گزارش آماری نقض حقوق زنان، اذر ماه ۱۴۰۲

تهیه و تنظیم: مهرناز جلالوند، فهیمه تیموری ، شراره هادی زاده رئیسی

آگاهی بیشتر: این گزارشات آماری از میان بیش از ۱۱۵ خبر که در طول اذر ماه ۱۴۰۲ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایرنا، ایلنا، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری و مهرنیوز جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق زنان در اذر ‌ماه همکاری کردند، خانم‌ها : شراره هادی زاده رئیسی، سارا آسیابان، کیمیا قزلباش، پروین محمدی افقا، رژین سراجی، آیلار اسماعیلی، کوثر ولی زاده، لیلا رمضان، سونیا سوارکوب می‌باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://zanan.bashariyat.org

-اخبار عمومی  

 یک ماه پس از جان باختن آرمیتا گراوند؛ عضو مجلس: حجاب‌بان‌ها باید همه جا مستقر شوند

یک ماه پس از جان باختن آرمیتا گراوند در پی «هل داده شدن توسط یک حجاب‌بان» در مترو، عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت «محدودیت قانونی درباره حضور حجاب‌بان‌ها وجود ندارد» و آنها «باید در همه نقاط مستقر شوند نه فقط مترو.»به گزارش وب‌سایت «دیده‌بان ایران» در روز پنج‌شنبه ۹ آذر، علی یزدی‌خواه، این عضو مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران همچنین افزود، «امر به معروف نباید نقطه‌ای باشد» چرا که به ادعای او «امری همگانی و وظیفه همگان است.»علی یزدی‌خواه که جزو مقامات جمهوری اسلامی تحریم شده توسط اتحادیه اروپا به دلیل نقض حقوق بشر است، درباره چرایی صدور بخشنامه از طرف وزیر کشور با وجود این که لایحه «عفاف و حجاب» در مجلس تصویب نشده، گفت که در این مورد «خلأ قانونی نداریم» اما «داند با شرایط روز آن را بازنگری می‌کنند.»او با ادعای این که شرع «بالاتر از قانون است»، گفت که «در برخورد با زنان بی‌حجاب» یا به گفته او «بدحجاب»، شرع «حکم می‌کند نه قانون. (ایران وایر، ۱۱ آذر ۱۴۰۲)

نماینده مجلس، خواهان گسترش فعالیت نیروهای حجاب‌بان «از مترو به همه نقاط» شد

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس پنجشنبه ضمن تاکید بر برخورد با زنان بدون حجاب اجباری، استقرار نیروهای حجاب‌بان در ایستگاه‌های مترو را «براساس بخشنامه وزیر کشور» خواند و گفت که نیروهای حجاب‌بان باید در همه جا مستقر شوند.با وجود انتشار تصویر بخشنامه وزیر کشور برای برخورد با زنان، احمد وحیدی روز چهارشنبه هشتم آذر ماه بار دیگر از پذیرش مسئولیت اظهارات خلاف واقع خود مبنی بر «عدم صدور مجوز برای نیروهای حجاب‌بان» امتناع کرد و مدعی شد که پیشتر گفته «اساساً این نیروها مجوز نیاز ندارند.»علی یزدی‌خواه، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با حمایت از بخشنامه ۹ خرداد ماه احمد وحیدی، وزیر کشور، برای برخورد با زنان در حالی که لایحه حجاب هنوز به تصویب نهایی نرسیده است، گفت: «ما خلا قانونی نداریم منتهی دارند با شرایط روز آن را بازنگری می‌کنند.»این عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس روز پنج‌شنبه۹ آذر ماه در مصاحبه با سایت دیده‌بان ایران تاکید کرد که استقرار حجاب‌بانان در ایستگاه‌های مترو از جمله ایستگاه‌های تئاتر شهر و میدان انقلاب، «براساس بخشنامه وزارت کشور بوده» است. (رادیو فردا، ۱۱ آذر ۱۴۰۲)

تشکیل پرونده قضایی برای چهار شهروند بهائی در قائمشهر

چهار شهروند بهائی ساکن قائم شهر با تشکیل پرونده قضایی علیه خود مواجه شدند. یک شهروند بهائی ساکن قائم شهر در این خصوص به هرانا گفت: “بر اساس پیامکی که روز یکشنبه دوازدهم آذر، برای حسین فنائیان، ملودی صمیمی، سهیل حق دوست و راکوئل عطائیان ارسال شده است، علیه این شهروندان در شعبه شش بازپرسی قائمشهر پرونده قضایی تشکیل  شده است.” تاکنون از اتهامات مطروحه و دلایل تشکیل پرونده علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است. منازل سهیل حق دوست و حسین فنائیان روز دوشنبه بیست و چهارم مهرماه امسال توسط نیروهای امنیتی مورد تقتیش قرار گرفت یکی دیگر از شهروندان بهائی ساکن قائم شهر در تماس با هرانا گفت: “دختر خانم صمیمی در زمان تفتیش منزل حسین فنائیان در آنجا حضور داشت. خانم صمیمی نیز پس از ساعاتی در مقابل منزل آقای فنائیان رفته که توسط نیروهای امنیتی تفتیش بدنی شده و تلفن همراه وی ضبط شد.” (هرانا، ۱۵ آذر ۱۴۰۲)

حمایت ۱۰۰ محقق، روزنامه‌نگار و استاد از نیلوفر حامدی و الهه محمدی

بیش از صد روزنامه‌نگار، محقق و استاد دانشگاه فعال در زمینه آزادی رسانه‌ها در طوماری با حمایت از روزنامه‌نگاران دربند، «الهه محمدی» و «نیلوفر حامدی»، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط این دو خبرنگار شدند. بنا بر متن این طومار که نسخه‌ای از آن نیز به دست «ایران‌وایر» رسیده، امضاکنندگان آن با اشاره به بیش از یک سال بازداشت الهه محمدی و نیلوفر حامدی، آزادی مطبوعات را یکی از «حقوق بشر و یک ضرورت برای جامعه دموکراتیک» دانسته و نوشته‌اند: « حبس این دو خبرنگار نقض آزادی مطبوعات و حمله به روزنامه نگاری است.» در میان امضاکنندگان این نامه که به زبان انگلیسی نوشته شده، اسامی برخی از اساتید مطرح روزنامه‌نگاری در اروپا، دانشجویان و محققان حوزه رسانه و فعالان زنان دیده می‌شود. (IRANWIRE، ۱۶ آذر ۱۴۰۲)

پیام نرگس محمدی در آستانه دریافت نوبل: فعالیت روزنامه‌نگاران در ایران بخشی از مقاومت مردم است

کیانا رحمانی، ‌دختر نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳، روز شنبه، ۱۸ آذر، در نشست با خبرنگاران پیام مادرش را درباره وضعیت روزنامه‌نگاران در ایران خواند. در این نشست خبری، همسر و فرزندان خانم محمدی یک روز پیش از اهدای جایزه صلح نوبل در اسلو، ‌پایتخت نروژ، حضور داشتند و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند. در پیام جدید نرگس محمدی با نام آوردن از پنج روزنامه‌نگار زن محبوس در زندان‌های ایران شامل الهه محمدی،‌ نیلوفر حامدی، ویدا ربانی، سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی آمده است: «تاریکی و سرکوب روزنامه‌نگاران بخشی از تاریخ رنج ایران است.» نرگس محمدی در عین حال یادآوری کرد که فعالیت روزنامه‌نگاران در این شرایط دشوار ادامه دارد و بخشی از «مقاومت» مردم ایران است. (رادیو فردا، ۱۹ آذر ۱۴۰۲)

سه تن از اعضای خانواده مهسا امینی ممنوع الخروج شدند

شنبه هجدهم آذر ۱۴۰۲، نیروهای امنیتی در فرودگاه “امام خمینی” تهران به امجد امینی، مژگان افتخاری و اشکان امینی، پدر، مادر و برادر مهسا امینی اعلام کردند که آنها ممنوع الخروج هستند. همچنین گذرنامه های این شهروندان ضبط شد. نهایتا نیروهای امنیتی به صالح نیکبخت، وکیل پایه یک دادگستری که وکالت پرونده مهسا امینی را به عهده داشت، اجازه خروج از کشور دادند. خانواده مهسا امینی با دعوت رسمی پارلمان اروپا قصد داشتند روز جاری جهت شرکت در مراسم اهدای جایزه آزادی تفکر و عقیده ساخاروف به فرانسه سفر کنند. این جایزه پیشتر به مهسا امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی در ایران اهدا شده بود. (هرانا، ۱۹ آذر ۱۴۰۲)

تشکیل پرونده قضایی برای پنج شهروند بهائی در قائم شهر

پنج شهروند بهائی ساکن قائم شهر با تشکیل پرونده قضایی علیه خود مواجه شدند. یک شهروند بهائی ساکن قائم شهر در این خصوص به هرانا گفت: “بنفشه اسدیان، فارس فنائیان، فواد لقایی، زهرا گلابیان و نسیم صمیمی با دریافت پیامکی از تشکیل پرونده قضایی علیه خود مطلع شدند. پرونده این شهروندان در شعبه شش بازپرسی قائم شهر در حال رسیدگی است.” (هرانا، ۲۰آذر ۱۴۰۲)

فاطمه غریبی به منع موقت از تحصیل محکوم شد

براساس حکمی که توسط شورای بدوی انضباطی دانشگاه تهران صادر و اخیرا به خانم غریبی ابلاغ شده است، وی از بابت “توهین به شعائر و مقدسات اسلامی یا ملی، ادیان رسمی کشور یا ارتکاب اعمالی بر ضد نظام جمهوری اسلامی، عدم رعایت پوشش اسلامی و عدم رعایت شئون اسلامی” به دو ترم منع موقت از تحصیل (یک ترم با احتساب سنوات) محکوم شده است. (هرانا، ۲۰آذر ۱۴۰۲)

به دلیل عدم رعایت حجاب؛ فاطمه رجایی راد از دانشگاه اخراج شد

فاطمه رجایی راد، متخصص جراحی دهان، فک و صورت که چندی پیش بدون رعایت حجاب اجباری در مراسم تجلیل از پزشکان نمونه آمل حاضر شده بود، از دانشگاه علوم پزشکی بابل اخراج شد.خانم رجایی راد با انتشار مطلبی نوشت که امروز سه شنبه بیست و یکم آذر، حکم قطعی اخراج خود از دانشگاه علوم پزشکی بابل را دریافت کرده است.چندی پیش فاطمه رجایی راد، متخصص جراحی دهان، فک و صورت بدون رعایت حجاب اجباری در مراسم تجلیل از پزشکان نمونه آمل حاضر شد. در پی این اقدام رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از تعلیق پروانه طبابت خانم رجایی راد خبر داد. همچنین، وی برای سلب عضویت هیات علمی به هیات انتظامی تخلفات اساتید معرفی شد و از حضور این پزشک در دانشگاه وکلاس‌های درس دانشجویان نیز تا صدور رای نهایی ممنوع شد.همچنین در این راستا، شماری از مدیران شبکه بهداشت و درمان مازندران نیز از سمت خود برکنار شدند.(هرانا ۲۲ آذر ۱۴۰۲)

نامه سپیده قلیان از زندان؛ ” پنج سال است که به دستور وزارت اطلاعات به نفی بلد محکوم شده‌ام “

