قانونی برای ممنوعیت نوازندگی زنان وجود ندارد

ارسال : 26شهریورMarjan Tabebordbar

Women-musicians

شهرزادنیوز: بحث حضور زنان در عرصه موسیقی، مانند حضور در بسیاری از دیگر عرصه های زندگی اجتماعی، همچنان مورد بحث موافقان و مخالفان است.

حسین علیزاده، هنرمند پیشکسوت موسیقی، در گفتگویی با ایسنا گفته است که در کشور ما در موضوعاتی همچون نوازندگی زنان موضع یکدستی وجود ندارد. حتی قانون مشخص نیز وجود ندارد و ممکن است حرفی بزنید و مجرم شناخته شوید.

وی با تأکید بر حرمت و احترام به زنان، افزود که در قانون نظام جمهوری اسلامی ایران نوازندگی زنان ممنوع نیست. این که یک زن ایرانی برنده جایزه ریاضی می‌شود افتخار است؛ همانطور که یک زن نوازندگی می‌کند. این دو فرقی با هم ندارند. چرا فکر می ‌کنید موسیقی زشت است و هر کس نوازندگی می‌کند آدم بدی است؟

این استاد موسیقی ادامه داد: صدا و سیما بیشتر از همه از موسیقی استفاده می‌کند، ولی نوازنده را تحقیر می‌کند و از پشت دیوار نشان می‌دهد. این درست نیست که از یک سو در هر برنامه‌ای از موسیقی استفاده کند، ولی هیچ کجا نوازنده را نشان ندهد.

از سوی دیگر به گزارش سایت تدبیر، طبق یک قانون نانوشته، زنان در کنسرت های موسیقی اجازه ندارند روی سن بروند؛ قانونی که به دلخواه مسئولان در 13 استان کشور اجرا می شود.

طبق این گزارش، اصفهان یکی از شهرهایی است که به صورت علنی بارها اعلام کرده است که به بانوان اجازه روی سن رفتن نمی دهد و گروه های موسیقی که برای برگزاری کنسرت به این استان می روند هم این موضوع را پذیرفته اند.

محمد تقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان، در مورد مجوز روی سن رفتن بانوان در اصفهان به تدبیرمی گوید: “به تشخیص امامان جمعه استان و نماینده ولی فقیه و شوراهای فرهنگی گاهی تصمیم گرفته می شود که چون اجراهای این چنینی با فضای فرهنگی شهر هم خوانی ندارد، از اجرای آن جلوگیری شود.”

وی معتقد: “همین که تعدادی خانم روی سن می روند وعده ای تماشاچی مرد این خواندن و نوازندگی را می بینند و فضای سرگرمی ایجاد می شود، درست نیست.”

وی در حالی خواهان اجرای این ممنوعیت است که خود اذعان می‌کند این که قانونی وجود ندارد درست است. با این همه می گوید: به هر حال اشکال دارد که یک پسر و دختر کنار هم قرار بگیرند، گاهی همخوانی می کنند و گاهی نوازندگی می کنند و این اشکال دارد. این روش ها حریم و حجابی که اسلام بین زن و مرد گذاشته و این کارها با قیودی که در اسلام وجود دارد، واقعا همخوانی ندارد و بر جامعه اثر منفی می گذارد.

امام جمعه موقت اصفهان در ادامه تصریح می‌کند این که یک عده خواهر و برادر کنار هم بنوازند و بخوانند – هر چند گفته شده جمع خوانی اشکالی ندارد، اما در کل این جوی که درست می شود و پای دختران و پسران ما را به این فضا ها می کشانند با اصول خانواده، جامعه و اصول اخلاقی همخوانی ندارد. تک خوانی خانم ها هم که تکلیفش مشخص است و کلا اشکال دارد.