از ۴۰ روزگی و برخی از دختران این شهر در سنین ۴ یا ۵ سالگی ختنه می‌شوند. این کار به خاطر ویژگیهای فرهنگی و سنتی این شهر کاملاً موجه و منطقی جلوه داده می‌شود و زنانی که جرأت کنند از این کار انتقاد کنند سنت شکن و سرکش خوانده می‌شوند. عمل ختنه در بندر کنگ «تیغ سنت و فرهنگ» خوانده می‌شود و با روش‌های کاملاً غیربهداشتی توسط قابله‌های محلی انجام می‌شود. گزارش شده‌است که در بندر جاسک نیز این عمل انجام می‌شود . گفته می‌شود این سنت توسط مردان هرمزگان و از طریق سفر آنان به کشورهای دیگر همچون هند (کلکته) و سومالی وارد فرهنگ و سنتهای آنها شده‌است. ناقص‌سازی جنسی زنان نزد گروههای دفاع از حقوق بشر و حقوق زنان یکی از مصادیق خشونت علیه زنان تلقی می‌شود . به گفته بنیاد جمعیت سازمان ملل این عمل حقوق اساسی زنان و دختران را نقض می‌کند و به سلامتی آنان صدمات جدی وارد می‌آورد. ۶ فوریه روز بین‌المللی علیه ناقص‌سازی جنسی زنان نامگذاری شده است . بر اساس آمار، در موارد متعددی این عمل که با دردی جانکاه همراه است، منجر به خونریزی، عفونت، ناباروری و حتی مرگ می‌شود.
این عمل موافقان و مخالفین خود را دارد. جوامع غربی صریحاً موضع خود را در این باره اعلام کرده‌اند و این عمل را غیرانسانی و قرون وسطایی می‌دانند. اما گروهی از اعراب مسلمان این کار را سنت پیغمبر اسلام میدانند و از آن دفاع می‌کنند . به گفته مدیر بنیاد جمعیت سازمان ملل، تورایا احمد عبید، این بنیاد خواستار تعهد جدی‌تر دولت‌ها برای سرمایه‌گذاری و اجرای برنامه‌هایی جهت پیشگیری از این عمل است و تأیید می‌کند که بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون زن در سراسر جهان، ناقص‌سازی جنسی شده‌اند و سه میلیون دختر هر ساله در معرض خطر آن قرار دارند .
سهیلا مرادی.