سپیده قلیان، زندانی سیاسی که دوره حبس یک سال و سه ماهه خود را در زندان اوین سپری می‌کند، نامه‌ای را پیرامون وضعیت خود نوشته که متن آن توسط هه‌نگاو منتشر می‌شود. وی در نامه خود ضمن اشاره به اینکه خانواده‌اش هر هفته مسیر طولانی دزفول تا تهران را طی می‌کنند، نوشته است: “پنج سال است که به دستور وزارت اطلاعات به نفی بلد محکوم شده‌ام.”سپیده قلیان در ادامه نامه‌اش اظهار داشت: “هر بار با ادامه‌ی روند تبعید به من محرز شده است که حرف نماینده سازمان زندان‌ها در زندان بوشهر درست بود: جنازه‌ت به خوزستان بازخواهد گشت.”قابل ذکر است که سپیده قلیان اردیبهشت ماه سال جاری نیز توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت “توهین به رهبری” به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم بعدها توسط شيبه ۳۶ دادگاه انقلاب تهران عیناً تایید شد.(هه‌نگاو ۲۵ آذر ۱۴۰۲)

شهروندان بهایی قائمشهر؛ تشکیل پرونده قضایی علیه آناهیتا کوشک باغی و کیومرث اکبری

پرونده این شهروندان در شعبه شش بازپرسی قائم شهر در حال رسیدگی است. هنوز از اتهام‌های مطروحه علیه این دو شهروند بهایی اطلاعی در دست نیست.همچنین روز دوشنبه بیست و چهارم مهرماه، منازل سهیل حق‌دوست حسین فنائیان سهراب لقائی ابراهیم لقائی و فواد لقائی شهروندان بهایی ساکن قائم شهر توسط نیروهای امنیتی مورد تقتیش قرار گرفت.در پی این اقدام نیروهای امنیتی در مجموع ۳۷ عدد تلفن همراه، شماری لپ تاپ و تبلت را از مالکین این منازل و مهمانان ضبط کردند.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۶آذر ۱۴۰۲)

بندر گناوه؛ مرگ یک زن کارگر در سایه فقدان ایمنی کار

روز شنبه بیست و پنجم آذر ۱۴۰۲، در پی اعلام وقوع یک حادثه در مغازه‌ ای واقع در بازار بندر گناوه، نیروهای امدادی آتش‌ نشانی به محل حادثه اعزام شدند.با اعزام نیروهای امدادی مشخص شد، یک زن ۳۳ ساله حین انجام کار در بالابر مغازه مذکور، بین سقف ساختمان و دستگاه بالابر گیر کرده است. پس از انجام عملیات رهاسازی و معاینات صورت گرفته توسط نیروهای اورژانس، بر اثر شدت جراحات وارده بر این کارگر، وی قبل از اعزام به بیمارستان در محل حادثه جان خود را از دست داد.ایران در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده که رتبه بسیار پایینی است.(هرانا ۲۸ آذر ۱۴۰۲)

احضار به دادگاه 

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات معصومه یاوری برگزار شد

در جریان این جلسه که امروز سه شنبه چهاردهم آذر ۱۴۰۲ در دادگاه انقلاب شهرستان گلپایگان برگزار شده است، خانم یاوری از بابت اتهاماتی از جمله تبلیغ علیه نظام، محاربه و ارتباط با دول متخاصم به دفاع از خود پرداخت. این شهروند پیشتر با دریافت ابلاغیه ای به مرجع قضایی مذکور احضار شده بود. در تاریخ بیست و هفتم مهرماه سال جاری، جلسه بازپرسی معصومه یاوری، در شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان گلپایگان برگزار شد. روز دوشنبه سیزدهم شهریورماه، نیروهای وزارت اطلاعات معصومه یاوری را در منزل شخصی خود بازداشت کردند. بازداشت وی همراه با تفتیش محل و ضبط شماری از لوازم شخصی او و خانواده اش همراه بود. معصومه یاوری پیش از این نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت را داشته است. (هرانا، ۱۴ آذر ۱۴۰۲)

تعیین شعبه و زمان برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده فرزانه زیلابی

فرزانه زیلابی، وکیل دادگستری پیش‌تر از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز به دلیل وکالت کارگران هفت تپه به اتهام فعالیت “تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس و دو سال ممنوع الخروجی از کشور محکوم شده بود. او در بخش دیگری از این پرونده، به اتهام “نشر اکاذیب برای تشویش اذهان عمومی” از سوی شعبه۱۱۳ دادگاه کیفری دو اهواز به سه ماه و یک روز حبس محکوم شده بود. اداره اطلاعات، قبول وکالت کارگران و فعالان کارگری توسط این وکیل دادگستری را‌ “فعالیت‌های معاندانه در پوشش وکالت” عنوان کرده است. خانم زیلابی در جریان خیزش اعتراضی و در پی پذیرش وکالت بازداشت‌شدگان نیز بار دیگر پس از صدور کیفرخواست، ازسوی شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز با اتهامات متعدد مواجه شد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۷ آذر ۱۴۰۲)

احضار سوری بابایی چگینی، به دادسرای قزوین

طی روزهای اخیر، سوری بابایی چگینی، از معترضان به حجاب اجباری و زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی (چوبیندر) قزوین، با دریافت ابلاغیه ای جهت محاکمه به شعبه سه دادگاه انقلاب قزوین، به ریاست قاضی فتح الله محمدی، احضار شد. این زندانی سیاسی در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری یک ساله خود است. براساس ابلاغیه صادره توسط فتح اله علی محمدی، که در زندان چوبیندر قزوین به متهم این پرنده ابلاغ شده؛ سوری بابایی چگینی باید ساعت ۱۱ صبح ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۲، به شعبه سه دادگاه انقلاب استان قزوین، اعزام و دفاعیات خود را از بابت اتهام (توهین به رهبری در فضای مجازی)، (عضویت در کانالهای تلگرامی معاند نظام)، (اغوا و تحریک شهروندان به کشتار)، (برهم زدن امنیت کشور) و (فعالیت تبلیغی علیه نظام)، قاضی دادگاه ارائه کند. سوری بابایی چگینی، در تاریخ ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۲، پس از یورش نیروهای امنیتی به منزل این فعال مدنی در شهرستان محمدیه از توابع استان قزوین، بازداشت و برای تحمل حبس تعزیری یک ساله خود از بابت اتهام (فعالیت تبلیغی علیه نظام)، به زندان چوبیندر قزوین منتقل شد و این در حالی بود که پرونده ای دیگری هم برای وی پیش از بازداشت گشوده شده بود. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۸ آذر ۱۴۰۲)

فریده ویسی بابت پرونده جدید به دادگاه دهگلان احضار شد

 روز چهارشنبه ٢٢ آذر ماه ١٤٠٢ (١٣ دسامبر ٢٠٢٣)، فریده ویسی، فعال مدنی اهل دهگلان پس از احضار بابت اتهام “تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران” در شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر حضور یافت.فریده ویسی پیرامون اتهام مطروحه علیه خود در صفحه اینستاگرامش، نوشت: “قاضی حیدری متون و ویدیوهای من را که پیشتر تحت عنوان ژنوشیاری منتشر شده بود؛ به مثابه مصداق اتهام انتسابی عنوان کرد.”این فعال مدنی ضمن تاکید بر اینکه در دفاعیات خود اعلام کرده که محتوای ژنوشیاری، نتیجه تحقیقاتی علمی و دستاورد تلاش ١٧ ساله‌ از زمان تحصیلش در دانشگاه است، اضافه کرد که بخشی از این تحقیق مربوط به سال ١٣٨۶ و ١٣٨٧ است و به وضعیت ویژه زنان کُردستان اختصاص دارد.طبق آنچه فریده ویسی در اینستاگرام خود عنوان کرده، جلسه بعدی رسیدگی به اتهامات وی در روزهای پیش‌رو برگزار خواهد شد.(هه‌نگاو ۲۵ آذر ۱۴۰۲)

نرگس محمدی به دادگاه احضار شد

بر اساس احضاریه ای که اخیرا توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر و در تاریخ نوزدهم آذرماه به خانم محمدی ابلاغ شده است، وی باید ساعت ده صبح روز سه شنبه بیست و هشتم آذر ۱۴۰۲، جهت دفاع از بابت اتهامات انتسابی در مرجع قضایی مذکور حاضر شود.صفحه منتسب به خانم محمدی در اینستاگرام در این رابطه اعلام کرد: “همزمان طی ابلاغیه ای از سوی دادسرای امنیت ناحیه ۳۳، اعلام شده که با توجه به مسائل سیاسی و امنیتی خواسته شده تا اجرای حکم محکومیت در خارج از شهر تهران صورت پذیرد. این درخواست از سوی وزارت اطلاعات و به امضای علی قناعت کار ماوردیانی سرپرست دادسرا میباشد.”(هرانا ۲۶ آذر ۱۴۰۲)

احکام صادر شده 

تایید حکم ۱۳ سال حبس مهسا یزدانی، مادر محمدجواد زاهدی

مهسا یزدانی در تاریخ ۳۱مرداد۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده بود.او روز ۴ مهر با قرار وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد و در نهایت دادگاه انقلاب ساری در تاریخ ۷ آبان ۱۴۰۲ حکم بدوی او را اعلام کرد.بر‌اساس حکم صادر شده، خانم یزدانی به‌اتهامات «توهین به مقدسات» و «اهانت به رهبر جمهوری اسلامی» به ۱۳ سال زندان محکوم شده که براساس قانون تجمیع جرایم، مجازات اشد، پنج سال حبس برای او قابل اجرا خواهد بود. (ایران وایر، ۱ آذر ۱۴۰۲)

تهران؛ تغییر حبس تعلیقی آتفه چهارمحالیان به حبس تعزیری

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، اخیرا، با درخواست دادیار دادسرای اوین، آتفه چهارمحالیان، نویسنده ساکن تهران توسط قاضی عباسعلی حوزان و خسرو خلیلی مهدریجی، مستشار شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، به ۲ سال و ۸ ماه حبس تعزیری و مجازات تکمیلی محکوم شد.طبق قانون تجمیع احکام، مجازات اشد برابر با تحمل دو سال حبس تعزیری برای این نویسنده و فعال حوزه کودکان قابل اجرا خواهد بود. ( هه‌نگاو، ۴ آذر ۱۴۰۲)

محکومیت نوشین مصباح، شهروند بهایی در دادسرای مشهد

نوشین مصباح، شهروند بهایی ساکن مشهد توسط دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی به یک سال حبس محکوم شد.براساس حکمی که توسط شعبه سی و هفت دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی صادر شده است، خانم مصباح از بابت اتهام “عضویت در گروه با هدف بر هم زدن نظم و امنیت کشور” به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۸ آذر  ۱۴۰۲)

شهره سالکیان، شهروند بهایی به تحمل سه سال و هشت ماه حبس محکوم شد

شهره سالکیان، شهروند بهایی توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شد. بر اساس حکمی که اخیرا، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری صادر و به این شهروند ابلاغ شده، خانم سالکیان از بابت اتهام “عضویت در گروه با هدف بر هم زدن نظم و امنیت کشور” به تحمل سه سال حبس تعزیری و در خصوص اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به تحمل هشت ماه حبس تعزیری محکوم شده است. در صورت تایید این حکم در مرحله تجدیدنظر، مجازات اشد یعنی سه سال حبس در خصوص وی قابل اجرا خواهد بود. دادگاه رسیدگی به اتهامات شهره سالکیان پیش‌تر در شعبه مذکور برگزار شده بود. این شهروند بهایی در مردادماه سال جاری، با دریافت ابلاغیه ای به شعبه ۹۰۳ دادسرای ناحیه ۹ مشهد احضار شده بود. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۱ آذر  ۱۴۰۲)

