بازداشت و احضار زنان معترض به جای اسیدپاشان

ارسال کننده: 16آبان Marjan Tabebordbar

Women-protesters

شهرزادنیوز: در پی افشای اسیدپاشی روی زنان در اصفهان و اعتراضات گسترده به این جنایات، مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی باز هم شیوه همیشگی خود را به اجرا گذاشته اند: نسبت دادن عاملان به صهیونیست ها و دشمنان، بر پا کردن پرده دود برای پوشاندن چهره آمران و عاملان توسط رسانه های وابسته به دستگاه‌های امنیتی – نظامی و امام جمعه ها، همراه با تهدید و بازداشت و احضار معترضان و روزنامه نگاران.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر ایران، نرگس محمدی، نایب رئیس و سخنگوی این کانون، به شعبه دو بازپرسی “دادسرای شهید مقدس” واقع در زندان اوین احضار شده است. محمدی بر اساس احضاریه‌ای که به دستش رسیده، باید ساعت صبح روز شنبه 17 آبان‌ماه به شعبه دو بازپرسی دادسرای اوین مراجعه کند.

نرگس محمدی روز پنجشنبه هشتم آبان در مراسم دومین سالگرد درگذشت ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس، با اشاره به “شکنجه” وی در ایام بازداشت، گفته بود: “چگونه است که امروز در مجلس، نمایندگان مجلس طرح امر به معروف و نهی از منکر را علم کرده‌اند، اما دو سال است که این مادر بر سر این مزار می‌گرید و ستار ستار می‌گوید؟ چرا هیچ نامی از منکری تا کنون صدایش درنیامده؟”

پیش از آن مریم سادات یحیوی، از فعالان مدنی، نیز روز 12 آبان بازداشت شد. بازداشت وی در حالی است که پیش از این اجرای حکم یک سال زندان وی به دلیل بیماری و پیگیری دوره شیمی‌درمانی و رادیوتراپی متوقف شده بود.

همچنین مهدیه گلرو، فعال حقوق زنان و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، که همراه نرگس محمد یو، جمعی دیگر از فعالان مدنی و حقوق زنان در تجمع‌های مسالمت آمیز اعتراض به اسیدپاشی شرکت کرده بود، صبح روز 4 آبان ماه 1393 با یورش نیروهای امنیتی به منزل شخصی‌اش بازداشت شد. نیروهای امنیتی پس از تفتیش منزل شخصی این فعال دانشجویی او را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.

مهدیه گلرو نخستین بار در آذر 88 بازداشت شد. وی به اتهام تبلیغ علیه نظام، تجمع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی به دو سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد و حکمش در مرداد 89 از سوی شعبه 54 دادگاه تجدید نظر تهران تأیید گردید. گلرو پس از گذراندن سی ماه حبس، د ر 30 اردیبهشت 91آزاد شد.

مقامات امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی از یک سو گزارش دهی در باره آمران و عاملان اسیدپاشی ها را با بازداشت و تهدید روزنامه نگاران و برخی رسانه عملاً تعطیل کرده اند، اما پدران معنوی و فکری آنان همچنان به سمپاشی تحت عنوان “صیانت از حرمت عفاف و حجاب” و تحریک عوامل خود علیه زنان شهروند ادامه می دهند.

به گزارش رسانه ها، سردبیر و دبیر اجتماعی خبرگزاری ایسنا در اصفهان روز دوشنبه پنجم آبان بازداشت شدند. تعداد خبرنگاران بازداشتی در اصفهان در ابتدا چهار تن بود که دو تن پس از مدتی آزاد شدند، اما زهرا محمدی، سردبیر ایسنای اصفهان و صنم فارسی، دبیر اجتماعی ایسنا همچنان در بازداشت بودند تا آن که با قرار کفالت آزاد شدند.

پیش از آن آریا جعفری، عکاس و مسئول عکس خبرگزاری ایسنا در اصفهان، پنجشنبه گذشته پس از انتشار عکس‌های تجمع اعتراضی به اسیدپاشی در این شهر بازداشت شده بود، که پس از یک هفته با وثیقه سنگین آزاد شد.

نگاهی به شیوه گزارش دهی رسانه‌های داخلی نشان می دهد: رسانه‌هایی که در رابطه با اسیدپاشی پیگیر بوده اند، پس از تهدیدات قضایی، سکوت کرده اند. این در حالی است که رسانه‌های امنیتی همچنان به انتشارسخنان چهره‌های شاخص موسوم به تند روان ادامه می دهند.