همه برنامه‌های آموزش و پرورش برای آموزش ایدز، اعتیاد و فقر حرکتی دختران

ارسال کننده: آقای غلامعلی اخلاقی 27بهمن

مهرخانه: معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که با خبرنگاران داشت در مورد راهکارهای این وزرات خانه برای کنترل ایدز در دانش آموزان گفت دراین باره برنامه هایی در اتاق فکر سلامت با مسئولان اجرایی وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفته اما ملاحظات بازدارنده این دراین زمینه وجود دارد.

در ابتدای این نشست، حمیدی به توضیح عملکرد بخش‌های مختلف تربیت بدنی در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: عمده فعالیت ما در حوزه برنامه چهار ساله عملیاتی‌کردن سند تحول در بخش‌های تحت پوشش و تمرکز بر ساعت یادگیری زیستی، بدنی، اخلاقی و اجتماعی است.

حمیدی سیاست‌های کلی این دوره را توسعه مشارکت آحاد جامعه، فرهنگیان، دانش‌آموزان و اولیا در پیش‌برد امور آموزش و پرورش دانست و گفت: ارتقا مدیریت آموزشی، مدیریت منابع مالی، بهره‌وری اقتصادی و به‌کارگیری اقتصاد مقاومتی از دیگر سیاست‌های کلی است.

آموزش دو کتاب مهارت‌های زندگی
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در حوزه سلامت، به برنامه‌های مراقبت دهان و دندان، اجرای برنامه شناسنامه سلامت، تلاش در جهت رفع کمبود مربیان بهداشت و نظارت بر پایگاه تغذیه اشاره کرد و گفت: طرح ویژه‌ای با همکاری وزارت بهداشت و درمان و هلال احمر و سایر سازمان‌ها مانند پژوهشگاه دفتر حوزه و سلامت در حال پیگیری است که به بهداشت محیط، آبخوری و بهداشت آب توجه دارد. همچنین در حوزه پیشگیری، فعالیت جدیدی درخصوص رصد آسیب‌ها، رصد رفتارهای پرخطر و عوامل مخاطره‌آمیز در حال پیگیری است. به طور کلی استراتژی آموزش و پرورش در حوزه آسیب، پیشگیری اولیه، افزایش مهارت دانش‌آموزان، بهره‌مندی از توانایی دانش‌آموزان، اولیا و مربیان در این حوزه است تا بتوانیم دانش‌آموزان را طوری تربیت و تعلیم کنیم که در برابر آسیب‌های اجتماعی تجهیز شوند.

حمیدی افزود: برای این کار دو کتاب درباره مهارت زندگی در دوپایه تحصیلی تهیه شده که یکی از آنها به عنوان کتاب درسی برای دانش‌آموزان متوسطه است. در فصل پنجم این کتاب، راهنمای فعالیت و دوره‌های آموزشی قرار داده شده است. همچنین نشریه پیشگیری نوین برای والدین و کارکنان سالانه 660 هزار نسخه و برای کارکنان 300 هزار نسخه چاپ می‌شود. از امسال نیز نشریه پیشگیری نوین برای دانش‌آموزان تهیه شده است که این نشریه جدای از فعالیت‌هایی است که در کتب درسی در درس‌های مختلف برای مسائل پیشگیری است.

آیا ورزش دختران به خاطر کمبود فضای بسته تعطیل می‌شود؟
حمیدی در پاسخ به این سؤال که در سال 92 چه رشته‌های تخصصی وارد مدارس می‌شود و آیا ورزش دختران به خاطر کمبود فضای بسته تعطیل می‌شود یا خیر؟؛ گفت: در این زمینه بازنگری جدی در اتاق فکر سازمان، محتوا و پژوهش کتب درسی صورت گرفته است و کمیته مشترکی برای رشته‌های مختلف وجود دارد. به طور کلی غیر از کشورهای پیشرفته امکانات مدارس در سایر کشورها یکسان است. عرف دنیا این است که افراد در آن واحد بر مبنای سلایق، ذائقه، مهارت و رشد خود، رشته ورزشی خود را انتخاب و پیشرفت می‌کنند.