پنج شهروند مجموعا به بیست سال حبس و جزای نقدی محکوم شدند

شعبه ٢۶ «دادگاه» انقلاب تهران، چهار شهروند به نام‌‌های زهرا صفایی، پرستو معینی، محمدمسعود معینی و کامران رضائی‌ فر را هر یک به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد. تیمور رضائیان، دیگر متهم پرونده نیز به پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد. به گزارش فعالان حقوق بشر، پنج شهروند به حبس و جزای نقدی محکوم شدند. بر اساس این گزارش، شعبه ٢۶ «دادگاه» انقلاب تهران به ریاست «قاضی» ایمان افشاری، چهار شهروند به نام‌های زهرا صفایی، پرستو معینی، محمدمسعود معینی و کامران رضائی‌فر را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» هر یک به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد. همچنین تیمور رضائیان، دیگر متهم این پرونده نیز به پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد. جلسه «دادگاه» رسیدگی به اتهامات این افراد در تاریخ ۲۷ آبان ماه امسال در مرجع قضایی مذکور برگزار شده بود. (صدای بازداشت شدگان، ۱۳ آذر  ۱۴۰۲)

زینب خنیاب پور به حبس محکوم شد

زینب (بهار) خنیاب پور، به حبس محکوم شد. سجاد چترسفید، وکیل دادگستری ضمن انتشار این خبر نوشت: “موکلم خانم خنیاب پور بابت اتهام تبلیغ علیه نظام توسط دادگاه انقلاب بندر ماهشهر به سه ماه و یک روز حبس محکوم شد.” جلسه رسیدگی به اتهامات این شهروند روز شنبه سیزدهم آبان ماه در دادگاه انقلاب ماهشهر برگزار شد. بخش دیگر پرونده زینب (بهار) خنیاب پور، در دادگاه کیفری ۲ بهبهان در حال رسیدگی است و جلسه رسیدگی به اتهامات وی در تاریخ هفدهم مهرماه در شعبه ۱۰۴ دادگاه کیفری دو شهرستان بهبهان برگزار شد. فروشگاه لباس زینب (بهار) خنیاب پور، شهروند ساکن بهبهان، در تاریخ چهاردهم آذر سال گذشته به دلیل پیوستن به اعتصابات سراسری و امتناع از انجام فعالیت های روزانه، پلمب شد. وی در حالی که برای انجام مراحل فک پلمب محل کسب خود به شعبه یک کیفری دادگستری بهبهان مراجعه کرده بود، به دستور بازپرس مرادی بازداشت و نهایتا پس از شش روز از زندان سپیدار اهواز آزاد شد. این شهروند در خرداد سال جاری با دریافت ابلاغیه ای به دادسرای این شهر احضار شده بود. (هرانا، ۱۵ آذر  ۱۴۰۲)

سپیده رشنو به سه سال و یازده ماه حبس محکوم شد

سپیده رشنو، فعال مدنی مخالف حجاب اجباری به اتهام های انتشار تصاویر مبتذل در فضای مجازی به چهار ماه حبس محکوم کرده که با احتساب حکم پرونده دیگر وی به سه سال و یازده ماه زندان محکوم شده است. میلاد پناهی‌پور، وکیل سپیده رشنو گفته است: دادگاه تجدیدنظر، در دادنامه خود، بخشی از دفاعیات ما را پذیرفته اما با نظر مستشاران شعبه، عنوان اتهامی را از «جریحه‌دار کردن عفت عمومی» به «انتشار تصاویر مبتذل در فضای مجازی» موضوع ماده ۷۴۲ قانون مجازات تغییر داد. به موازات این تغییر عنوان اتهامی، شعبه یک دادگاه تجدیدنظر، مجازات خانم رشنو را از شش ماه حبس به چهار ماه حبس کاهش داد و همچنین مجازات نقدی در نظر گرفته شده را نیز حذف کرد. این دادگاه همچنین با سکوت خود درباره حکم تکمیلی صادر شده علیه خانم رشنو، عملا رأی به تأیید آن داده است. او افزود: نکته قابل توجه اینکه همزمان با این پرونده، پرونده‌ای جدید علیه خانم رشنو به دلیل حضور با پوشش مورد انتخاب خودش در مقابل دادگاه در تاریخ دهم مهرماه، تشکیل شد. تاریخ رسیدگی به این پرونده هم سیزدهم دی اعلام شده است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۶آذر  ۱۴۰۲)

دادگاه انقلاب رشت؛ تینا دلجو به یک سال حبس محکوم شد

طی روزهای اخیر تینا دلجو فعال سیاسی و فعال اجتماعی توسط دادگاه انقلاب رشت به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. بر اساس این گزارش، دادگاه انقلاب رشت تینا دلجو، فعال سیاسی-اجتماعی گیلان با حکم دادگاه انقلاب رشت به یکسال حبس تعزیری محکوم شد. وی چندی پیش‌تر به اتهام تبلیغ علیه نظام سه روز در زندان لاکان رشت در بازداشت موقت به سر می‌برد. مصداق اتهام او صفحه اینستاگرام شخصی او عنوان شده است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۹آذر  ۱۴۰۲)

گیلان؛ تینا دلجو مدرس دانشگاه به حبس محکوم شد

اخیراً تینا دلجو، اهل رشت، مرکز استان گیلان توسط دادگاه انقلاب این شهر به اتهام “تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران” به یک سال زندان تعزیری محکوم شده است. از مصادیق اتهامات مطروحه علیه تینا دلجو، بدون ارائه جزئیات “فعالیت‌ها در صفحه اجتماعی اینستاگرام” گزارش شده است. تینا دلجو، مدرس دانشگاه آزاد و از فعالان اجتماعی و مدنی گیلک، اخیراً توسط وزارت اطلاعات در رشت بازداشت و چند روز را زندان لاکان سپری کرده بود. (هه‌نگاو، ۱۹آذر  ۱۴۰۲)

نسرین حسنی، روزنامه نگار به حبس محکوم شد

نسرین حسنی، روزنامه نگار ساکن بجنورد به حبس محکوم شد. براساس حکمی که توسط شعبه اول دادگاه انقلاب بجنورد به ریاست حبیب الله پیرگزی به صورت غیابی صادر شده است، خانم حسنی از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل یک سال حبس محکوم شد. در این دادنامه، “انتشار مطالب و تصاویر در فضای مجازی” از مصادیق اتهام مطروحه علیه خانم حسنی عنوان شده است. این روزنامه نگار در تاریخ بیستم آبان ماه، توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو شهرستان بجنورد از بابت اتهام نشر اکاذیب به هفت ماه حبس و از بابت عدم رعایت حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی به یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده بود. (هرانا، ۲۰آذر  ۱۴۰۲)

مریوان؛ اسرین افسر به سه سال حبس محکوم شد

اسرین افسر، شهروند اهل مریوان به حبس محکوم شد. در این گزارش آمده است؛ خانم افسر اخیرا توسط مرجع قضایی از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام و همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام به سه سال حبس تعلیقی محکوم شده است. اسرین افسر، شهروند اهل روستای نی از توابع شهرستان مریوان، در تاریخ بیست و چهارم خردادماه سال جاری، توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و در تاریخ بیست و چهارم تیرماه با تودیع وثیقه آزاد شد. (هرانا، ۲۰آذر  ۱۴۰۲)

دادگاه تجدیدنظر؛ شش شهروند بهائی به حبس محکوم شدند

سعیده خضوعی، صبا سفیدی، ایرج شکور، سمیرا ابراهیمی، پدرام عبهر و ارسلان یزدانی، شهروندان بهائی توسط شعبه سی و شش دادگاه تجدیدنظر استان تهران، مجموعا به ۲۹ سال و ده ماه حبس محکوم شدند.بر اساس این حکم که روز یکشنبه نوزدهم آذرماه، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی عباسعلی حوزان صادر و به این شهروندان ابلاغ شده است، ایرج شکور و پدرام عبهر هر کدام به پنج سال حبس تعزیری، سعیده خضوعی و ارسلان یزدانی هر کدام به شش سال حبس تعزیری، سمیرا ابراهیمی به چهار سال و پنج ماه حبس تعزیری و صبا سفیدی به سه سال و پنج ماه حبس تعزیری محکوم شدند.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروندان به هرانا گفت: “بر اساس رای صادره، اموال این شهروندان که در زمان بازداشت ضبط شده بود به نفع دولت مصادره شده است.”

(هرانا ۲۲آذر ۱۴۰۲)

مهسا یزدانی جهت اجرای حکم حبس احضار شد

روز پنجشنبه بیست و سوم آذر، مهسا یزدانی، مادر محمد جواد زاهدی، یکی از جانباختگان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، با دریافت ابلاغیه‌ای، جهت اجرای حکم پنج سال حبس خود به اجرای احکام احضار شد. بر اساس این احضاریه، خانم یزدانی باید ظرف مدت سه روز جهت اجرای حکم مذکور حاضر شود.وی پیشتر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب ساری به تحمل پنج سال حبس بابت اهانت به مقدسات و تحریک مردم به برهم زدن امنیت ملی، دو سال حبس تعزیزی بابت توهین به رهبری و از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل یک سال حبس، مجموعا ۱۳ سال حبس محکوم شد.این حکم نهایتا توسط شعبه هشتم دادگاه تجدیدنظر استان مازندران عینا تایید شد.با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال حبس برای وی قابل اجرا خواهد بود.این شهروند همچنین در بخش دیگر پرونده خود، توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو ساری از اتهام نشر اکاذیب رایانه ای تبرئه شد.جلسه بدوی دادرسی به اتهامات خانم یزدانی در تاریخ پانزدهم مهرماه امسال، در شعبه اول دادگاه انقلاب ساری برگزار شد.(هرانا ۲۳ آذر ۱۴۰۲)

دادگاه انقلاب گلپایگان؛ معصومه یاوری، به تحمل ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شد

روز سه شنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۲، معصومه یاوری، ساکن شهرشتان گلپایگان از توابع استان اصفهان و از زندانیان سیاسی پیشین، محبوس در زندان گلپایگان، توسط قاضی محمد بصائری و دادرس قاسم شریفیان در شعبه دادگاه انقلاب آن شهرستان، در مجموع به تحمل ۱۳ سال حبس تعزیری، محکوم شد.به فرض تائید این حکم  از بابت اتهام (اقدام علی امنیت ملی از طریق تخریب اموال عمومی) به میزان ۷ سال حبس تعزیری، برای معصومه یاوری لازم به اجرا خواهد شد.جلسه دادرسی به اتهامات معصومه یاوری، در تاریخ ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۲، برگزار وهمچنین، جلسه بازپرسی و تفهیم اتهام معصومه یاوری، در تاریخ ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۲، در شعبه ۲ بازپرسی داسرای عمومی و انقلاب شهرستان گلپایگان، برگزار شده بود.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۳ آذر ۱۴۰۲)

اجرای احکام دادسرای ساری؛ احضار معصومه یزدانی، جهت تحمل محکومیت ۱۳ سال حبس تعزیری

روز پنجشنبه ۲۳ آذر ماه ۱۴۰۲ معصومه یزدانی، برای سپری کردن دوران حبس تعزیری خود احضار شد. او پیش‌تر توسط توسط دادگاه انقلاب ساری به اتهام های توهین به مقدسات اسلامی در فضای مجازی، تحریک سایرین به اغتشاش با مصداق اقدام علیه امنیت کشور، توهین به رهبری در فضای مجازی و فعالیت تبلیغی علیه حکومت، به ۱۳ حبس تعزیری محکوم شده بودلازم به اشاره است، که وی در تاریخ ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۲، توسط قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب ساری مرکز استان مازندران، محاکمه و اوایل آبان ماه ۱۴۰۲، جمعا به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شد،این حکم در تاریخ ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲ توسط قاض شعبه هشت دادگاه تجدید نظر استان مازندران عینا تایید شد.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۴ آذر ۱۴۰۲)

