محرومیت ۷ بازیکن دوجنسیتی از فوتبال و فوتسال زنان ایران

ارسال کننده: آقای محمود نعیمی 18بهمن

احمد هاشمیان رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در خصوص اجرای دستورالعمل تعیین جنسیت در فوتبال بانوان اظهار داشت: “با آغاز اجرای دستورالعمل تعیین جنسیت در باشگاه هایی که در حوزه فوتبال یا فوتسال زنان تیمداری می کنند، تاکنون هفت فوتبالیست و فوتسالیست زن از حضور در مسابقات محروم شده اند”.
وی افزود:”از سه سال پیش تاکنون براساس درخواست رییس فدراسیون فوتبال دستورالعمل مشترکی از سوی کمتیه پزشکی و کمتیه انضباطی این فدراسیون در خصوص تعیین جنسیت ورزشکاران زن به باشگاه ها ابلاغ شد”.
به گفته هاشمیان، بر اساس این دستورالعمل تمامی زنان فعال در لیگ های کشور قبل از عقد قرارداد باید در معاینات پزشکی شرکت کرده و پس از تکمیل فرم مخصوص توسط پزشک معتمد باشگاه و تایید نهایی آن، می توانند اقدام به عقد قرارداد با باشگاه برای یک یا چند فصل کنند.
به گفته هاشمیان، در صورتی که این افراد بتوانند “مشکلات خود را از طریق جراحی حل کرده” و در معاینات پزشکی صلاحیت لازم را احراز کنند، امکان فعالیت در فوتبال و فوتسال را خواهند داشت.


هاشمیان تصریح کرد: “نمایندگان این کمیته به صورت سرزده به باشگاه های فوتبال و فوتسال فعال در بخش زنان خواهند رفت و پرونده ها را دنبال می کنند و تمام باشگاه های لیگ برتری فعال در فوتبال یا فوتسال زنان موظف هستند پرونده پزشکی کامل هر یک از بازیکنان را در اختیار این نمایندگان قرار دهند و در صورت نبودن پرونده یا تکمیل نبودن پرونده ورزشکار، تخلف محسوب شده و در کمیته انضباطی به آن رسیدگی خواهد شد”.
لازم به ذکر است فدراسیون فوتبال پیش از این اعلام کرده بود اجازه بازیکنان دوجنسه را در لیگ فوتبال بانوان نمی دهد و در این خصوص از برخی بازیکنان دوجنسه در لیگ برتر آزمایش خواهد گرفت و آنها اجازه حضور در لیگ بانوان را نخواهند داشت.
ماجرای ورزشکاران دوجنسیتی در فوتبال بانوان، نخستین بار در سال ۱۳۸۸ مطرح شد. در حین بازی عقاب مازندران و شن‌سای ساوه در چارچوب رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بانوان بود که یکی از بازیکنان عقاب مازندران دروازه‌بان شن‌سای ساوه را به هرمافرودیت ( دوجنسی ) متهم کرد.
این درگیری تا جایی شدت گرفت که مسوولان شن‌سا بعد از بازی با حضور در کمیته‌ انضباطی فدراسیون فوتبال خواهان بررسی این موضوع شدند و رییس کمیته انضباطی هم دستور پیگیری موضوع را صادر کرد. همان وقت، یکی از مربیان لیگ از تغییر جنسیت پنج بازیکن و حضورشان در فوتبال زنان خبر داد.