ایران اسلامی؛ رواج خشونت خانوادگی

 

روزنامه اعتماد: اصلي‌ترين بحثي كه وجود دارد اين است كه موضوع خشونت خانوادگي چه از نظر فيزيكي و چه رواني رواج پيدا كرده و قبح اين مساله ريخته شده است. و به دليل اين است كه رسانه‌هاي تصويري ما يعني همان صدا و سيما اين مسائل را به دليل تخريب افكار عمومي باز نكرده‌اند و تا زماني كه ما اين مسائل را بپوشانيم مردم و خانواده‌ها هيچ زماني آگاه نمي‌شوند، به طور مثال ما بايد به خانم يا آقايي كه از همسر سابق خود جدا شده است و فرزندي دارد بگوييم كه اين فردي كه در زندگي تو مي‌آيد علاوه بر تو بايد به فرزندت هم مهر و محبت نشان دهد و مانند خودت از او مراقبت كند.

اسـيدپاشـی بر روی همـسر سابـق

ماموران پليس تهران بزرگ مردي را به علت پاسخ منفي به ازدواج بروي همسر سابقش اسيدپاشيده بود، را دستگير کردند. در دي ماه سال گذشته اهالي خيابان ارج واقع در حوالي ميدان شوش با فريادهاي درخواست کمک زن جواني روبرو شدند که فرياد مي‌زد: «سوختم» . اهالي محل پس از حضور در داخل کوچه، يکي از همسايگان خود را مشاهده کردند که از ناحيه صورت مورد اسيدپاشي قرار گرفته و به شدت از ناحيه چشم و بيني مجروح شده؛ بلافاصله تماس با مرکز فوريت‌هاي پليسي 110 و اورژانس انجام و زن جوان مصدوم جهت انجام اقدامات درماني به بيمارستان منتقل مي‌شود.

اسيدپاش، همسرم بود

زن جوان در طي مسير انتقال به بيمارستان، در اظهارات خود به مأموران کلانتري 159 بي‌سيم عنوان مي‌کند که همسر سابقش به نام حميد . خ (32 ساله) اقدام به اسيدپاشي بر روي وي نموده و از محل متواري شده است.

با تشکيل پرونده مقدماتي با موضوع «اسيدپاشي» و به دستور قاضي هاشميان، بازپرس شعبه پنجم دادسراي امور جنايي تهران، پرونده جهت رسيدگي و دستگيري متهم در اختيار اداره شانزدهم پليس آگاهي تهران بزرگ قرار گرفت. کارآگاهان اداره شانزدهم با حضور در بيمارستان محل مداواي مصدوم حادثه (شاکيه) به تحقيقات از وي پرداختند؛ شاکيه به نام شکوفه ( 24 ساله ) در اظهارات خود به کارآگاهان گفت: شب قبل از حادثه (همزمان با شب يلدا ) همسر سابقم به نام «حميد . خ» به محل زندگي من آمد و درخواست کرد تا به درخواست ازدواج مجدد با وي جواب مثبت بدهم اما من که به هيچ عنوان قصد نداشتم تا به زندگي گذشته خود بازگردم، بار ديگر و همانند درخواست‌هاي گذشته به او پاسخ منفي داده و اينبار، براي آنکه مانع از تکرار درخواست‌هاي مکرر او شوم عنوان داشتم که قصد ازدواج با شخص ديگري را دارم و حميد نيز پس از شنيدن اين حرف از خانه خارج شد . روز حادثه، حدودا ساعت 07:45 بود که از خانه خارج شده بودم که ناگهان فردي مرا با اسم کوچک از پشت سر صدا کرد ؛ زمانيکه به پشت سر خود نگاه کردم، حميد را ديدم که در مقابل من ايستاده بود؛ ديگر هيچ چيزي جز سوزش و درد شديد در ناحيه چشم و صورت احساس نکردم تا اينکه به بيمارستان منتقل شدم».

دستگيري متهم

با شناسايي حميد . خ به عنوان عامل اسيدپاشي، کارآگاهان اداره شانزدهم به محل سکونت وي در منطقه تيردوقلو مراجعه و اطلاع پيدا کردند که او همزمان با اقدام به اسيدپاشي از اين محل متواري شده است. تحقيقات جهت شناسايي مخفيگاه حميد ادامه داشت تا محل تردد متهم در محدوده ميدان فردوسي شناسايي و نهايتا در روز 17 خردادماه 93 دستگير و پس از انتقال به اداره شانزدهم پليس آگاهي، صراحتا به اسيدپاشي اعتراف کرد .

متهم در اعترافات خود و در خصوص انگيزه اقدام به اسيدپاشي به کارآگاهان عنوان داشت: «از چند روز پيش از اقدام به اسيدپاشي، تصميم به اينکار گرفته بودم اما هربار اميدوار بودم که شکوفه حداقل به خاطر پسر 5 ساله مان، به درخواست ازدواج من پاسخ مثبت مي‌دهد ؛ آخرين بار (و همزمان با شب يلدا) تصميم گرفتم تا بار ديگر درخواست خود را مطرح کنم اما زمانيکه شکوفه اينبار مدعي قصد ازدواج با فرد ديگري شد، تصميم گرفتم تا حداقل مانع از ازدواج او با فرد ديگري شوم».

سرهنگ کارآگاه آريا حاجي زاده، معاون مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي تهران بزرگ، با اعلام اين خبر گفت: «باتوجه به اعترافات صريح متهم و تکميل تحقيقات در خصوص اين پرونده، متهم با قرار قانوني از سوي مقام محترم قضايي به ندامتگاه اعزام شد».