دادگاه انقلاب تبریز؛ آرمیتا پاویر به ۲۲ ماه و ۱۷ روز حبس تعزیری محکوم شد

طی روزهای اخیر آرمیتا پاویر فعال دانشجویی ودانشجوی اخراجی رشته زیست سلولی و مولکولی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان مجموعا به ۲۲ ماه و ۱۷ روز حبس محکوم شد.بنابر حکمی که به خانم پاویر ابلاغ شده این فعال دانشجویی آذربایجانی از بابت اتهام «توهین به رهبری» به ۱۵ ماه و ۱ روز و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ۷ ماه و ۱۶ روز حبس تعزیری محکوم گردیده است.پیش‌تر خانم پاویر در یک فایل صوتی در روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ از اعتصاب غذای خود در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده و رفتار غیر قانونی مسئولان زندان تبریز خبر داده بود.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۴ آذر ۱۴۰۲)

دادگاه انقلاب تهران؛ سمانه اصغری به یک سال حبس محکوم شد

سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان و دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به یک سال حبس محکوم شد.خانم اصغری در تاریخ بیست‌و‌سوم شهریور ماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.او پس از پایان بازجویی‌ها در پی گذشت بیش از دو هفته از بازداشت به زندان قرچک ورامین منتقل شد و با تودیع قرار وثیقه‌ای به مبلغ یک میلیارد تومان از زندان قرچک ورامین آزاد شد.این فعال مدنی پیش‌تر نیز در جریان خیزش اعتراضی زن، زندگی، آزای نیز بازداشت و در اسفند ماه سال گذشته از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به هجده سال و سه ماه حبس محکوم شده بود.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی۲۵ آذر ۱۴۰۲)

سمانه اصغری به یک سال حبس محکوم شد

سمانه اصغری، دانشجوی دانشگاه خوارزمی توسط دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس محکوم شد.اسماعیل نظری همسر خانم اصغری، ضمن اعلام این خبر نوشت که “همسرم توسط شعبه‌ ۲۹ دادگاه انقلاب به یک سال حبس محکوم شده است”.سمانه اصغری روز پنجشنبه بیست و سوم شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و روز چهارشنبه دوازدهم مهرماه، با تودیع وثیقه از زندان قرچک ورامین آزاد شد.خانم اصغری، دانشجوی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی و ساکن تهران در مهرماه ۱۴۰۱ و در رابطه با اعتراضات سراسری بازداشت شد. وی در اسفند همان سال، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به هجده سال و سه ماه حبس محکوم و نهایتا در اردیبهشت سال جاری به دنبال صدور بخشنامه «عفو» از زندان قرچک ورامین آزاد شد.(هرانا ۲۶ آذر ۱۴۰۲)

حوریه محسنی، شهروند بهایی به چهار سال زندان محکوم شد

بنا به رای صادره شعبه اول دادگاه انقلاب مشهدبه ریاست قاضی ” منصوری” «حوریه محسنی»، مجموعا به ۴ سال حبس تعزیری محکوم است که در صورت تایید حکم در تجدیدنظر، مجازات اشد، یعنی ۳ سال در مورد او اجرا خواهد شد.قابل ذکر است قاضی دادگاه، وکالت وکیل متهم رانپذیرفت و جلسه دادگاه بدون حضور متهم و وکیل برگزار شد. خانم محسنی لایحه دفاعیه خود را برای دادگاه ارسال کرد.دادگاه فعالیت خیرخواهانه حوریه محسنی را که به‌شکل داوطلبانه در یکی از روستاهای اطراف مشهد انجام می‌گرفته، دلیل حکم صادره دانسته است. خانم محسنی به مدت چند ماه در یکی از روستاهای محروم اطراف مشهد به چند کودک آموزش ریاضی و فارسی از کتاب‌های منتشره در ایران می‌داده است. هیچ کدام از اهالی روستا و کودکان از اعتقادات دینی او اطلاع نداشته‌اند.(ایران وایر ۲۸ آذر ۱۴۰۲)

شش ماه حبس و مجازات‌های تکمیلی برای سارا معصومی

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سارا معصومی، روزنامه‌نگار از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به شش ماه حبس، دو‌ سال ممنوعیت از حرفه روزنامه‌نگاری و پرداخت ۱۵ میلیون تومان جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.خانم معصومی به دلیل انتشار توییتی درباره آرمیتا گراوند با دو اتهام “نشر اکاذیب” و “تبلیغ علیه نظام” مواجه شده بود.علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری در اینباره گفت: پرونده خانم معصومی برخلاف بسیاری دیگر از روزنامه‌نگاران که با اعلام جرم دادستان پس از جان باختن خانم آرمیتا گراوند کارشان به دادسرا کشیده شد، به دادگاه انقلاب ارجاع شد.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۹ آذر ۱۴۰۲)

بازداشت  

بازداشت نیلوفر غزاله و محمدعلی مقیمی در اصفهان

 نیلوفر غزاله و همسرش محمدعلی مقیمی (رهاب)، دو فعال در حوزه گردشگری از سوی نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نیلوفر غزاله، فعال در حوزه گردشگری و همسرش محمدعلی مقیمی (رهاب)، رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی گردشگری استان اصفهان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، ۸ آذر ۱۴۰۲)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی شش شهروند زن بهائی در اداره اطلاعات همدان

شش شهروند بهائی ساکن همدان در بازداشت بسر میبرند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروندان به هرانا گفت: “این افراد علیرغم گذشت بیست و هفت روز از زمان دستگیری، به صورت بلاتکلیف در سلول های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات همدان بسر میبرند. مراجعات خانواده های آنها به این نهاد امنیتی، بی نتیجه مانده است. امری که موجب افزایش نگرانی خانواده ها و نزدیکان آنان شده است”. زرین دخت احدزاده، ژاله رضایی، فریده ایوبی، نورا ایوبی، عاطفه زاهدی، ندا محبی در تاریخ شانزدهم آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. منازل ژاله رضایی و فریده ایوبی پس از بازداشت توسط ماموران مورد تفتیش قرار گرفته است. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت و اتهام مطروحه علیه این شهروندان اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا، ۱۴آذر ۱۴۰۲)

بازداشت شریفه محمدی در گیلان

روز سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲، شریفه محمدی از فعالین کارگری گیلان توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شد. بر اساس این گزارش بازداشت این فعال کارگری بدون ارائه حکم قضایی در منزل شخصی خود صورت گرفته است. تا لحظه تنظیم این گزارش، از نهاد بازداشت کننده، محل نگهداری و یا اتهام‌های مطروحه علیه این فعال کارگری اطلاعی در دست نیست. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۶آذر ۱۴۰۲)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی زهرا سعیدیان‌جو در ایذه

زهرا سعیدیان‌جو، خواهر میلاد سعیدیان‌جو، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایذه، علی‌رغم گذشت بیش از بیست و دو روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد. رضا شفاخواه، وکیل زهرا سعیدیان‌جو در این خصوص گفت: علی‌رغم تعیین وثیقه برای آزادی زهرا سعیدیان‌جو و تامین قرار توسط خانواده وی، بازپرس شعبه دوم دادسرای ایذه از پذیرش آن خودداری کرده است. تا لحظه تنظیم این گزارش، از نهاد بازداشت کننده، محل نگهداری و یا اتهام‌های مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۷آذر ۱۴۰۲)

تداوم بازداشت و بی خبری از وضعیت وریشه مرادی

وریشه مرادی کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی بسر میبرد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند به هرانا گفت: “از زمان بازداشت خانم مرادی تا به حال، با وجود تلاش مداوم خانواده‌ اش، هیچ اطلاعاتی از سرنوشت او به دست نیامده است. این امر باعث افزایش نگرانی‌ های خانواده وی شده است.” وریشه مرادی در تاریخ دهم مردادماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در حومه سنندج بازداشت شد. تاکنون از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی کسب نشده است. (هرانا، ۱۷آذر ۱۴۰۲)

تداوم بازداشت و بی‌خبری از شریفه محمدی در بازداشتگاه اداره اطلاعات رشت

 روز چهارشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۲، شریفه محمدی، فعال کارگری علیرغم گذشت بیش از یک هفته از زمان دستگیری همچنان به صورت بلاتکلیف در اداره اطلاعات رشت به سر می برد.خانم‌ محمدی در تاریخ چهاردهم آذر ماه با یورش ماموران لباس شخصی به منزل شخصی وی و بدون ارائه برگه قضایی بازداشت شد.تا لحظه تنظیم این گزارش، از نهاد بازداشت کننده، محل نگهداری و یا اتهام‌های مطروحه علیه این شهروند اطلاعی در دست نیست.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۳ آذر ۱۴۰۲)

بازداشت یکتا فهندژ سعدی شهروند بهایی در شیراز

روز دوشنبه ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۲، یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهایی توسط ماموران امنیتی و لباس شخصی در شیراز دستگیر شد.بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی پس از بازداشت به منزل یکتا فهندژ یورش برده و صدها کتاب، ده‌ها قاب عکس، موبایل‌ها، لپ‌تاپ و دیگر وسایل شخصی او و همسرش را ضبط کردند. طبق اطلاعات رسیده مامورران بدون اطلاع یکتا فهندژ و همسرش و بدون آنکه در صورت جلسه این نکته را درج کنند، اسناد ملکی از جمله سند منزل را پاره کردند. برخی عکس‌های خانوادگی نیز پاره شده و در کمد ریخته شده بود.این دستگیری‌ها و یورش‌ها به خانه یکتا فهندژ سعدی از ۱۲ سال قبل شروع شد و هر بار پس از دستگیری او با‌ شرایط سخت بازپرسی‌ها و شکنجه‌های روحی روبه‌رو می‌شد. در طول مدت این ۱۲ سال یکتا فهندژ بین پنج تا ۱۱ سال زندان و ممنوع الخروجی از کشور محکوم شد، که همه این احکام بعد از فرستاده شدن به دادگاه تجدیدنظر به حکم فراغت تبدیل شدند.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۷ آذر ۱۴۰۲)

اعدام  

حکم اعدام سمیرا سبزیان اجرا شد

بامداد روز چهارشنبه ۲۹آذر۱۴۰۲، حکم اعدام «سمیرا سبزیان»، یکی از قربانیان کودک همسری در زندان قرچک تهران اجرا شد.سمیرا سبزیان از قربانیان کودک همسری است که در روزهای گذشته یک نوبت برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان قرچک منتقل شده بود، اما با واکنش‌های جمعی این حکم موقتا متوقف شد.«محمود امیری‌مقدم»، مدیر سازمان حقوق‌بشر ایران، پیش‌تر هشدار داده و گفته بود که حکومت تلاش می‌کند با بازگرداندن زندانیان محکوم به اعدام از سلول انفرادی به بند عمومی، از حساسیت‌ها در مورد اجرای حکم آنان بکاهد و سپس آن را به اجرا بگذارد.سمیرا سبزیان که در ۱۵ سالگی ازدواج کرده متهم است که در سال ۱۳۹۳ همسرش را به قتل رسانده و ده سال است تحت حکم اعدام در زندان بوده است.(ایران وایر ۲۹ آذر ۱۴۰۲)

زندان و زندانی  

هاجر سعیدی جهت تحمل محکومیت حبس راهی زندان سنندج شد

هاجر سعیدی، فعال کارگری و حقوق زنان جهت گذراندن دوران محکومیت یک سال حبس تعزیری راهی زندان سنندج شد.خانم سعیدی پیش‌تر توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی با اتهامات “اجتماع و تبانی” و “اقدام علیه امنیت ملی” محاکمه و به حبس محکوم شده بود.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱ آذر ۱۴۰۲)