اولویت سالن‌های سرپوشیده، با دختران است
حمیدی تشریح کرد: در حال حاضر در کشور 2956 فضای ویژه ورزشی برون‌مدرسه‌ای داریم. همچنین 798 پروژه نیمه‌تمام وجود دارد که از این تعداد 143 مورد آن مربوط به استخرهای سرپوشیده می‌شوند. هشت استخر روباز نیز وجود دارد و مابقی سالن‌های سرپوشیده هستند که اگر این تعداد پروژه نیمه‌تمام تکمیل شود، وضعیت سرانه بهتر خواهد شد و آن‌وقت اولویت سالن‌های سرپوشیده، با دختران است. طرح محرم‌سازی فضای ورزشی از دیگر طرح‌هایی است که در برخی مدارس اتفاق افتاده است.

وی تأکید کرد: بودجه عمرانی لایحه سال 93با حمایت دولت و مجلس برای ورزش مدارس افزایش یافته که درصدی از فضای ورزشی تحت نظر شرکت توسعه و نوسازی تجهیز مدارس اجرا می‌شود.

درصدد نهایی شدن پروتکل ملی با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر هستیم تا نوجوانان در معرض خطر را شناسایی و ارجاع کنیم
حمیدی در پاسخ به سؤالی مربوط به اعتیاد دانش‌آموزان گفت: ابتدا تأکید می‌کنم واژه دانش‌آموز معتاد را به کار نبرید. ما نوجوان معتاد داریم که ممکن است وارد مدرسه و تمام مراکز اجتماعی دیگر شود. در مدرسه جز اخلاق و تعلیم و روابط اجتماعی چیز دیگری به دانش‌آموزان یاد داده نمی‌شود. این خانواده پرخطر و محله پرخطر است که نوجوان را به سمت اعتیاد می‌کشاند. در این زمینه اعتقاد بر این است که به بحث ارجاع توجه کنیم. یعنی باید درصدد نهایی شدن پروتکل ملی با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر باشیم که نوجوانان در معرض خطر را شناسایی و ارجاع کنیم. این نکته که نوجوانان به کجا ارجاع شوند نیز باید مشخص شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در خصوص آمار دانش‌آموزان معتاد گفت: در این زمینه باید بحث شیوع‌شناسی صورت گیرد و مشخص شود روند رشد یا کاهش نسبت به سال گذشته چگونه بوده است و این کار باید به صورت سنواتی انجام شود. لذا در جلسه‌ای با معاونان وزارت‌خانه خواستیم تا پژوهشکده ابزار مناسبی برای شیوع‌شناسی طراحی کند. همچنین برای معلمان دوره هشت ساعته آموزش پیشگیری از ایدز را پیش‌بینی کرده‌ایم.

آموزش و پرورش برای آموزش ایدز در مدارس چه برنامه‌ای دارد؟
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهرخانه در خصوص اقدامات صورت‌گرفته برای پیشگیری از ایدز در مدارس گفت: این مورد جزو مواردی است که در اتاق فکر سلامت با مسئولان اجرایی وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفته است و در این زمینه همکاری تنگاتنگی با وزارت بهداشت و دکتر سیاری داریم، اما یک‌سری ملاحظات بازدارنده در این زمینه وجود دارد.

حمیدی خاطر نشان کرد: نباید تمرکز را روی مربیان بهداشت گذاشت و تمامی ‌معلمان باید در این زمینه آموزش ببینند.

در این زمینه نگاه جنسیتی نداریم
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال پایانی خبرنگار مهرخانه در خصوص اقدامات صورت‌گرفته آموزش و پرورش برای فقر حرکتی دانش‌آموزان دختر گفت: در این زمینه باید کل جامعه را درنظر داشت و به نظر می‌رسد طرح جامع ورزش کشور که مستخرج از نظام جامع تربیت بدنی است، باید احیا شود. بنابراین برای فقر حرکتی باید دید ملی داشت و همه مسئولیت‌ها را از آموزش و پرورش نخواهیم. معتقدیم اگر بخواهیم ورزش همگانی شکل گیرد باید از سنین پایین‌تر باشد. دختران ممکن است حرکت کمتری نسبت به پسران داشته باشند، اما پسران نیز دچار فقر حرکتی هستند. بنابراین در این زمینه نگاه جنسیتی نداریم و تفاوتی میان فقر حرکتی دختر و پسر قائل نیستیم.