هیچ نهادی به زنان باردار معتاد کمک نمی کند

ارسال کننده: فرخنده بهادری 14آبان

شهرزادنیوز: با آن که زنان معتاد در زمان بارداری نیاز به مراقبت های ویژه دارند، اما کمپ ها اجازه پذیرش آنها را ندارند و در حال حاضر سازمان یا نهادی برای ارائه خدمات و راهنمایی به زنان معتاد باردار که نگران سالم به دنیا آمدن فرزندشان هستند، وجود ندارد.

زهرا رحیمی، مدیر عامل جمعیت خیریه امام علی، در این رابطه به ایلنا گفته است: عمده مشکلی که در خصوص زنان باردار معتاد در کشور وجود دارد این است که هیچ تمهیدی برای این زنان در نظر گرفته نمی شود.

به گفته وی، با آنکه وزارت بهداشت پروتکلی در این رابطه دارد، اما این پروتکل هنوز به مرحله اجرا نرسیده است که براساس آن یک کمپ و یا مکان ویژه ای مختص مادران باردار معتاد ایجاد شود.

وی افزود که در حال حاضر بخش ویژه ای در بیمارستان ها برای درمان نوزادانی که معتاد متولد می شوند وجود دارد، اما مادران معتادی که نگران سلامت فرزندشان هستند جایی برای مراجعه ندارند.

رحیمی همچنین گفته است که یکی دیگر از مشکلات در خصوص نوزادی که معتاد متولد می شود، این است که بعد از طی مراحل درمان در بیمارستان تحویل مادر داده می شود و ممکن است به دلیل تغذیه از شیر مادر و یا در مواردی دادن مواد به نوزاد برای آرام کردن او، دوباره گرفتار اعتیاد شود. مکانیزم یا راهکاری هم برای جلوگیری از تحویل نوزادان بعد از طی مراحل درمان به این نوع خانواده ها که فرزندان خود را معتاد می کنند و یا اقدام به فروش آنها می کنند وجود ندارد و حتی خانواده های این چنینی که مورد شناسایی قرار می گیرند، نیز به سختی و بعد از دوندگی بسیار می توان موفق شد که از تحویل کودک به آنها جلوگیری شود.