سعیده شفیعی راهی زندان اوین شد

سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار با احضار به اجرای احکام اوین بازداشت و جهت تحمل محکومیت سه سال و هفت ماه حبس تعزیری راهی زندان اوین شد.حسن همایون، همسر سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار با انتشار مطلبی در اینستاگرام نوشت که همسرش برای تحمل سه سال و شش کاه حبس راهی زندان اوین شده و نگران سلامتی او است. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱ آذر ۱۴۰۲)

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت زهره سرو در زندان اوین

زهره سرو از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی گفت: «هفته گذشته در پی اعزام خانم سرو به بیمارستان طالقانی و اخذ ام آر ای از وی مشخص شد که مشکلات پزشکی اعم از پارگی رباط صلیبی و مینیسک زانوی راست این زندانی به دلیل عدم رسیدگی درمانی مناسب در زمان مقتضی حادتر شده و نیاز فوری به انجام عمل جراحی دارد. طبق نظر پزشک زندان وی باید قبل از انجام عمل جراحی چندین مرحله تحت فیزیوتراپی قرار گیرد. با این حال، خانم سرور از هفته گذشته تاکنون با سنگ اندازی مسئولان زندان از ادامه روند درمان و شرکت در جلسات فیزیوتراپی زانو محروم مانده است.» (صدای بازداشت شدگان، ۱ آذر ۱۴۰۲)

تداوم بازداشت از شقایق مرادی، در زندان اوین

شقایق مرادی، روزنامه نگار شاغل در نشریه فرهنگی هنری بخارا، ساکن تهران، علیرغم گذشت هفت روز از تاریخ دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین به سر می برد.به گفته یک منبع مطلع،:”خانم مرادی در حال حاضر در دوران بازجویی خود را سپری می کند و تداوم این شرایط منجر به افزایش نگرانی خانواده او شده است.” (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۱ آذر ۱۴۰۲)

نسیم سلطان بیگی روزنامه‌نگار جهت تحمل حبس راهی زندان اوین

نسیم سلطان بیگی، روزنامه‌نگار با مراجعه به اجرای احکام زندان اوین بازداشت و جهت تحمل محکومیت خود راهی زندان شد. او اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل هفت ماه و شانزده روز حبس تعزیری و به اتهام اجتماع و تبانی به تحمل سه سال و شش ماه حبس تعزیری و مجازات‌های تکمیلی محخکوم شده بود. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۲ آذر ۱۴۰۲)

 تداوم بازداشت و بلاتکلیفی از شش شهروند زن بهایی در همدان

زرین دخت احدزاده، ژاله رضایی، فریده ایوبی، نورا ایوبی، عاطفه زاهدی و ندا محبی، شهروندان بهایی ساکن همدان، علیرغم گذشت پانزده روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر به سر می برند.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروندان گفت: “علیرغم گذشت پانزده روز از زمان دستگیری این افراد، آنها کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات همدان به سر می برند و تاکنون آزادی موقت آنها میسر نشده است.” (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۳ آذر ۱۴۰۲)

آزادی موقت آناهیتا حجازی از زندان لاکان رشت

روز چهار شنبه یکم آذر ماه ۱۴۰۲، آناهیتا حجازی، فعال حقوق حیوانات ساکن رشت با تودیع قرار وثیقه از زندان لاکان این شهر آزاد شد.آناهیتا حجازی، فعال حقوق حیوانات و ساکن رشت در تاریخ بیستم آبان ماه، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۳ آذر ۱۴۰۲)

زهره سرو، زندانی سیاسی، در زندان اوین اعتصاب غذا کرد

زهره سرو، زندانی سیاسی که به دلیل فعالیت در فضای مجازی زندانی شده، از روز پنج‌شنبه دوم آذر در بند زنان زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است. سرو از مهر ۱۴۰۰ دوران محکومیت شش سال حبس را سپری می‌کند.این زندانی سیاسی در نامه‌ای که نسخه‌ای از آن به دست ایران‌اینترنشنال رسیده، خواسته خود را برای پایان دادن به اعتصاب غذا «پذیرش درخواستش برای آزادی مشروط» عنوان کرد.  (اینترنشنال،۴ آذر ۱۴۰۲)

دختر مهوش ثابت: محرومیت مادرم از تماس تلفنی نهایت بی‌عدالتی است

«مهوش ثابت»، زندانی عقیدتی، پس از انتشار نامه‌ای از زندان اوین، از حق تماس تلفنی محروم شد.«نگار ثابت»، دختر مهوش ثابت، روز ۵آذر۱۴۰۲ به «ایران‌وایر» گفت که مادرش را به‌دلیل نامه‌ای که در زندان نوشته است، تنبیه کرده‌‌ و او را از حق تماس تلفنی محروم کرده‌اند.نگار ثابت گفت: «این نهایت بی‌عدالتی است که مادرم را به‌خاطر دلنوشته‌ای از وقایع چهل سال زندگیش، مورد تنبیه و جریمه قرار بگیرد آن هم در داخل زندان! از بچگی به ما گفته‌اند که بالاتر از سیاهی رنگی نیست، ولی ظاهرا برای مادرم هست.» ( ایران وایر، ۵ آذر ۱۴۰۲)

دادگاه تجدیدنظر؛ مهوش صیدال به حبس و دیگر مجازات ها محکوم شد

 مهوش صیدال تدوئی، از فعالان شبکه اجتماعی کلاب هاوس، توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به یک سال حبس، پرداخت جزای نقدی، پنج سال منع خروج از کشور، پنج سال ممنوعیت استفاده از شبکه های اجتماعی محکوم شد. حکم حبس صادر شده علیه این شهروند، به مدت پنج سال به حالت تعلیق در آمده است.به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهوش (سایه) صیدال تدوئی، توسط دادگاه تجدیدنظر به حبس و دیگر مجازات ها محکوم شد.  (هرانا، ۶ آذر ۱۴۰۲)

مژگان کاوسی اعلام کرد: به زودی جهت تحمل محکومیت خود راهی زندان خواهد شد

مژگان کاوسی، پژوهشگر و از فعالین حقوق زبانی و اتنیکی اهل کلاردشت اعلام کرده است که به زودی جهت تحمل محکومیت خود راهی زندان خواهد شد. این پژوهشگر پیش‌تر توسط دادگاه انقلاب ساری از بابت اتهام‌های انتسابی به اشد مجازات یعنی ٣٩ ماه حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شده است.به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پرونده مژگان کاوسی، پژوهشگر و از فعالین حقوق زبانی و اتنیکی اهل کلاردشت مازندران پس از تأیید حکم حبس به شعبه دوم اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب نوشهر ارجاع داده شد. (کمپین دفاع اززندانیان سیاسی و مدنی،  ۶ آذر ۱۴۰۲)

روز ۴۳۰ از بازداشت غیرقانونی نیلوفر حامدی؛ پرونده هنوز به تجدیدنظر نرفته

همزمان با گذشت ۴۳۰ از بازداشت غیرقانونی «نیلوفر حامدی»، همسر این روزنامه نگار زندانی در متنی که در حساب کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرده گفته با وجود آنکه درخواست تجدید نظر دو هفته پیش داده شده، پرونده تا کنون به شعبه تجدیدنظر ارسال نشده است.محمدحسین آجرلو نوشته است: «وکیل نیلوفر حامدی روز ۲۰ آبان در اعتراض به حکم ناعادلانه قاضی صلواتی علیه او، درخواست تجدید نظر ثبت کرد.» بر اساس نوشته آجرلو با وجود گذشت دو هفته همچنان پرونده به شعبه تجدیدنظر ارسال نشده تا روند رسیدگی طی شود. (ایران وایر،  ۷ آذر ۱۴۰۲)

آزادی موقت شقایق مرادی از زندان اوین

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه چهارم آذر ماه ۱۴۰۲، شقایق مرادی، با اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام به صورت موقت با تودیع قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.شقایق مرادی در تاریخ بیست و یکم آبان ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در تهران بازداشت و سپس به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۷ آذر ۱۴۰۲)

تداوم بازداشت؛ گزارشی از آخرین وضعیت مهناز طراح در زندان اوین

مهناز طراح، متهم سیاسی علیرغم گذشت چهارده روز از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر میبرد.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این متهم سیاسی به هرانا گفت: “خانم طراح روز جمعه سوم آذرماه، از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی این زندان منتقل شده است. همچنین وی در شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین تفهیم اتهام شده و تاکنون آزادی موقت او میسر نشده است.” (هرانا، ۷ آذر ۱۴۰۲)

وخامت حال جسمی زهره سرو در هفتمین روز اعتصاب غذا

زهره سرو، زندانی سیاسی که به‌دلیل فعالیت در فضای مجازی در زندان اوین محبوس شده، از روز پنج‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ در بند زنان این زندان دست به اعتصاب غذا زده است.بر اساس اطلاعات رسیده فشار و قند خون و نبض این زندانی سیاسی در هفتمین روز اعتصاب غذا به شدت کاهش پیدا کرده و ادامه این وضعیت ممکن است جان او را به مخاطره بیاندازد. (ایران وایر، ۹ آذر ۱۴۰۲)

برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات دنیا حسینی

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز چهارشنبه هشتم آذر ماه ۱۴۰۲، جلسه دادرسی به اتهامات دنیا حسینی (آزاد)، شهروند ساکن تهران در شعبه ۱۰۹۹ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی ارشاد تهران برگزار شد.در جریان این جلسه که روز چهارشنبه هشتم آذرماه در شعبه ۱۰۹۹ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی ارشاد تهران برگزار شد، خانم حسینی از بابت اتهامات “اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد برهم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، کشف حجاب و قبح زدایی از حجاب، تشویق مردم به فساد و فحشا و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/ خارجی” به دفاع از خود پرداخت. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ،۹ آذر ۱۴۰۲)

اصفهان؛ آزادی یک زن بهائی همزمان با تداوم بازداشت سه زن دیگر

روز دوشنبه سیزدهم آذر ۱۴۰۲، شانا شوقی فر، با تودیع وثیقه پانصد میلیون تومانی از زندان دولت آباد اصفهان آزاد شد. یک منبع نزدیک به خانواده یکی از این شهروندان با اشاره به تداوم بازداشت نگین خادمی (سلطانی)، مژگان شاهرضایی و یگانه روح بخش، به هرانا گفت: “علی‌رغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری، این سه شهروند همچنان به صورت بلاتکلیف در زندان دولت آباد اصفهان به سر می‌برند”. این چهار شهروند در تاریخ یکم آبان ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند. از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان بهائی تاکنون اطلاعی حاصل نشده است. این موارد بازداشت نمونه‌ای از چالش‌هایی است که اقلیت‌های مذهبی در ایران با آن مواجه هستند. (هرانا،۱۳ آذر ۱۴۰۲)

گزارشی از آخرین وضعیت زینب جلالیان در زندان یزد

زینب جلالیان، زندانی سیاسی، شانزدهمین سال حبس ابد خود را در زندان یزد در شرایطی نامناسب از نظر بهداشت و درمان سپری می‌کند. خانم جلالیان به دلیل بیماری ناخنک چشم دچار مشکلات بینایی شده و در هفته‌های اخیر، بیماری دستگاه گوارشی او نیز پیشرفت کرده است. یکی از نزدیکان خانواده جلالیان در گفت‌وگو با هرانا اظهار داشته که این زندانی سیاسی از رسیدگی پزشکی محروم است. این منبع مطلع همچنین افزوده است که خانم جلالیان در زندان یزد بدون رعایت اصل تفکیک جرائم نگهداری می‌شود. وی که در سال ۱۳۸۶ بازداشت شد، ابتدا به اتهام خروج غیر قانونی از کشور و عضویت در گروه‌های مخالف نظام به اعدام محکوم گردید که سپس به حبس ابد تقلیل یافت. (هرانا،۱۳ آذر ۱۴۰۲)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی زهرا سعیدیان جو

