لغو مراسم روز جهانی زن در تهران از سوی نهادهای امنیتی

ارسال کننده: آقای غلامعلی اخلاقی 20اسفند

Woman-Day-Iran-Nasrin-Sotoudeh-300x225Woman-Day-Iran-Gohar-Eshghi-300x207

تقاطع: ماموران امنیتی از برگزاری مراسم روز جهانی زن در “خانه اندیشمندان علوم انسانی” تهران جلوگیری کردند.

این مراسم با عنوان «ضرورت تشکل‌یابی زنان؛ موانع و راهکارها»، قرار بود روز شنبه (۸ مارس-۱۷ اسفند) توسط “گروه مستقل زنان” موسسه “عصر خرد” و با هم‌کاری “روزنامه اعتماد” و “انجمن جامعه‌شناسی ایران” برگزار شود که مجوز برگزاری آن، ساعاتی پیش از آغاز، از سوی نهادهای امنیتی لغو شد.

این درحالی است که بر اساس گزارش‌ها، به دنبال اطلاع‌رسانی‌های صورت‌گرفته، شمار زیادی از فعالان مدنی و حقوق زنان در محل برگزاری این مراسم حضور یافته بودند که لغو آن با اعتراض و تجمع حاضران در محل همراه شد هرچند که در جریان این تجمع اعتراضی، کسی بازداشت نشد.

در اطلاعیه‌های دعوت به شرکت در این مراسم از الهه کولایی، عالیه شکربیگی و ثریا عزیزپناه به عنوان سخنرانان این مراسم یاد شده بود.

لغو مراسم روز جهانی زن در تهران در حالی صورت گرفت که دو روز پیش‌تر، «کانون شهروندی زنان» و «مؤسسه اسلامی زنان» مراسمی را به بهانه بزرگ‌داشت این روز برگزار کردند.

Woman-Day-Iran-Gohar-Eshghi

به گزارش وب‌سایت “مدرسه فمینیستی“، در این مراسم که در منزل اعظم طالقانی برگزار شد، نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق‌ بشر که در شهریورماه امسال بعد از تحمل سه سال حبس از زندان آزاد شد، در سخنانی با اشاره به برگزاری مراسم روز زن در سال گذشته در بند زنان زندان اوین گفت: «همه ما زنان زندانی، از زنان مسلمان و مسیحی و بهایی و زنانی از طیف چپ و لاییک، همه و همه یک خواسته یعنی برابری حقوقی و انسانی برای زنان داشتیم و زیر یک سقف، زندگی بسیار مسالمت‌آمیزی را تجربه کردیم.»

اعظم طالقانی (بنیان‌گذار موسسه اسلامی زنان ایران)، شهلا لاهیجی (مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان)، گیتی پورفاضل (وکیل دادگستری)، بابک احمدی (نویسنده و محقق) و شهلا اعزازی (جامعه شناس و رییس گروه مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی) از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.

در پایان این مراسم از مادران برخی از جان‌باختگان جنبش‌ سبز هم‌چون ستار بهشتی، سهراب اعرابی، سعید زینالی و مصطفی کریم‌بیگی و نیز خانواده‌های شماری از زندانیان سیاسی و عقیدتی از جمله بهاره هدایت، مصطفی تاج‌زاده، عبدالفتاح سلطانی، رضا شهابی، ابوالفضل قدیانی، سعید مدنی، حسن اسدی زیدآبادی، حکیمه شکری، رسول بداغی، مجید دری و عبدالله مومنی تجلیل شد.

گفتنی است هم‌زمان با فرارسیدن روز جهانی زن، ۳۵۰ نفر از مدافعان ایرانی حقوق زنان نیز با انتشار بیانیه‌ای با ابراز نگرانی نسبت به روند فرودست‌تر شدن زنان در جامعه ایران نسبت به تصویب طرح «افزایش جمعیت و تعالی خانواده» و هم‌چنین تبعات منفی «آلودگی‌های زیست محیطی» بر زنان هشدار دادند