الهام مدرسی با وضعیت «وخیم» جسمی، هم‌چنان نیازمند کمک‌های مردمی در ترکیه

رادیو فردا

تصویری که خواهر الهام مدرسی، از او روی تخت بیمارستان منتشر کرده است

مژگان مدرسی، خواهر الهام مدرسی، معترضی که با وضعیت «وخیم» جسمی در ترکیه به سر می‌برد، با بیان نیاز فوری خواهرش به بررسی‌های پزشکی بار دیگر خواستار کمک‌های مردمی به او شده است.

الهام مدرسی، نقاش ۳۲ ساله و معترضی که ۱۱ آبان سال ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، در منزل شخصی خود در کرج بازداشت شده بود، با اتهاماتی چون «خرابکاری در تأسیسات» و «تبلیغ علیه نظام» روبه‌رو شد.

او پس از بازجویی‌های طولانی و شکنجه، با تودیع قرار وثیقه، در تاریخ ۲ بهمن ۱۴۰۱ به‌طور موقت از زندان کچویی کرج آزاد و از ایران خارج و راهی ترکیه شد.

خانم مدرسی خود پیش از این اعلام کرده بود که وضعیت بیماری کبد او به دلیل شرایط زندان وخیم‌تر شده و از آنجا که نیازمند فوری پیوند کبد است، از سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری تقاضای کمک کرد.

با این حال به نظر می‌رسد کمک‌های مورد نیاز او هنوز فراهم نشده، چرا که خواهرش در حساب کاربری خود در شبکه ایکس، توئیتر سابق، بار دیگر تقاضای کمک کرده است.

او نوشته: «الهام باید هر چه زودتر بستری و تحت نظر پزشک متخصص باشه. پزشکان متخصصی که باهاشون در تماس هستیم بارها تأکید کردن که الهام باید هر چه زودتر آزمایش‌های لازم رو بده چون این دردها طبیعی نیست و خطرناک هست.»

خانم مدرسی یکی از معترضانی است که به‌دلیل فشارهای امنیتی مجبور به خروج از ایران شده، بدون این که امکانات مالی، شغلی و پزشکی ضروری در کشور میزبان برای او فراهم باشد.

او پیش از این در مورد حدود سه ماهی که در زندان گذرانده بود، نوشت: «تمام مدت تحت شدیدترین شکنجه‌های جسمی بودم و ضرب و شتم شدید در نهایت منجر به خونریزی داخلی من شد. مأموران اطلاعات نیز برگهٰ سونوگرافی من را از بیمارستان گرفتند و پاره کردند.»

خانم مدرسی درباره شکنجه‌های روحی نیز نوشته بود: «به دروغ می‌گفتند که برادرم در اتاق مجاور تحت شکنجه مأموران است یا مدام من را تهدید به تجاوز می‌کردند و تلاش برای گرفتن اعتراف اجباری که بگویم اسلحه داشته‌ام و عضو حزب کوملهٔ کردستان هستم. در حالی‌ که من فقط به اوضاع ایران اعتراض داشتم و در مقابل ظلمی که به مردم می‌شد.»