زهرا سعیدیان جو، کماکان در بازداشت بسرمیبرد. رضا شفاخواه، وکیل زهرا سعیدیان جو در این خصوص گفت: “علیرغم تعیین وثیقه برای آزادی خانم سعیدیان جو و تامین قرار توسط خانواده وی، بازپرس شعبه دوم دادسرای ایذه از پذیرش آن خودداری کرده است”. کماکان از اتهامات مطروحه علیه خانم سعیدیان جو اطلاعی در دست نیست. زهرا سعیدیان جو، خواهر میلاد سعیدیان جو، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، در تاریخ بیست و دوم آبان امسال توسط نیروهای امنیتی در ایذه بازداشت شد. در تیرماه سال جاری نیز وی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او نهایتا در تاریخ هجدهم مردادماه با تودیع وثیقه از زندان سپیدار اهواز آزاد شد. (هرانا، ۱۴آذر ۱۴۰۲)

گزارشی از آخرین وضعیت نرگس منصوری در زندان اوین

نرگس منصوری، فعال مدنی که پیشتر به مرخصی درمانی اعزام شده بود، روز جمعه دهم آذرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی به هرانا اطلاع داد: “بازداشت خانم منصوری در ساعت چهار بامداد جمعه دهم آذر ۱۴۰۲، توسط ماموران امنیتی در شهرستان خوی صورت گرفته است. او اخیرا تحت عمل جراحی رحم قرار گرفته و از وضعیت جسمانی مناسبی برخوردار نمی باشد. نرگس منصوری پس از بازداشت به زندان اوین منتقل شده است.” در تاریخ شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری، خانم منصوری از زندان اوین به بیمارستان اعزام شد. وی پس از چهار روز مورخ بیستم اردیبهشت ماه با تودیع وثیقه سه میلیارد تومانی جهت سیر مراحل درمان به مرخصی پزشکی اعزام شده بود. نرگس منصوری اوایل سال ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او آبان ماه سال ۹۸، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” به ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. (هرانا، ۱۴آذر ۱۴۰۲)

ممنوعیت تماس و ملاقات؛ گزارشی از آخرین وضعیت نرگس محمدی در زندان اوین

نرگس محمدی، زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری میکند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی به هرانا گفت: “امکان برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده از روز شنبه یازدهم آذز ۱۴۰۲ به صورت تنبیهی از خانم محمدی سلب شده، امری که افزایش نگرانی های خانواده وی را در پی داشته است.” در تاریخ بیست و پنجم آبان ماه سال جاری، نرگس محمدی جهت انجام معاینات از زندان اوین به بیمارستان اعزام شد. او یک روز پیش از این رویداد، به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری از اعزام به بیمارستان محروم مانده بود. او همچنین در تاریخ هفدهم آبان ماه جهت انجام معاینات از زندان اوین به بیمارستان اعزام شد که در سی تی انژیو و سی تی اسکن های اخذ شده از وی، گرفتگی دو رگ قلب، جمع شدن مایع دور قلب و التهاب شدید مری این زندانی محرز شد. خانم محمدی در مهر سال ۹۹، پس از تحمل حدود پنج سال و نیم حبس از زندان زنجان آزاد شد. (هرانا، ۱۵آذر ۱۴۰۲)

۲ زندانی سیاسی درباره سلامتی زهره سرو در پی اعتصاب غذای ۱۲ روزه‌ او هشدار دادند

محبوبه رضایی و سپیده قلیان با انتشار نامه‌ای از زندان اوین درباره وضعیت جسمانی و سلامتی زهره سرو، زندانی سیاسی، هشدار دادند. به گفته آنان، حال این زندانی سیاسی در دوازدهمین روز اعتصاب غذایش نامساعد است. زهره سرو که به دلیل فعالیت در فضای مجازی زندانی شده، از روز دوم آذر در بند زنان زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است. به گفته قلیان و رضایی، زهره سرو در اعتراض به «ناعدالتی‌هایی که از مهر ۱۴۰۰ و چهار ماه تبعید غیرانسانی به زندان قرچک تا امروز متحمل شده»، اعتصاب غذا کرده است. آنان با تاکید بر غیر‌مستقل بودن قوه قضاییه، یادآور شدند تمام مراحل جلب، بازجویی، تحقیقات و محاکمه این زندانی سیاسی غیرقانونی و غیرانسانی بوده است. سرو روز چهارم آذر در نامه‌ای که نسخه‌ای از آن به دست ایران‌اینترنشنال رسید، خواسته خود را برای پایان دادن به اعتصاب غذا «پذیرش درخواستش برای آزادی مشروط» عنوان کرد و نوشت در این مدت تنها آب، قند و نمک خواهد خورد. (اینترنشنال، ۱۶آذر ۱۴۰۲)

پرونده‌سازی در زندان؛ کیفرخواست جدید عیله شکیلا منفرد، زندانی سیاسی صادر شد

شکیلا منفرد، فعال سیاسی مشروطه خواه و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در انتظار ابلاغ تاریخ دادرسی به پرونده قضایی خود توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، است. شکیلا منفرد، در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری پنج ساله خود به اتهام (توهین به مقدسات) است. یک فرد نزدیک به خانواده این زندانی گفت:”روز چهارشنبه ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۲، کیفرخواست صادره بر علیه شکیلا منفرد به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد و اتهام تفهیم شده به این زندانی سیاسی و مندرج در کیفرخواست صادره (فعالیت تبلیغی علیه نظام)، موضوع ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی، است اما در این کیفرخواست عنوان شده (با توجه به شرایط سیاسی و امنیتی، در صورت صدور رای مبنی بر محکومیت نامبرده، پیشنهاد می‌گردد اجرای حکم ایشان خارج از شهر تهران صورت گیرد.” (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۷آذر ۱۴۰۲)

آزادی شش بانوی بهایی از زندان الوند همدان

روز پنجشنبه ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۲، فریده ایوبی، نورا ایوبی، عاطفه زاهدی، ندا محبی، زرین دخت احدزاده و ژاله رضایی ثمود، شش شهروند بهایی ساکن همدان با تودیع قرار وثیقه از زندان الوند این شهر آزاد شدند. ندا محبی، زرین دخت احدزاده، ژاله رضایی ثمود، فریده ایوبی، نورا ایوبی و عاطفه زاهدی، در تاریخ ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۲، توسط ماموران اداره کل اطلاعات استان همدان، بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه آن نهاد امنیتی و طی مراحل بازجویی ها و تفهیم اتهام به بند زنان در زندان الوند همدان، منتقل شدند. لتا لحظه تنظیم این گزارش، از نهاد بازداشت کننده و یا اتهام‌های مطروحه علیه این شهروندان بهایی اطلاعی در دست نیست. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۱۸آذر ۱۴۰۲)

زهرا سعیدیان جو از زندان آزاد شد.

آزادی خانم سعیدیان جو امروز یکشنبه نوزدهم آذرماه با تودیع وثیقه از زندان سپیدار اهواز صورت گرفته است. تا لحظه تنظیم این گزارش، از اتهامات مطروحه علیه این شهروند اطلاعی حاصل نشده است. زهرا سعیدیان جو، خواهر میلاد سعیدیان جو، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، در تاریخ بیست و دوم آبان امسال توسط نیروهای امنیتی در ایذه بازداشت شد. در تیرماه سال جاری نیز وی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او نهایتا در تاریخ هجدهم مردادماه با تودیع وثیقه از زندان سپیدار اهواز آزاد شد. (هرانا، ۲۰آذر ۱۴۰۲)

انتقال پخشان عزیزی از بند ٢٠٩ زندان اوین به بند زنان

پخشان عزیزی، زندانی سیاسی سابق اهل مهاباد پس از چهار ماه بازجویی از بند ٢٠٩ زندان اوین به بند زنان این زندان منتقل شد.این فارغ‌التحصیل مددکاری اجتماعی در تاریخ سیزدهم مردادماه سالجاری در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود.خانم عزیزی از زمان بازداشت تاکنون از دسترسی به وکیل، تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم بوده است.روز چهارشنبه هفدهم آبان‌ماه، وب‌سایت “بی‌تاوان” متعلق به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران از بازداشت پخشان عزیزی، وریشه مرادی و سیروان محمدرضایی به اتهام “عضویت در یکی از احزاب کُردمخالف نظام” خبر داد.پخشان عزیزی در تاریخ بیست و پنجم آبان‌ماه ١٣٨٨ نیز در تجمع اعتراضی دانشجویان کُرد دانشگاه تهران علیه اعدام‌های سياسی در کردستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از چهار ماه بازداشت موقت با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود.این فعال زن کُرد پس از مدتی از ایران خارج شده بود و طی سال‌های اخیر در اقلیم کردستان عراق اقامت داشت.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۱ آذر۱۴۰۲)

احضار و انتقال فرشته حسینی، جهت تحمل محکومیت خود به زندان ارومیه

 روز دوشنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۲، فرشته حسینی، شهروند اهل بوکان، برای اجرای حکم هشت ماه حبس تعزیری روانه زندان مرکزی ارومیه شد.در اواخر آبان سال جاری دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان‌غربی، حکم هشت ماه حبس تعزیری این شهروند که پیش‌تر از سوی شعبه ١٠١ دادگاه کیفری بوکان صادر شده بود را عینا تایید کرد.این شهروند در تاریخ دوم شهریور سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در شهر بوکان بازداشت شده بود.او پس از گذشت هجده روز در تاریخ بیستم شهریور همان سال با قرار وثیقه صد میلیون تومانی به صورت موقت از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد.خانم حسینی در بهمن سال گذشته توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری بوکان به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به هشت ماه حبس محکوم شده بود.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۱آذر ۱۴۰۲)

دادگاه انقلاب مشهد؛ برگزاری جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های حوریه سادات محسنی

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات حوریه سادات محسنی، شهروند بهایی در دادسرای مشهد برگزار شد. این شهروند بهایی از بابت اتهام‌های عضویت در گروه با هدف بر هم زدن نظم و امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به دفاع از خود پرداخته است.در جریان این جلسه که روز شنبه هجدهم آذرماه در شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری برگزار شده، خانم محسنی از بابت اتهامات عضویت در گروه با هدف بر هم زدن نظم و امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به دفاع از خود پرداخته است.محمدهادی عرفیان کاسب، وکیل دادگستری با انتشار مطلبی در این رابطه اعلام کرد: علیرغم اعلام وکالت سیستمی از حوریه سادات محسنی، شعبه مذکور از پذیرش وکالت وی با استناد تبصره ماده ۴۸ خودداری نموده است.این شهروند بهائی در تاریخ بیستم آبان ماه سال جاری، به شعبه ۹۰۳ دادسرای مشهد احضار شده بود. وی نهایتا پس از تفهیم اتهام با تودیع وثیقه آزاد شد.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۱ آذر ۱۴۰۲)

