اطلاعیه ی497 کمیته ی کودک

هم میهنان گرامی

آیا میدانید در اسفند ماه 1372 کشور ایران پیمان نامه جهانی حقوق کودک را پذیرفت و یکی از شرایط اساسی اجرای درست این پیمان نامه، آشنایی همه افراد جامعه به ویژه مقامات مربوط به امور کودکان، با این پیمان نامه است؟
آیا میدانید ماده 37 همین پیمان نامه به صراحت می‌گوید: هیچ کودکی نباید مورد شکنجه و رفتار ستمگرانه قرار گیرد؟
آیا میدانید که۱۲تا ۳۵ درصد از زنان و ۴ تا ۹ درصد از مردان تجربه اجباری کودک‌آزاری تا قبل از ۱۸ سال را داشته‌اند؟پ
آیا میدانید که پروتکل پیشگیری و مبارزه با قاچاق انسان به ویژه قاچاق زنان و کودکان در ۱۵نوامبر سال ۲۰۰۰ میلادی توسط مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده و در سال ۲۰۰۳ اجرا شده اما علیرغم تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته این پروتکل به تصویب ایران نرسیده است؟
آیا میدانید کودکان در ایران در مورد مسائل جنسی و بدن خود آموزش کافی نمی‌بینند؟

کودک آزاری جنسی در ایران، تیتر تمامی رسانه های داخلی و خارجی است
تنها قانونی که هم اینک میتوان در ایران به آن تکیه کرد قانونی است تحت عنوان قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان اما این قانون متاسفانه جوابگوی مشکلات فعلی نیست و در آن اشاره‌ای به مجازات کودک‌آزاری جنسی نشده و صرفا قید شده است که کودک‌آزاری جرم است و مجازاتی که برای آن درنظر گرفته‌اند بازدارنده نیست.
باید ازنبود یک قانون جامع در خصوص کودک‌آزاری گلایه کرد
برمبنای عنوان قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان هرگونه بهره‌کشی و به کارگیری کودکان به منظور ارتکاب به اعمال خلاف جرم است و فرد خاطی به شش ماه تا یک سال زندان و یا به جزای نقدی ۵ میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال محکوم می‌شود.
آیا این مجازات بازدارنده است؟
ضرورت تجدید نظر در قوانین حمایت از حقوق کودکان و لزوم انطباق هرچه بیشتر نظام حقوقی کودک در ایران با موازین حقوق بشری و حقوق جهانی کودک و ایفای تعهدات بین المللی دولت ایران دراین رابطه، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
چنین جنایتکارانی باید پرونده تخصصی و سجل کیفری مختص خودشان را داشته باشند و تحت نظارت و کنترل باشند اما این بیماران که متاسفانه کم‌تعداد هم نیستد، در جامعه رها می‌شوند. افرادی که اغلب دارای اختلالات روانی شدیدند و بعضا در ظاهر کاملا سالم به نظر می‌رسند.”
ما نگران آینده کودکان و فرزندانمان هستیم.
کمیته دفاع از حقوق کودکان و نوجوانان ضمن محکوم نمودن اینگونه اعمال و عدم رعایت ها دراجرای مصوبات و کنوانسیون های اعلامیه جهانی حقوق بشر،خواستار کنترل و اجبار بیش از پیش مسئولان جمهوری اسلامی در عمل به کلیه مواد اعلامیه جهانی حقوق کودک و پیمان نامه حقوق کودک و حذف هرگونه پیش شرط می باشد و در این راستا از شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد میخواهد که نسبت به انجام آن اقدام لازم را بعمل آورند.
ما از همۀ نهادهای اجتماعی درخواست میکنیم از حقوق کودکان و نوجوانان حمایت کنند و در ارتباط با کودک ‌آزاری جنسی و اجرای مصوبات و کنوانسیون های اعلامیه جهانی حقوق بشر، نقش خود را ایفا نمایند.
آیا میدانید كودك‌ آزاری در ايران، پديده‌ای قانونی است؟
496
کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیته دفاع از حقوق کودکان و نوجوانان