نگرانی خانواده مریم شفیع پور از اجرای تهدیدات بازجو در صدور حکم

ارسال کننده: آقای غلامرضا اخلاقی27بهمن

سومین جلسه دادگاه مریم شفیع پور، در حالی سیزدهم بهمن ماه برگزار شد که بازجوی وی تهدید کرده در نهایت حکم وی بیش از ۵ سال خواهد بود.

یکی از اعضای خانواده مریم شفیع پور در گفت و گو با کلمه، با ابراز نگرانی از اینکه تهدیدات بازجو از ابتدای بازداشت تا امروز به وقوع پیوسته گفت: با توجه به عملی شدن تهدیدات بازجو که خود را بهاری معرفی کرده است از ابتدای بازداشت موقت که گفته بود تا زمان برگزاری دادگاه که طولانی نیز خواهد بود امکان آزادی حتی با وثیقه نیز وجود نخواهد داشت و در پایان نیز حکمی سنگین بیش از پنج سال به مریم داده خواهد شد، ما نگرانیم که این رویه ی غیرقانونی ادامه پیدا کند.

وی در ادامه تشریح کرد: سومین جلسه دادگاه مریم، سیزدهم بهمن ماه تشکیل پش از گذشت بیش از هفت ماه بازداشت موقت غیر قانونی برگزار شد و قرار است که در هفته آینده حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در این خصوص اعلام شود. و نگرانی خانواده با نزدیک شدن به زمان صدور حکم از بابت وابستگی حکم به نظر بازجو و عدم امکان استقلال قوه قضاییه بیشتر و بیشتر شده است.

به گفته ی وی تمام صحبت بازجو و کسانی که با ما صحبت می کنند این است که مریم با بازجو همکاری نکرده است.

وی در ادامه افزود: به نظر می رسد وابستگی دستگاه قضاوت به نظر بازجو زیاد باشد، چون او تمام این اتفاقات را از ابتدا به ما گفته بود. او گفته بود که مریم تا دادگاه آزاد نمی شود و بعد از آن هم برای او حبس سنگین داده خواهد شد فقط به این خاطر که با بازجو همکاری نکرده و اطلاعات مورد نظر آنها را نداده.

این عضو خانواده ی زندانی سیاسی تاکید می کند که هیچ اطلاعاتی وجود ندارد و تنها آنها در پی اعتراف دروغ از مریم هستند.

به گفته ی این عضو خانواده، مریم شفیع پور با تمام شکنجه ها و اذیت هایی که در زندان شده بود، او را کتک زده بودند، که در پرونده هم موجود است، به هیچ فعالیت غیر قانونی که مد نظر بازجو ها بوده اعتراف نکرده است با این حال به دلیل تهدیدات بازجو این نگرانی وجود دارد که حکم نه بر پایه مستندات پرونده بلکه بر اساس نظر بازجو صادر و ابلاغ شود.

پیش از این نیز یک منبع آگاه در خصوص آزار واذیت مریم در دوران بازجویی گفته بود: «بازجو در بخشی از پرونده مریم نوشته که به طور ناخودآگاه خواسته به صندلی مریم لگد بزند که به کمر و پهلوی او خورده است. خود مریم در ملاقات های کابینی پس از آنکه دوران بازجوییش تمام شده به خانواده اش گفته است که مورد ضرب و شتم قرار گرفته است ولی خانواده اش از ترس شان که مبادا وضعیتش بدتر شود اطلاع رسانی نکردند.»

مریم شفیع پور، فعال دانشجویی و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در پنجم مرداد ماه سال جاری پس از احضار جهت بازپرسی به دادسرای شماره ۲ شهید مقدس اوین به زندان اوین منتقل شد. او ۶۷ روز در انفرادی بود و در حال حاضر در بند زنان زندان اوین به سر می برد. سومین و آخرین جلسه دادگاه مریم شفیع پور در تاریخ یکشنبه ۱۳ بهمن ماه برگزار شد که قاضی صلواتی علیرغم وعده های قبلی با آزادی موقت این زندانی سیاسی با قرار وثیقه مخالفت کرد و او به زندان اوین بازگشت. اولین جلسه دادگاه این زندانی در تاریخ ۲۹ مهرماه برگزار شد و دومین جلسه دادگاهش در تاریخ ۱۱ دی ماه بود که به علت عدم حضور قاضی صلواتی برگزار نشد. وی در همه این مدت با قرار بازدداشت موقت در زندان بوده است.

مریم شفیع پور، دانشجوی سابق رشته ی مهندسی کشاورزی گرایش آب دانشگاه بین المللی قزوین، پس از دو ترم تعلیق از تحصیل به دلیل فعالیت دانشجویی در حالی که در ترم هشتم بود، از دانشگاه اخراج شد. او پیش از این در سال ۸۹ به دلیل فعالیت های دانشجویی بر اساس حکم دادگاه انقلاب قزوین به یک سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

محمود شفیع پور، پدر این زندانی سیاسی نیز پیش از این درباره تبدیل قرار بازداشت به وثیقه مریم شفیع پور به کلمه گفته بود: ما از ابتدا دنبال این مساله بودیم و پس از بازجویی ها انتظار این را داشتیم که وی بلافاصله تا زمان دادگاه و صدور حکم قطعی از زندان آزاد شود، اما متاسفانه باید گفت بازجویی که قبلا در جریان بازداشت تعدادی از روزنامه نگاران در محل دفتر روزنامه اعتماد، مریم را تهدید کرده بود که پرونده اش را به جریان می اندازد، بازجوی پرونده او شده و او این پرونده را بسیار مغرضانه به پیش برده است.