زندان قرچک؛ انتقال یک زن محکوم به اعدام به سلول انفرادی جهت اجرای‌ حکم

روز دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲ (۱۱ دسامبر ۲۰۲۳)، سمیرا سبزیانفرد زندانی اهل خرم‌آباد که پیشتر از بابت قتل عمد همسرش در شهر ملارد استان تهران بازداشت و بعدها توسط دادسرای این شهر به اعدام محکوم شده بود، جهت اجرای حکم حبس به سلول انفرادی منتقل شده است.هه‌نگاو مطلع شده است که تلاش‌ها برای اخذ رضایت اولیای دم بی‌نتیجه ماده و حکم اعدام این زن طی روزهای آینده احتمالاً در زندان قزلحصار کرج اجرا خواهد شد.به گفته یک منبع مطلع، سمیرا سبزیانفرد ۱۰ سال پیش در حالی به اتهام قتل همسرش به اعدام محکوم شده است که خواهر کوچکتر وی که آن زمان ۱۴ سال سن داشته به قتل شوهر خواهرش اعتراف کرده بود، اما این امر مورد توجه قاضی قرار نگرفته و پس از چند سال بازداشت در کانون و اصلاح و تربیت با پرداخت مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان دیه آزاد شده بود.(هه نگاو  ۲۱ آذر ۱۴۰۲)

انتقال مایسا اکبری از بازداشت‌شدگان مراسم چهلم آرمیتا گراوند به زندان اوین

مایسا (فاطمه) اکبری، جوان ۲۲ ساله اهل تهران که در مراسم چهلم آرمیتا گراوند در “بهشت زهرا تهران” توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد، به زندان اوین  منتقل شده است.به گفته منابع مطلع، مایسا اکبری در این مدت تنها یک تماس کوتاه با مادرش داشته و به وی اطلاع داده که در سلول انفرادی زندان اوین تحت بازجویی قرار دارد.مایسا اکبری روز چهارشنبه ۱۵ آذر (۶ دسامبر) طی مراسم چهلم آرمیتا گراوند که ساعت ۱۵ در قطعه ۹۹ “بهشت زهرای تهران” برگزار شد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.(هه نگاو ۲۱ آذر ۱۴۰۲)

زندان کرمان؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی نهاله شهیدی یزدی

نهاله شهیدی یزدی، شهروند بهائی ساکن کرج، علیرغم گذشت بیش از هشت ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان کرمان بسر میبرد.عدم رسیدگی به پرونده وی با کارشکنی معاون دادستان صورت گرفته است.”نهاله شهیدی یزدی در تاریخ هشتم فروردین ماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان کرمان منتقل شد.در شهریور ماه امسال، در حالی که وکیل مدافع این شهروند بهائی به پرونده موکلش دسترسی نداشت، خانم شهیدی یزدی از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام و تشکیل دسته یا جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» تفهیم اتهام شد.(هرانا ۲۲ آذر ۱۴۰۲)

زندان دولت آباد اصفهان؛ آزادی چهار زن بهائی همزمان با تداوم بازداشت یک زن دیگر

مژگان شاهرضایی، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش و یگانه آگاهی، شهروندان بهائی با قرار تامین کیفری از زندان دولت آباد اصفهان آزاد شدند. بعلاوه نگین خادمی (سلطانی)، دیگر شهروند بهائی، علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در این زندان بسر میبرد.ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی فر، نگین خادمی و ندا عمادی، شهروندان بهائی ساکن اصفهان در تاریخ یکم آبان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.چندی بعد، ندا عمادی، پرستو حکیم، ندا بدخش، شانا شوقی فر و بهاره لطفی هر کدام با تودیع وثیقه پانصد میلیون تومانی از زندان آزاد شدند.از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان بهائی تاکنون اطلاعی حاصل نشده است.(هرانا  ۲۲آذر ۱۴۰۲)

عدم رسیدگی پزشکی؛ گزارشی از آخرین وضعیت فریبا اسدی در زندان کچویی کرج

فریبا اسدی، متهم سیاسی، علیرغم گذشت بیش از دو ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان کچویی کرج بسر میبرد. این شهروند بازداشتی از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.اواخر شهریورماه سال جاری، فریبا اسدی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان کچویی کرج منتقل شد.پرونده وی پیشتر در شعبه هفتم بازپرسی کرج مورد بررسی قرار گرفته بود.فریبا اسدی پیشتر به همراه سه هم پرونده ای خود در بهمن ماه سال ۹۹ از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه های مخالف نظام توسط نیروهای امنیتی بازداشت و چندی بعد با تودیع وثیقه آزاد شد. وی نهایتا مورخ ۱۰ مهرماه ۱۴۰۰ توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب شهریار از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. او نهایتا در تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۰، در منزل شخصی خود واقع در تهران بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان قرچک ورامین منتقل شد. وی در دوران حبس از بابت گشایش دو پرونده مجزا، مجموعا به چهارسال و سه ماه و یک روز حبس محکوم شد.وی نهایتا اواخر بهمن ماه سال گذشته، به دنبال صدور بخشنامه عفو از زندان اوین آزاد شده بود.(هرانا ۲۳ آذر ۱۴۰۲)

دادگاه انقلاب دهگلان؛ جلسه رسیدگی به اتهام‌های فریده موسی برگزارشد

روز چهارشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۲، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام فریده ویسی، فعال مدنی اهل دهگلان در شعبه اول دادگاه انقلاب این شهرستان برگزار شد.در جریان این جلسه، خانم ویسی از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به دفاع از خود پرداخته است.قاضی دادگاه مطالب و ویدیوهای این فعال مدنی در رابطه با “ژنوشیاری (زن آگاهی)” را مصداق تبلیغ علیه نظام قلمداد کرده است.به گفته یک منبع مطلع، قرار است دومین جلسه دادگاهی این فعال مدنی در آینده برگزار شود.فریده ویسی در تاریخ نوزدهم آذرماه ابلاغیه‌ای را مبنی بر احضار به شعبه اول دادگاه انقلاب دهگلان به اتهام “تبلیغ علیه نظام” دریافت کرده بود.دی‌ماه ١٣٩٩، این فعال مدنی از سوی شعبە اول دادگاە انقلاب سنندج بە دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی  ۲۳ آذر ۱۴۰۲)

اقدام به خودکشی زهره سرو در زندان اوین

زهره سرو، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، به دلیل تهدید و فشارهای عصبی از سوی مسئولین مربوطه، با خوردن سی عدد قرص «آلپرازولام» در روز۲۱ آذر ۱۴۰۲اقدام به خودکشی کرد. او در حال سپری نمودن محکومیت شش سال حبس خود در این زندان است. وی به بیمارستان لقمان منتقل و پس از دریافت خدمات درمانی  به زندان بازگردانده شد.زهره سرو کماکان در اعتصاب بسر میبرد و وضعیت حال عمومی وی نامناسب گزارش شده است.”(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۳ آذر ۱۴۰۲)

مژگان کاوسی، جهت تحمل محکومیت حبس راهی زندان تنکابن شد

مژگان کاوسی، پژوهشگر و از فعالین حقوق زبانی و اتنیکی اهل کلاردشت مازندران  روز ۲۷ آذر ۱۴۰۲ با احضار به اجرای احکام بازداشت و جهت تحمل محکومیت خود راهی زندان تنکابن شد. اوپیش‌تر به اتهام‌های اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، توهین به رهبری و فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل ٣٩ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.آبان‌ماه سالجاری، حکم حبس خانم کاوسی در شعبه نهم دیوان عالی کشور عیناً تأیید شد.روز سه‌شنبه سیزدهم دی‌ماه ١٤٠١، این پژوهشگر پس از سپری کردن ۱۰۴ روز بازداشت موقت و تبرئه از اتهام “افساد فی الارض” با تودیع قرار وثیقه سه میلیارد تومانی از زندان قائم‌شهر آزاد شد.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی  ۲۷ آذر ۱۴۰۲)

عدم رسیدگی پزشکی؛ گزارشی از آخرین وضعیت فاطمه سپهری در زندان وکیل آباد مشهد

فاطمه سپهری، زندانی سیاسی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد، با وجود حال نامساعد جسمی، از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است.اصغر سپهری، برادر این زندانی سیاسی، با انتشار مطلبی در این باره اعلام کرد که فشارهای اعمال شده از سوی مسئولان زندان، ضربان قلب خواهرش را بالا برده و وضعیت سلامتی وی را نگران کننده کرده است.به گفته او، مسئولان بهداری زندان تنها به تجویز و تزریق داروهای خواب آور برای خانم سپهری اقدام کرده‌اند. علاوه بر این، خانم سپهری از درد شدید دست چپ و ناتوانی در حرکت دادن انگشتان دست رنج می‌برد. با وجود اینکه سه هفته پیش جراح معالج دستور به انجام فیزیوتراپی داده، اما به دلیل کارشکنی‌های رئیس بخش زنان زندان، خانم لیلا رامین فر، و معاونش خانم رحیم زاده، از این رسیدگی محروم مانده است. همچنین خانم سپهری از خشکی و درد چشم رنج می‌برد، که با دستور مسئولان زندان، از اعزام وی به بیمارستان مخالفت شده است.(هرانا ۲۷ آذر ۱۴۰۲)

زندان اوین؛ تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سه شهروند بهائی

بابک زینلی، شروین شبرخ و ایرن رحمانی، شهروندان بهائی ساکن کرج علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری، کماکان به صورت بلاتکلیف در زندان اوین بسر میبرند.یک منبع مطلع نزدیک به خانواده یکی از این شهروندان گفت: “آقایان زینلی و شبرخ کماکان به صورت بلاتکلیف در بند چهار و خانم رحمانی در بند زنان زندان اوین در بازداشت بسر میبرند. تاکنون آزادی موقت این افراد میسر نشده است.”این سه شهروند بهائی ساکن کرج، علیرغم گذشت ۳۹ روز از زمان دستگیری، کماکان در بازداشت بسرمیبرند.این سه در تاریخ شانزدهم آبان ماه، همراه با شماری دیگر از شهروندان بهائی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.(هرانا ۲۸ آذر ۱۴۰۲)

شیوا خلیلی، جهت تحمل یک سال حبس راهی زندان بابل شد

روز چهارشنبه ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۲، شیوا خلیلی، شهروند بهایی پس از مراجعه به شعبه اجرای احکام داسرای بابل بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت یک سال حبس خود به زندان بابل منتقل شد. شیوا خلیلی در تاریخ بیست و پنجم آبان‌ماه ۱۴۰۰، در پی احضار تلفنی به شعبه یک بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهر بازداشت و یک روز بعد با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.این شهروند بهائی ساکن بابل اواخر آذرماه همان سال، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام، به یک سال حبس تعزیری و همچنین ضبط گوشی تلفن همراه به عنوان “آلت جرم” محکوم شد. نهایتا این حکم در اواخر سال ۱۴۰۰، توسط شعبه دوم دادگاه تجدید نظر استان مازندران عینا تایید شد.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۹ آذر ۱۴۰۲)

آزادی موقت نگین خادمی، شهروند بهایی از زندان  اصفهان

روز سه شنبه بیست و هشتم آذرماه، نگین خادمی (سلطانی)، شهروند بهایی به صورت موقت با تودیع قرار وثیقه از زندان دولت آباد اصفهان آزاد شد.در تاریخ یکم آبان ماه امسال، نگین خادمی به همراه ۹ شهروند زن بهائی دیگر ساکن اصفهان با نامهای ندا بدخش، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش، مژگان شاهرضایی، پرستو حکیم، یگانه آگاهی، بهاره لطفی، شانا شوقی فر و ندا عمادی در تاریخ یکم آبان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.چندی بعد، مژگان شاهرضایی، آرزو سبحانیان، یگانه روح بخش و یگانه آگاهی، ندا عمادی، پرستو حکیم، ندا بدخش، شانا شوقی فر و بهاره لطفی هر کدام با تامین قرار کیفری از زندان آزاد شدند.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۹ آذر ۱۴۰۲)

