اطلاعیه ی 490 کمیته ی جوان و دانشجو

ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر:
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
ماده 27 اعلامیه جهانی حقوق بشر:
1. هر شخصی حق دارد آزادانه در زندگی فرهنگی اجتماع خویش همکاری کند، از گونه های مختلف هنرها برخوردار گردد و در پیشرفت علمی سهیم گشته و از منافع آن بهره مند شود.
۲. هر شخصی به عنوان آفرینشگر، حق حفاظت از منافع مادی و معنوی حاصل از تولیدات علمی، ادبی یا هنری خویش را داراست.

بار دیگر شادی جوانان در ایران سرکوب شد

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) روز دوشنبه (۲ تیر/ ۲۳ ژوئن) به نقل از فرمانده انتظامی شهرستان شاهرود از دستگیری عاملان تهیه و تولید ویدئوکلیپ “گل برای ایران” در این شهر خبر داده است. به گفته رحمت الله طاهری، بازداشت‌شدگان توسط پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شناسایی شده‌اند.
دو تن از دستگیرشدگان که از قرار معلوم بازیگر ویدئوکلیپ و ۲۳ ساله هستند، با حروف “س . ع” و “م . ل” معرفی شده‌اند. به گفته طاهری، «کارگردان ۲۶ ساله این فیلم نیز که در رشته عکاسی فعالیت می‌کند شناسایی و دستگیر شد و متهمان پس از تکمیل پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند.»
“این کلیپ از یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده” و موضوع آن “گل‌زدن ایران در جام جهانی فوتبال” است و “برخی از صحنه‌های آن در مناطقی از شاهرود تهیه شده ” است.
در هفته‌های اخیر ویدئوکلیپی به نام “گل ایران” توسط گروه “عجم” تهیه و در اینترنت منتشر گردیده که موضوع آن حضور ایران در جام جهانی است.
در حالی که تمام دنیا در هیجان جام جهانی فوتبال به سر می برد و تمام مردم از پیر تا جوان به نوعی در این شادی و هیجان سهم دارند, جوانان و هنرمندان ایرانی همچنان در فضای خفقان ایران سرکوب میشوند.
ترس حکومت از شادی جوانان قصه تازه ایی نیست اما اینکه جوانان ما خواهان این آزادی هستند و آن را حق مسلم خود میدانند مساله ایی است که باید نهادها و سازمان های حقوق بشری آن را پیگیری کنند.
ما فعالین حقوق بشر, ترساندن و اذیت و آزار جوانان را به هر شکل و شیوه ایی محکوم میکنیم و خواهان آزادی بی قید و شرط این جوانان ایرانی هستیم, همچنین شادی و آزادی فعالیت های هنری را حق مسلم جوانان خود میدانیم.
490

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران
کمیته دفاع از حقوق جوان و دانشجو