اطلاعیه 499 نمایندگی سوئیس

طبق ماده ۴ اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هیچ احدی نباید در بردگی یا بندگی نگاه داشته شود: بردگی و داد و ستد بردگان از هر نوع و به هر شکلی باید باز داشته شده و ممنوع شود.

همچنین طبق ماده ٢٥ همین اعلامیه:
دوره ی مادری و دوره ی کودکی سزاوار توجه و مراقبت ویژه است. همه ی کودکان، اعم از آن که با پیوند زناشویی یا خارج از پیوند زناشویی به دنیا بیایند، می بایست از حمایت اجتماعی یکسان برخوردار شوند.
ازدواج کودکان وبویژه اجباری، نقض آشکار حقوق بشر است

سازمان “عدالت برای ایران” در گزارشی با استناد به آمار رسمی سازمان ثبت احوال ایران، خبر از ازدواج ۳۱ هزار دختربچه زیر ۱۵ سال در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۲ داده است. این رقم معادل پنج درصد کل ازدواج‌های ثبت‌شده در این مدت است.
بر اساس این گزارش، حدود ۱۷۸ هزار تن از زنانی که طی این مدت ازدواج کرده‌اند نیز بین ۱۵ تا ۱۹ سال داشته‌اند. این بدان معنی است که طی ۹ ماه اول سال ۱۳۹۲، بیش از ۳۶ درصد زنانی که ازدواج‌شان در ایران ثبت شده کمتر از ۱۹ سال داشته‌اند، یعنی بیش از یک سوم کل ازدواج‌های ثبت‌شده.
بر اساس کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک که ایران نیز آن را امضا کرده، تمامی افراد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شوند. این میثاق بین‌المللی همچنین ازدواج کودکان را ممنوع کرده است.

“قوانین مربوط به ازدواج کودکان را به طور کل لغو کنید”.

بر اساس قوانین ایران، سن ازدواج برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال است ولی قانون این اجازه را به پدر یا جد پدری دختر داده است تا به تشخیص خود و با مصلحت کودک، او را قبل از ۱۳ سالگی نیز به عقد ازدواج درآورد.
ما فعالین کانون دفاع از حقوق بشر در ایران صراحتاً این قانون را محکوم میکنیم و اعتقاد داریم تمام کودکان و نوجوانان اعم از دختر و پسر باید آزادانه حق تحصیل و انتخاب داشته باشند و نیزاز جمهوری اسلامی میخواهیم این قانون را بطور کامل لغو کند.
499
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
نمایندگی سویس