اعتصابات  

 اعتصاب غذای نسیم سیمیاری در زندان اوین

نسیم سیمیاری، از بازداشت‌شدگان اعتراض های سراسری “زن، زندگی، آزادی” در اعتراض به ادامه بلاتکلیفی‌ خود از روز دوشنبه بیست‌ونهم آبان ماه دست به اعتصاب غذا زده است.براساس گزارش‌ کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، نسیم سیمیاری در تاریخ بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ ماه امسال بازداشت شد و پس از چهار ماه در سلول‎های انفرادی بند دو-الف و یک-الف اطلاعات سپاه نگهداری شد. (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۳ آذر ۱۴۰۲)

خشونت علیه زنان  

قتل زن توسط شوهرش بخاطر پول وام / آدمکش اجیر شده صبح امروز اعدام شد

ساعت 2:40 دقیقه بامداد 19 فروردین سال 1390 سناریوی کشف جسد زن جوانی در کانال آب در شهریار به پلیس مخابره شد و تحقیقات در این پرونده آغاز شد.تحقیقات برای شناسایی زن جوان آغاز شد و در این مرحله بود که مردی با حضور در اداره پلیس از ناپدید شدن همسرش خبر داد و با توجه به مشخصات اولیه جسد پیدا شده و مشخصاتی که مرد جوان از همسرش اعلام کرده بود فرضیه اینکه جسد متعلق به زن این مرد جوان است وی به پزشکی قانونی مراجعه و با دیدن تصاویر عکس جسد زن جوان عنوان داشت که جسد کشف شده همان مریم است. (رکنا، ۲ آذر ۱۴۰۲)

عزیزم شالت؛ کارزار جدید جمهوری اسلامی برای تحمیل «حجاب اجباری»

در پی اعتراض گسترده مردم و کاربران فضای مجازی به حضور «زنان چادری و مردان دوربین به دست» در ایستگاههای متروی تهران و تذکر رعایت پوشش اجباری به زنان، برخی رسانه‌های حکومتی روز چهارشنبه دوم آذر تلاش کردند این اقدام را قانونی، خودجوش و مردمی جلوه دهند.روزنامه همشهری، ارگان رسانه‌ای شهرداری تهران در همین رابطه با انتخاب تیتر «عزیزم شالت…» نوشت:«این یک تذکر ساده و مهربانانه است برای رعایت حجاب. در همان چارچوبی که قانون مجاز دانسته، تذکر لسانی؛ نه کمتر و نه بیشتر، آن هم با تذکرهای مودبانه و متین و آرام، بدون کوچک‌ترین درگیری و برخورد فیزیکی.» (صدای آمریکا،  ۴ آذر ۱۴۰۲)

پورمدنی: رهبری گفته اند خوانندگی زن و فروش آلات موسیقی«اضلال عن سبیل الله» است/ سرود و آواز حماسی زنان حرام است

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امشب در برنامه به افق فلسطین از خوانندگی زنان در رسانه ملی حمایت کرد و گفت: خواندن زن بر مبنای فتوای رهبر معظم انقلاب، تنها شرطش [عدم]اضلال عن سبیل الله است و تشخیص آن بر اساس عرف است و هیچ تبصره‌ای نداد؛ لذا اگر خانمی خوانندگی می‌کند اگر آن مصادیق در آن نباشد مشکل شرعی ندارد، چه اینکه در تیتراژ سریال مختار هم از خواننده‌ی زن جنوبی استفاده کردیم. (دیده بان ایران، ۵ آذر ۱۴۰۲)

گزارش تکمیلی هه‌نگاو از قتل یک زن توسط همسرش در زرند کرمان

روز دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ (۱۳ نوامبر ۲۰۲۳)، بتول کمساری، در روستای دشتخاک از توابع شهرستان زرند استان کرمان، توسط همسر خود به قتل رسید.به گفته منابع آگاه که جزئیات جدید قتل بتول کمساری را در اختیار هه‌نگاو گذاشتند، این زن توسط همسر خود و از طریق خفه کردن به قتل رسیده است. (هه‌نگاو،  ۶ آذر ۱۴۰۲)

خشونت خانگی؛ قتل یک زن توسط همسرش در کنگاور

روز شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ (۲۵ نوامبر ۲۰۲۳) و هم‌زمان با روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان، یک زن جوان اهل روستای رحمان‌آباد از توابع شهرستان کنگاور (کَنگَوَر) در استان کرمانشاه (کرماشان) با هویت مرضیه (سونیا) شش‌یکانی توسط همسر خود به قتل رسیده است.هه‌نگاو مطلع شده است که این زن جوان مادر دو فرزن بوده و طی سال‌های اخیر به دلیل آنکه مدام توسط همسرش مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، چند بار به منزل پدر و مادری خود رفته بود و هر بار با وساطت بزرگان خانواده پیش همسرش برگشته بود. (هه‌نگاو، ۹ آذر ۱۴۰۲)

یک رسانه در ایران؛ بارداری ناشی از «تجاوز محارم» معضل شده است

یک رسانه در ایران گزارشی تحقیقی از خانه‌های امن زنان و اجبار برای به دنیا آوردن کودکان ناشی از تجاوز تهیه کرده که نشان می‌دهد بارداری ناشی از «تجاوز محارم» به یک معضل تبدیل شده است.وب‌سایت «دیده‌بان ایران» در این گزارش به نقل از شیما قوشه، فعال حقوق زنان نوشته است: «در یک مورد غیرمستقیم درگیر پرونده‌ای بودم، متجاوز از خانواده بود و بلافاصله بازداشت و حکم برایش صادر شد اما در مورد سقط‌ جنین هیچ اتفاقی نیفتاد و نوزاد به دنیا آمد.» فاطمه باباخانی، موسس و مدیرعامل «خانه امن مهر شمس‌آفرید» نیز به وب‌سایت «دیده‌بان» گفته که چند پرونده بارداری به واسطه تجاوز را پیگیری کرده است. (صدای آمریکا، ۱۰ آذر ۱۴۰۲)

صدف عسگری: جمهوری اسلامی مانع بازی من در یک فیلم و داوری در جشنواره‌ ترکیه شد

صدف عسگری، بازیگر سینما، می‌گوید نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی با «ضبط پاسپورت» مانع از بازی او در «یک پروژه سینمایی بین‌المللی در ترکیه» و حضور در جشنواره‌ای دیگر در این کشور به عنوان «داور» شدند.خانم عسگری روز جمعه ۱۰ آذر در صفحه اینستاگرام خود نوشت که پس از بازگشت از جشنواره کن امسال «وسایل شخصی» و «پاسپورت» او توسط نهادهای امنیتی ضبط شد. او افزود: «من کلمه‌ای نگفتم اما تجربه داور شدن در این سن برایم اتفاقی نبود که ساده ازش بگذرم.» این بازیگر سینما خرداد امسال به خاطر بازی در فیلم «آیه‌های زمینی»‌ در جشنواره کن حضور داشت. در تصاویر منتشر شده از حضور عوامل این فیلم در کن، صدف عسگری بدون حجاب اجباری دیده می‌شود. (صدای آمریکا، ۱۱ آذر ۱۴۰۲)

قتل ناموسی  

زن‌کشی؛ قتل یک زن توسط همسرش در کرج

یک زن میانسال در منطقه کیانمهر کرج توسط همسرش به قتل رسید. قاتل بازداشت و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرده است.بر اساس گزارش رسیده به هه‌نگاو و به نقل از سایت رکنا، روز یک‌شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ (۱۹ نوامبر ۲۰۲۳)، یک زن که هویتش اعلام نشده است، توسط همسرش در منطقه کیانمهر کرج با وارد شدن ضربه از طریق یک جسم سخت به سرش به قتل رسیده است. (هه‌نگاو ،۵ آذر ۱۴۰۲)

گزارشی از قتل سه نفر با انگیزه ناموسی در مریوان

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، بامداد پنج‌شنبه ۶ مهر ماه ۱۴۰۲ (٢٨ سپتامبر ۲۰۲۳)، کریم خوش‌انگشت اهل روستای “دَل” منزل باجناقش را با ریختن مواد قابل اشتعال به آتش کشید که موجب سوختگی چند تن از اعضای دو خانواده شده بود.بنابر جزئیاتی که به تازگی دست هه‌نگاو رسیده، لیمو خورا، ٣٠ ساله و خواهر و خواهرزاده‌اش به نام‌های شهین خورا، ٣۵ ساله و “سَروک”، کودک نه ساله، در این حریق دچار سوختگی شدید (٩٠٪) شده و به دلیل شدت سوختگی به بیمارستانی در تبریز منتقل شده بودند.  (هه‌نگاو، ۹ آذر۱۴۰۲)

قتل یک قربانی کودک همسری توسط نامزدش

روز پنج‌شنبه ٩ آذر ماه ١٤٠٢ (٣٠ نوامبر ٢٠٢٣)، یک دختر ١٧ ساله که هویتش “زینب – الف” عنوان شده، توسط نامزد ٢٢ ساله خود در یکی از خیابان‌های مشهد و حین بازگشت به منزل والدینش، به قتل رسید. بنابر گزارش روزنامه خراسان، متهم ٢٢ ساله که نام او به اختصار “احمد – ح” آمده، با وارد آوردن ۲۰ ضربه کارد، دختر ١٧ ساله را مقابل انظار عمومی به قتل رسانده بود. این روزنامه به نقل از برادر این قربانی کودک همسری نوشته است که “خواهرم حدود ۸ ماه قبل به عقد احمد در آمد ولی نامزد خواهرم به وعده‌ها و قول و قرارهایش عمل نکرده ” و “هیچ کدام از توافق‌های خانوادگی را جدی نگرفت.” متهم پس از آنکه محل ارتکاب جرم را ترک و به شهر پیشوا از توابع استان تهران رفته بود، در این شهر بازداشت و انگیزه خود را اختلافات قبلی” اعلام کرد. (هه‌نگاو، ۱۵ آذر۱۴۰۲)

زن‌کشی؛ قتل یک زن جوان در ارومیه توسط پدرشوهر

روز جمعه ١٧ آذر ماه ١٤٠٢ (٨ دسامبر ٢٠٢٣)، رویا امینی، ٢٤ ساله و اهل روستای “هنگروان” بخش سیرو از توابع ارومیه، توسط پدر شوهرش، سرباز بادوزاده به قتل رسید. به گفته منابع آگاه، رویا امینی در روستای کورانه از توابع بخش سیلوانا ارومیه، توسط پدرشوهرش و از طریق شلیک سه گلوله با اسلحه گرم به قتل رسیده است. متهم پس از اقدام به قتل، محل را ترک و متواری شده است. تاکنون اطلاع دقیقی از جزئیات انگیزه قتل این زن قربانی خشونت خانگی در دسترس نیست. سیاست کلی کیفری جمهوری اسلامی در موضوع خشونت خانگی و زن‌کشی، حمایت از نظم مردسالاری است. این سیاست، با فقدان جرم‌انگاری خشونت خانگی و عدم تناسب جرم و مجازات در این زمینه، و همچنین عدم حمایت اجتماعی از زنان در برابر خشونت، منجر به رواج و عادی‌سازی جنایت علیه زنان شده است. (هه‌نگاو، ۱۹ آذر۱۴۰۲)

آسیبهای اجتماعی  

ضحی عبدی، دانشجو مشمول «عفو رهبری» از دانشگاه اخراج شد

«ضحی عبدی»، دانشجو سال آخر رشته دکتری داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ایران از دانشگاه اخراج شد. خانم عبدی، روز یکشنبه ۵آذر۱۴۰۲ در اینستاگرام خود نوشت پس از ۷ سال تحصیل و زحمت به‌دلیل آنکه «جان یک نفر را نجات داده» حکم قطعی اخراج خود را دریافت کرده است. (ایران وایر ، ۵ آذر۱۴۰۲)